لاوروف: کوشش آمریکا برای بازگشت تحریم ها علیه ایران پیروز نخواهد شد

به گزارش هولی، وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد: آمریکا که خود از برجام خارج شده و قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقض نموده است، قادر نخواهد بود با استفاده غیرقانونی از مکانیزم این قطعنامه، تحریم ها علیه ایران را بازگرداند.

لاوروف: کوشش آمریکا برای بازگشت تحریم ها علیه ایران پیروز نخواهد شد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه در سخنرانی در گردهم آیی سراسری جوانان روسیه، تحت عنوان قلمروی تفکرات، تأکید کرد که دولت آمریکا قادر نخواهد بود تحریم ها علیه ایران را با استفاده از مکانیزم های در نظر گرفته شده در قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل بازگرداند.

لاوروف گفت: اکنون، این مسئله (خروج ایالات متحده از توافقنامه هسته ای با ایران)، بحرانی را در شورای امنیت سازمان ملل ایجاد نموده است، البته ما بر این بحران غلبه خواهیم کرد. و مسلماً کوشش برای استفاده غیرقانونی از قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت که خود آمریکایی ها آن را نقض نموده اند، تحقق نخواهد یافت.

لازم به یادآوری است، طبق شرایط برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، هر یک از طرفین شرکت نماینده در این توافقنامه (روسیه، ایالات متحده، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان) می توانند در صورت نقض شرایط توافقات، اقدام به بازگشت تحریم ها علیه ایران نمایند، این در حالی است که طرف آمریکایی در سال 2018 از برجام خارج شد. روسیه، چین و کشورهای اروپایی هم با دیدگاه واشنگتن در رابطه با نقض برجام از سوی مقامات تهران، موافق نیستند.

تسلیحات نظامی جدید روسیه، تضمین غیرقابل نفوذ بودن کشور در برابر تهدیدات

وزیر خارجه همچنین تأکید کرد که تسلیحات نظامی جدیدی که در روسیه فراوری شده است، ضریب غیرقابل نفوذ بودن خاک این کشور را تضمین خواهد نمود.

وی گفت: من به شما اطمینان می د هم که آن دسته از تسلیحات نظامی جدیدی که قبلاً اعلام شده است و سلاح های جدیدی که دفاتر طراحی مربوطه در روسیه در حال کار به روی آنها هستند، نفوذناپذیری خاک کشور ما از هر گونه تهدیداتی را که اطراف ما ایجاد گردد تضمین می کند . متأسفانه، چنین نقشه هایی (تهدید علیه روسیه) کم نیستند.

سرگئی لاوروف در عین حال با یادآوری اینکه ایالات متحده و روسیه تنها دو کشوری هستند که می توانند یکدیگر را نابود نمایند، ابراز کرد که این یک منطق وحشتناک است، اما دقیقاً بر اساس این منطق بود که در زمان خود، فرایند محدودسازی و کنترل تسلیحات شروع شد، و لاوروف شروط ایالات متحده برای تمدید پیمان ادامه کاهش و محدود کردن تسلیحات راهبردی تهاجمی (استارت 3) را غیرواقع بینانه نامید.

وی اضافه نمود: من نمی دانم نتیجه نهایی چه خواهد بود، ولی ما صادقانه به آمریکایی ها گفته ایم که به پیمان استارت 3 احتیاج داریم و خواستار تمدید آن بدون هیچ پیش شرطی هستیم، البته این پیمان به همان اندازه که مورد احتیاج ماست، آمریکایی ها هم به آن احتیاج دارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه شرح داد: طرف آمریکایی در مذاکراتی که معاون من، سرگئی ریابکوف چند روز قبل در وین با آقای مارشال بیلینگزلی فرستاده ویژه ایالات متحده، انجام دادند، بر شروطی اصرار دارد که صادقانه بگویم، کاملاً غیرواقع بینانه هستند، از جمله این درخواست ها آن است که چین هم به این سند یا بعضی از اسناد آینده قطعاً بپیوندد.

به گفته وی، روسیه قادر است در صورت از بین رفتن پیمان استارت 3، همچنان از خود دفاع کند، ولی اگر همتایان آمریکایی تصمیم به از بین بردن آخرین سند مربوط به ثبات راهبردی باقی مانده در دنیا بگیرند، مرتکب اشتباه بزرگی خواهند شد.

کوشش بعضی کشورهای غربی برای پیاده کردن سناریوی اوکراین در بلاروس

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود، ابراز امیدواری کرد که اوضاع در بلاروس هرچه زودتر عادی گردد. به گفته وی، پس از بروز خشونت هایی در روزهای نخست پس از انتخابات، این اعتراضات اکنون به طور مسالمت آمیز برگزار می گردد، با این حال، این مسئله مورد پسند کسانی نیست که به دنبال پیاده کردن سناریوی اوکراین در جمهوری هستند.

وزیر خارجه روسیه یادآور شد، شورای هماهنگی مخالفان، که غرب در کوشش است به عنوان یک شریک مذاکره نماینده دولت معرفی کند، شامل بسیاری از افراد می گردد که به دلیل نگرش منفی خود نسبت به توسعه کشور متحد فدراسیون روسیه و بلاروس، شناخته شده اند.

سرگئی لاوروف گفت: مردم بلاروس قادرند به طور مستقل بر بحران فعلی در این کشور فائق آیند. نکته اصلی در این شرایط عدم کوشش برای تحریک شورش از خارج است. طرف روسی مایل است شرایط به وجودآمده در این جمهوری که کشوری برادر برای روسیه است، به نفع مردم آن تمام گردد و این بحران هرچه سریع تر پایان یابد. روسیه به هیچ تصمیمی که رهبران بلاروس درباره گفت وگو با مردم خود اتخاذ نمایند، اعتراض نمی نماید.

وی همچنین تأکید کرد، به طور کلی برنامه مشارکت با شرق که توسط اتحادیه اروپا ترویج شده و رویدادهایی که ایالات متحده در فضای پس از اتحاد جماهیر شوروی برگزار نموده، با هدف دور کردن جمهوری های باقی مانده از اتحاد جماهیر شوروی سابق از فدراسیون روسیه است.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 مهر 1399 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1195

به "لاوروف: کوشش آمریکا برای بازگشت تحریم ها علیه ایران پیروز نخواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: کوشش آمریکا برای بازگشت تحریم ها علیه ایران پیروز نخواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید