سیستم جدیدی که با الهام از چشم انسان به تشخیص سرطان یاری می نماید!

به گزارش هولی، دانشمندان دانشگاه کاردیف به تازگی یک سیستم پیشرفته هوش مصنوعی که دقتی بسیار نزدیک به بینایی انسان دارد را طراحی نموده اند. محققان می گویند این سیستم نو بر اساس مغز انسان و توانایی آن در تمایز بین بخش های مختلف یک تصویر کار می نماید و بسیار دقیق تر از روش هایی است که تا به امروز به کار گرفته شده اند.

سیستم جدیدی که با الهام از چشم انسان به تشخیص سرطان یاری می نماید!

به گزارش خبرنگاران، سیستم تازه کاربرد های مختلفی در رباتیک، ارتباطات چندرسانه ای، ویرایش اتوماتیک تصاویر و یافتن تومور ها در تصاویر پزشکی خواهد داشت. این گروه تحقیقاتی اکنون در حال برنامه ریزی برای آزمایش این سیستم به منظور یاری به رادیولوژیست ها در یافتن ضایعات تصاویر پزشکی هستند. آن ها عقیده دارند استفاده از سیستم تازه سبب بهبود سرعت، دقت و حساسیت تشخیص های پزشکی خواهد شد.

توانایی متمرکز کردن توجه بخش مهمی از سیستم بینایی انسان است که به انسان این امکان را می دهد تا مرتبط ترین اطلاعات را در یک صحنه خاص انتخاب و تفسیر کند. دانشمندان سراسر دنیا تا به امروز از نرم افزار های کامپیوتری به منظور بازآفرینی این توانایی برای انتخاب برجسته ترین بخش های یک تصویر استفاده نموده اند. تیم دانشگاه کاردیف در سیستم تازه از یک الگوریتم کامپیوتری یادگیری عمیق به نام شبکه عصبی کانولوشنال که برای تقلید از شبکه عصبی به هم پیوسته در مغز انسان طراحی شده است و به طور خاص بر روی قشر بینایی مدل شده است، استفاده کردند.

این نوع الگوریتم برای گرفتن تصاویر به عنوان ورودی و ایجاد توانایی اهمیت به اشیا یا جنبه های مختلف درون تصویر ایده آل به نظر می رسد. محققین در این مطالعه از پایگاه داده عظیمی از تصاویر استفاده کردند. هر کدام از این تصاویر پیش از آن به وسیله یک انسان ارزیابی یا مشاهده شده بود و با استفاده از نرم افزار ردیابی چشم روی بخش های خاص متمرکز شده بودند. این تصاویر سپس وارد الگوریتم شدند و سیستم با استفاده از نوعی هوش مصنوعی به نام یادگیری عمیق، به آرامی آغاز به یادگیری از تصاویر کرد. تا جایی که می توانست به دقت پیش بینی کند که روی کدام قسمت های تصویر تمرکز نموده و آن ها را برجسته کند.

سیستم تازه پس از آزمایش در برابر هفت سیستم برجسته بصری پیشرفته که در حال حاضر استفاده می شوند، فزونی خود را در تمام معیار ها نشان داد. دکتر هانتائو لیو از دانشکده علوم کامپیوتر و انفورماتیک دانشگاه کاردیف و یکی از نویسندگان این مطالعه می گوید: این مطالعه نشان می دهد که سیستم پیشرفته ما از آخرین پیشرفت ها در یادگیری ماشین استفاده می نماید. این سیستم حتی از سیستم های موجود و مدل های برجسته بصری کنونی نیز پیشرفته تر است. کد های این برنامه به صورت رایگان در دسترس قرار گرفته تا همه بتوانند با آنالیز آنها، راه های تازهی برای استفاده از این فناوری در حل مسائل و برنامه های کاربردی دنیای واقعی بیابند.

منبع: eurekalert

منبع: فرارو
انتشار: 1 مرداد 1401 بروزرسانی: 1 مرداد 1401 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 2115

به "سیستم جدیدی که با الهام از چشم انسان به تشخیص سرطان یاری می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم جدیدی که با الهام از چشم انسان به تشخیص سرطان یاری می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید