نتایج کارآزمایی موفقیت آمیز دارویی برای مهار ژن شایع سرطان زا: به امید مهار ژن MYC

به گزارش هولی، نتایج اولیه از آزمایش انسانی فاز 1/2 که در حال اجرا است، امیدوارکننده بوده و نشان می دهد که یک داروی نو با نام OMO-103 می تواند به طور ایمن و مؤثر عملکرد ژنی را مهار کند که باعث رشد بسیاری از اشکال رایج سرطان می گردد.

نتایج کارآزمایی موفقیت آمیز دارویی برای مهار ژن شایع سرطان زا: به امید مهار ژن MYC

برای دهه ها دانشمندان می دانستند که ژن خاصی به نام MYC نقش مهمی در تکثیر سلول های سرطانی ایفا می نماید. این ژن اغلب در انواع تومورهای مختلف بیش از حد بیان می گردد، بنابراین هدف فرضی ایده آلی برای درمان های تازه سرطان بوده است.

اما علیرغم کوشش های فراوان، MYC یک هدف غیرقابل دسترس بوده است. این ژن پروتئین های نامنظم فراوری می نماید و تا حالا ساخت داروهایی که این ساختارهای پروتئین ثابت دارند را هدف قرار بدهند، سخت بوده است.

النا گارالدا، یکی از محققانی که روی سرطان کار می نماید، شرح داد: MYC یکی از تحت تعقیب ترین اهداف در سرطان است زیرا نقش کلیدی در ایجاد و استمرار بسیاری از سرطان های شایع انسان مانند سرطان پستان، پروستات، ریه و تخمدان دارد. کارآزمایی بالینی تازه. ا به امروز، هیچ دارویی که MYC را مهار کند برای استفاده بالینی تایید نشده است.

OMO-103 یک مینی پروتئین است که برای ورود به سلول ها، نفوذ به هسته و سرکوب فعالیت ژن MYC طراحی شده است. بخش فاز 1 این کارآزمایی بالینی در حال اجرا در درجه اول برای ایجاد مشخصات ایمنی OMO-103 در افراد انسانی طراحی شده است.

نتایج اولیه این دارو در یک همایش عنوان شده و اثرات داروی تازه را در 22 بیمار انسانی گزارش می نماید. شرکت نمایندگان در کارآزمایی دارای انواع تومورهای جامد مختلف بودند و داروهای قبلی رو آنها اثر نکرده بود.

بیوپسی از سرطان های بیماران پس از درمان دارویی کاهش فعالیت ژن MYC را نشان داد و محققان کاهش رشد تومور را در تعدادی از بیماران گزارش کردند.

گارالدا گفت: هنوز روزهای اولیه برای ارزیابی فعالیت دارو است، اما ما شاهد تثبیت بیماری در بعضی از بیماران هستیم. شایان ذکر است، یک بیمار مبتلا به سرطان لوزالمعده بیش از شش ماه همچنان زنده مانده بوده، تومور او 8 درصد کوچک شد و کاهش DNA مشتق شده از تومور در گردش خون مشاهده شد. بیمار مبتلا به تومور غدد بزاقی بیماری پایداری داشت و پس از 15 ماه هنوز در حال مطالعه است.

لارنس یانگ، انکولوژیست مولکولی از دانشگاه وارویک، گفت این نتایج شواهد هیجان انگیزی از هدف قرار دادن موفقیت آمیز ژن MYC در بیماران سرطانی است. یانگ خاطرنشان می نماید که سرطان یک بیماری بسیار پیچیده است، بنابراین به احتمال زیاد این نوع درمان در ترکیب با سایر درمان ها برترین نتیجه را خواهد داشت.

یانگ که روی این کارآزمایی کار نمی نماید، گفت: این ها نتایج بسیار هیجان انگیزی هستند، اما هنوز روزهای اولیه است. اگر آزمایش های بعدی این داروی تازه هدف دار MYC ادامه پیدا کرد، سپس ترکیب هایی از آن با سایر داروهای شیمی درمانی آنالیز خواهد شد. عوامل تازهی که پاسخ ایمنی بدن به سرطان را تحریک می نمایند، منظره درمان های تازه و مؤثرتری را به دست خواهند داد.

منبع: سازمان اروپایی تحقیقات و درمان سرطان

منبع: یک پزشک
انتشار: 5 آبان 1401 بروزرسانی: 5 آبان 1401 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 2173

به "نتایج کارآزمایی موفقیت آمیز دارویی برای مهار ژن شایع سرطان زا: به امید مهار ژن MYC" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج کارآزمایی موفقیت آمیز دارویی برای مهار ژن شایع سرطان زا: به امید مهار ژن MYC"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید