کنترل دیابت دانش آموزان

به گزارش هولی، کمبود یا فقدان انسولین دلیل اصلی دیابت در بچه ها و نوجوانان است که در این بیماری سلول های تولیدکننده انسولین در پانکراس (لوزالمعده) این افراد آسیب دیده و یا کاملا از بین رفته اند. کنترل و درمان دیابت نوع I در بچه ها و نوجوانان با تزریق انسولین امکان پذیر است.

کنترل دیابت دانش آموزان

کنترل دیابت دانش آموزان

نویسنده:دکتر حسن ضیاءالدینی

کمبود یا فقدان انسولین دلیل اصلی دیابت در بچه ها و نوجوانان است که در این بیماری سلول های تولیدنماینده انسولین در پانکراس (لوزالمعده) این افراد آسیب دیده و یا کاملا از بین رفته اند. کنترل و درمان دیابت نوع I در بچه ها و نوجوانان با تزریق انسولین امکان پذیر است.

بیماران روزانه یک یا چند نوبت انسولین را به صورت زیرجلدی به خود تزریق می نمایند. این روش تزریق دردناک نیست.

نکته مهمی که ضروری است دانش آموزان در مورد انسولین بدانند احتمال کاهش شدید قندخون که به اصطلاح هیپوگلیسمی نامیده می گردد، متعاقب تزریق انسولین است. در صورتی که انسولین بیش از حد تزریق گردد و یا خوردن یک وعده غذا فراموش گردد و یا فعالیت بدنی شدیدتری نسبت به بقیه اوقات انجام گردد، اندازه قندخون بسیار کاهش یافته و احساس گرسنگی، سردرد و سرگیجه به وجود می آید. هیپوگلیسمی در صورت عدم اقدام فوری به تشنج، عدم هوشیاری، بیهوشی و درنهایت مرگ منجر می گردد.

از آنجا که سلول های مغز فقط از سوزاندن قند، انرژی مورد احتیاج خود را به دست می آورند کاهش شدید قندخون برای مدت کوتاهی سبب آسیب سلول های مغزی می گردد. این آسیب برگشت ناپذیر و دایمی است.

مولفه اصلی در کنترل دیابت نوع یک ایجاد تعادل دقیق بین نوع و اندازه تغذیه، ورزش و انسولین است. این عمل سبب قرار گرفتن قندخون در محدوده قابل قبول می گردد. زیرا مصرف غذاهای مصرفی سبب قرار گرفتن قندخون در محدوده قابل قبول می گردد.

بنابراین باید برنامه ریزی صحیح در این خصوص در مدارس صورت گیرد و همه کارکنان باید به اهمیت این امر واقف گردند. گروه هدف در این برنامه ریزی دانش آموزان، والدین و کارکنان مدرسه می باشند. با توجه به کمبود نیروی انسانی مراقبان سلامت در مدارس و اهمیت بیماری مذکور و عوارض حاد و خطرناک آن باید سایر کارکنان مدرسه هم در صورت عدم حضور مراقب سلامت با این بیماری آشنا باشند و در جهت کنترل این بیماری در دانش آموزان مبتلا مشارکت فعال داشته باشند.

با توجه به شیوع بیشتر دیابت نوع I در بچه ها و نوجوانان و خصوصیات سنی آنها مراقبت و کنترل آنان اهمیت ویژه پیدا می نماید.

از نتایج مثبت این کنترل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) ارتقای سطح کیفی محیط یادگیری و فراهم آوردن فضای پویا، مولد و سالم برای دانش آموزان دیابتی

2) کاهش اندازه افت تحصیلی

3) یاری به پاسخ دهی موثر در موارد اورژانسی دیابتی

4) ارتقای سطح مشارکت والدین، دانش آموزان و کارکنان مدرسه و سایر بخش های مرتبط در کنترل و درمان بیماری دیابت نوع یک

به طور کلی جهت ایجاد یک نظام مراقبتی در رابطه با دیابت نوع یک در دانش آموزان مبتلا بهتر است فرآیندهای زیر در مدارس صورت بگیرد:

1) شناسایی دانش آموزان مبتلا به دیابت نوع یک و دریافت تاریخچه از مبتلایان و پیگیری فرایند بیماری در آنان

2) آنالیز سطح آگاهی دانش آموزان مبتلا درخصوص شیوه های خود مراقبتی شامل تزریق انسولین، شیوه کنترل قندخون، مقابله با علایم هیپوگلیسمی (افت قندخون) و هیپرگلیسمی (افزایش قندخون)، شناسایی مواد غذایی، نوع و اندازه مناسب فعالیت بدنی، عوارض درازمدت بیماری دیابت نوع یک که پس از انجام این آنالیز ها می توان آموزش های لازم در این خصوص ارایه نمود.

3) آموزش به دانش آموزان مبتلا، والدین و کارکنان جزو ارکان اصلی نظام مراقبت درخصوص بیماری دیابت می باشد. این آموزش ها شامل:

الف) آموزش اطلاعات پایه درخصوص دیابت

ب) آموزش تزریق و نگهداری انسولین

ج) آموزش کنترل قندخون

د)آموزش تغذیه ای

هـ) آموزش در مورد فعالیت جسمانی و... باشد.

د) آموزش پیشگیری از ابتلا به عفونت ها و بالا بردن ایمنی بدن است.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1820

به "کنترل دیابت دانش آموزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل دیابت دانش آموزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید