8 عادت غذایی مخرب برای داشتن خواب راحت

به گزارش هولی، بی خوابی پدیده ای است آزار دهنده و مختل کننده ، بی خوابی می تواند باعث مسائل مختلف گردد و ریشه یابی اینکه چه می گردد که افراد در شب ها خواب آرام ندارند و از خواب عمیق لذت نمی برند

8 عادت غذایی مخرب برای داشتن خواب راحت
عادت های غیر مناسب برای خواب

چکیده :

بی خوابی پدیده ای است آزار دهنده و مختل نماینده ، بی خوابی می تواند باعث مسائل مختلف گردد و ریشه یابی اینکه چه می گردد که افراد در شب ها خواب آرام ندارند و از خواب عمیق لذت نمی برند مسئله بسیار مهمی است که تمام کارشناسان خواب و کارشناسان تغذیه را به خود مشغول کرده در اینجا ما به یک سری عادت های مخرب و نادرست غذایی پی برده ایم که باعث کم خوابی و بی خوابی گردد.

تعداد کلمات : 1014 / تخمین زمان مطالعه : 5 دقیقه

نویسنده: دایانا کلی

مترجم: حسین افرا

در خوابیدن مشکل دارید ؟ ممکن است ایراد از نوع غذاهایی که می خورید (یا نمی خورید) باشد. در این مقاله به توصیه هایی کارشناسان خواب و بعلاوه کارشناسان تغذیه ارایه می نمایند می پردازیم که شاید به شما در این زمینه یاری نمایند.

شام خوردن زود هنگام

اگر به اسم مثال شام خود را ساعت 5 میل کنید و تا ساعت 11 یا دیرتر بیدار بمانید ممکن است گرسنگی بر خوابتان تاثیر بگذارد و ممکن است احساس کنید که احتیاج به خوردن میان وعده دارید .دکتر مایکل بروس (نویسنده کتاب رژیم غذایی خواب : کاهش وزن به وسیله بهتر خوابیدن) می گوید: برترین میان وعده برای زمان بین شام و رفتن به رختخواب نان ترد (کراکر) و پنیر است. سعی کنید از پنیرهای سفت به جای پنیرهای نرم بهره ببرید. پنیرهای سفت حاوی تیروزین بالاتری هستند که به خواب بهتر یاری می نماید. بهتر است میان وعده ای که مصرف می کنید حاوی 65 درصد کربوهیدرات ،35 درصد پروتیین و حدود 250 کالری انرژی باشد. دکتر بروس بعلاوه می گوید: یک کاسه کوچک غله بو داده و شیر کم چرب هم می تواند میان وعده مناسبی باشد.

مصرف قهوه در بعد از ظهر

ممکن است تصور کنید مصرف قهوه در بعد از ظهر روز باعث بهبود تمرکز فکری در ساعات پایانی روز می گردد اما 6 ساعت طول می کشد تا بدنتان بتواند تنها نیمی از کافیین مصرف شده را هضم کند. بعلاوه بنا بر تحقیقات بنیاد ملی خواب کافیین می تواند باعث اضطراب و تشدید بی خوابی گردد. مصرف روزانه تا سه فنجان (حدودا 250 میلی گرم کافیین) مانعی ندارد اما بسیاری از متخصصین خواب توصیه می نمایند که اگر در به خواب رفتن مشکل دارید بعد از ظهر ها از مصرف کافیین بپرهیزید.

شام سنگین

پرخوری به ویژه قبل از رفتن به رختخواب باعث ایجاد احساس ناراحتی می گردد. دکتر بروس می گوید: بدن انسان بگونه ای طراحی شده است که غذا را در حالت ایستاده یا نشسته هضم کند. دراز کشیدن باعث طولانی تر شدن مدت زمان هضم غذا و در نتیجه اختلال در خواب می گردد.

مصرف الکل

دکتر بروس می گوید: الکل پرمصرفترین ماده یاریی در کشور آمریکا برای خواب است اما یاری مضری است. او ادامه می دهد: با اینکه الکل یاری می نماید زودتر به خواب بروید ، در عین حال باعث می گردد که نتوانید وارد مراحل عمیقتر خواب شوید. یک علت احساس خماری پس از بیدار شدن این است که خواب عمیقی نداشته اید و علت دیگر آن کم شدن آب بدن است .

ممکن است تصور کنید مصرف قهوه در بعد از ظهر روز باعث بهبود تمرکز فکری در ساعات پایانی روز می گردد اما 6 ساعت طول می کشد تا بدنتان بتواند تنها نیمی از کافیین مصرف شده را هضم کند.

شام تند و پر ادویه

بهتر است از مصرف غذاهی تند و ادویه دار در وعده شام بپرهیزید زیرا باعث سوزش معده و بعلاوه سوء هاضمه می شوند. دکتر بروس می گوید: وقتی در حالت خوابیده قرار دارید ، امکان دارد که ذرات ادویه و فلفل بر اثر نیروی جاذبه زمین وارد مری شوند و باعث ریفلاکس شوند که این موضوع می تواند باعث بر هم خوردن خواب گردد. او بعلاوه می گوید: بعلاوه داده هایی وجود دارند که نشان می دهند خوردن غذاهای تند احتمال تماشا کابوس را افزایش می دهند

رژیم غذایی سفت و سخت

با اینکه آنالیز های تازه ارایه شده در نشریه طب داخلی جاما ادعا می نماید افراد حاضر در تحقیق که با رعایت رژیم غذایی (کم کردن کالری دریافتیشان به اندازه 25 درصد) در طی دو سال 10 درصد از وزنشان را از دست داده اند و خواب بهتری دارند ، دکتر بروس می گوید: نباید گرسنه به بستر بروید زیرا قطعا درد گرسنگی و بیقراری ناشی از آن مانع خواب شما خواهد شد. دکتر بروس ادامه می دهد: فارغ از اینکه که شخص پرخور باشد یا اینکه رژیم سفت و سخت داشته باشد مراجعینی از هر دو دسته دارم که مشکل خواب دارند و تا به رختخواب می فرایند به این فکر می نمایند که در طول روز چه خورده اند این موضوع باعث بالا رفتن سطح بی قراری و در نتیجه بی خوابی می گردد.

عدم مصرف خوراکیهای یاری نماینده به خواب

سعی کنید عصرها نوشیدنی های که با آلبالو ، موز و یا کیوی و یخ درست شده اند مصرف کنید. موز دارای مهمیم است که باعث بهبود خواب می گردد ، آب البالو باعث ترشح ملاتونین (هورمون القا نماینده خواب) می گردد و کیوی اندازه سروتونین را در بدن افزایش می دهد. سرتونین هورمونیست که باعث آرام شدن بدن و فکر می گردد.

بیشتر بدانید : خواب را دریابیم

مصرف بستنی پیش از خواب

مصرف فراورده های لبنی پر چرب در خواب تداخل ایجاد می نماید.بر اساس تازه ترین تحقیقات رژیمهای غذایی کم فیبر ، پر چرب و با قند بالا ،باعث آشفتگی و کیفیت پایین خواب می شوند. بعلاوه غذاهای چرب سرعت هضم غذا را کاهش می دهند که می تواند باعث ریفلاکس معده و در نتیجه اختلال در خواب گردد.

دکتر لیزا استولتمن شرح می دهد:چربی بعد از پروتیین و کربوهیدراتها از معده خارج می گردد پس پرهیز از مصرف خوراکیهای چرب قبل از خواب، کار عاقلانه ای است. دکتر بروس هم در پاسخ به این سوال که آیا مصرف بستنی شکلاتی یا با طعم قهوه به طور خاص باعث بی خوابی می گردد ؟ می گوید: خیر ،اگر وعده های مصرفی را کنترل کنید. به طور کلی باید میزان بسیار زیادی بستنی شکلاتی یا بستنی با طعم قهوه مصرف کنید تا این خوراکیها به اسم بر هم زننده خواب عمل نمایند.

برگرفته از سایت : www.rd.com

منبع: راسخون
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1857

به "8 عادت غذایی مخرب برای داشتن خواب راحت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 عادت غذایی مخرب برای داشتن خواب راحت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید