خبرنگاران تقلای بازارهای جهانی برای رهایی از تب کرونا

به گزارش هولی، تهران- خبرنگاران- گسترش ویروس کرونا در بیش از 30 کشور باعث شد تا پس از سقوط قابل توجه ارزش بازارهای سهام در اروپا و آمریکا شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه نیز در روز سه شنبه با کاهش شدید روبرو گردد و اقتصاددانان خبر از احتمال ورود اقتصاد جهان به دوره پرالتهابی بدهند.

خبرنگاران تقلای بازارهای جهانی برای رهایی از تب کرونا

مدیران سازمان جهانی بهداشت هشدار داده اند احتمال همه گیری جهانی کروناست و باید برای آن آماده بود، با این حال در شرایط کنونی نمی توان از برچسب همه گیری جهانی برای کرونا استفاده کرد، اما خسارت هایی که این ویروس قبل از گسترش جهانی اش وارد نموده ابعاد بین المللی یافته است.

اقتصاددانان بانک جی پی مورگان آمریکا پیش بینی نموده اند که تاثیر تب آلود کرونا موجب می گردد که رشد اقتصاد جهانی در سه ماهه نخست 2020 به یک درصد کاهش پیدا کند. اولین نشانه های قابل استناد این پیش بینی روزهای دوشنبه و سه شنبه با کاهش شاخص بازارهای بورس در سراسر جهان آشکارتر شد.

بازار سهام نیکی ژاپن روز سه شنبه با سقوط 4 و نیم درصدی کارش را شروع کرد اما در ادامه بخشی از آن را جبران کرد و به منفی 3.1 درصد رسید. همچنین ارزش سهام در بازار ASX200 استرالیا حدود 2.4 درصد کاهش یافت اما در ادامه روز 8 دهم از این زیان را جبران کرد.

ارزش بازار سهام شانگهای چین هم 1.62 درصد کاهش داشت اما بازار KOSPI کره جنوبی که تبدیل به یکی از کانون های گسترش کرونا شده است، شاهد رشد بود. این بازار دوشنبه حدود 3.9 درصد سقوط نموده بود که بدترین روز بازار سهام این کشور از ماه اکتبر 2018 تا به امروز به شمار می آید.

این بازار روز سه شنبه در شروع روز سقوط 3 دهم درصدی را تجربه کرد و در ادامه به رشد 0.91 درصدی رسید. این در حالی است که تعداد تلفات کرونا هم در کره جنوبی رشد داشته است. شمار مبتلایان در این کشور به 893 و تعداد قربانیان به 8 نفر رسیده است.

هراس در بازارهای آمریکا و اروپا روز دوشنبه با سقوطی که از اواسط 2016 تا به امروز سابقه نداشته است، نمایان تر بود. داو جونز هنگام بازگشایی بازار با سقوط 997 واحدی (معادل 3.4 درصد) روبرو شد. بازار S&P 500 نیز 3.2 درصد و Nasdaq حدود 4.3 درصد سقوط کردند.

علاوه بر این، شاخص بازار سهام FTSE 100 انگلیس 3.5 درصد، DAX آلمان 4 درصد، CAC 40 فرانسه 4 درصد و HSI هنگ کنگ 1.8 درصد کاهش یافت.

ایتالیا نیز که با بیش از 200 بیمار و 7 قربانی بیشترین شمار تلفات کرونا در اروپا را داشته است، از سقوط ارزش سهام برکنار نماند. شاخص مهمترین بازار سهام این کشور بیش از 5.7 درصد کاهش یافت.

جوزپه کونته نخست وزیر ایتالیا هشدار داد: تاثیرات اقتصادی کرونا بسیار شدید خواهد بود. در حال حاضر، ما می توانیم تاثیرات منفی آن را ببینیم. البته در وضعیتی نیستیم که بتوانیم پیش بینی کنیم چه اتفاقی رخ خواهد داد.

بانک های بزرگ سیتی گروپ آمریکا، کردیت سوئیس و نومورا ژاپن برای در امان ماندن از خطرات انسانی کرونا اعزام نیرو به ایتالیا را محدود نموده اند. هنگ کنگ نیز که یک هاب اقتصادی مهم در جنوب شرق آسیاست، مرزهایش را به روی کره جنوبی بسته است.

همین احتیاط و دور شدن از کانون های کرونا در جنوب شرق آسیا و غرب اروپا به بسیاری از شرکت های هواپیمایی زیان وارد نموده است. شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاینز امارات گفته که ارزیابی های خود از درآمدهایش در سال 2020 را کاهش می دهد. شرکت مسترکارت هم اعلام نموده که کاهش مسافرت ها و داد و ستدهای الکتریکی 2 تا 3 درصد از درآمدهایش را کاهش داده است.

در این میان شرکت هایی مانند اپل آمریکا کوشش می نمایند تا با بازگشایی فروشگاه هایی که به دلیل هراس از کرونا تعطیل نموده بودند، زیان اقتصادی خود را کاهش دهند. سازمان جهانی بهداشت اعلام نموده که چین دوره اوج کرونا را پشت سر گذاشته است.

این خبر اپل را بر آن داشته است تا برای بازگشایی نیمی از فروشگاه های خود در چین که آنها تعطیل نموده بود، برنامه ریزی کند. حتی بعضی بانک های مرکزی جهان از جمله فدرال رزرو آمریکا قصد دارند تا با کاهش نرخ بهره و سوق دادن جریان پول به سمت مراکز سرمایه گذاری مانع از تشدید تاثیرات مخرب اقتصادی کرونا شوند. اما آیا چنین راهکارهایی موثر خواهد بود؟

رودریگو کاتریل از کارشناسان بانک مرکزی استرالیا به رویترز گفت: اقتصادهای جهان به قدری در هم تنیده شده اند که سخت است بتوان گفت تاثیرات اقتصادی کرونا دقیقا چه خواهد بود.

او اضافه کرد: قطعا نمی تواند عامل مشخصی را یافت که مانع از افزایش خسارت ها در آینده نزدیک گردد.

ارزش واحد پولی کشورهایی مانند سوئیس که میزبان بانک های زیادی هستند، در دوره گسترش کرونا بالا رفته است. اما به ندرت می توان واحد بین المللی دیگری را یافت که در چنین وضع نابسامانی امکان کسب سود داشته باشد.

کارشناسان اقتصادی هشدار می دهند در صورتی که محدودیت سفر و اختلال در چرخه عرضه محصول و کالاها ادامه پیدا کند فرایند کاهش رشد اقتصاد جهانی سرعت خواهد گرفت و تاثیرات آن برای مدت طولانی تر ادامه خواهد یافت.

در چنین شرایط شاید کشف واکسن کرونا و مهار ویروس در چین، کره جنوبی، ایران و ایتالیا موجب ایجاد انگیزه دوباره در بازارها گردد. بازارهای آسیایی روز سه شنبه پس از کاهش ارزش سهام کوشش کردند تا در ادامه روز مانع از سقوط آزاد سهام شوند و بخشی از زیان ها را جبران نمایند. این نشانه خوبی است اما تحرک اصلی را باید در بازگشت نیروی کار و بخش های مختلف اقتصادی چین به فعالیت جستجو کرد.

نیمی از فعالیت های اقتصادی این کشور تعطیل یا مختل شده است و با توجه به سهمی بزرگی که این کشور در فراوری ناخالص داخلی در جهان دارد، سکون این موتور اقتصادی آسیایی مانع از بازگشت روزهای خوب به اقتصاد جهان می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 850

به "خبرنگاران تقلای بازارهای جهانی برای رهایی از تب کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تقلای بازارهای جهانی برای رهایی از تب کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید