مواد غذایی که باعث خواب راحت تر می شوند

به گزارش هولی، به جای قرص های خواب آور، مصرف بعضی مواد غذایی به خواب راحت تر شما یاری می نماید. با مصرف این مواد غذایی نه تنها کیفیت خواب شما بهبود می یابد بلکه کیفیت سلامت ذهنی و جسمی هم به مقدار زیادی افزایش پیدا می نماید.

مواد غذایی که باعث خواب راحت تر می شوند

خواب راحت تر با غذای مناسب تر

چکیده

به جای قرص های خواب آور، مصرف برخی مواد غذایی به خواب راحت تر شما یاری می نماید. با مصرف این مواد غذایی نه تنها کیفیت خواب شما بهبود می یابد بلکه کیفیت سلامت فکری و جسمی هم به اندازه زیادی افزایش پیدا می نماید. این مقاله اطلاعاتی راجع به مواد غذایی که خواب را تحریک می نمایند ارائه می دهد.

تعداد کلمات 796/ تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

مترجم: امین حسین پور

برخی از ما نمی توانیم بخوابیم. علل ایجاد مشکل در خواب می تواند از داشتن استرس برای یک قرار دیدار تا سوزش سر دل به خاطر خوردن شام سنگین متفاوت باشد. در نهایت، همه ما از خستگی که در پی شبی پر مشغله به وجود می آید مطلع هستیم. اختلال در خواب یا نخوابیدن مداوم می تواند منجر به اختلالات خواب مانند بی خوابی گردد. این به نوبه خود می تواند جوانب دیگر زندگی ما را تحت تأثیر قرار دهد. جدا از همه کارهایی که انجام می دهید تا راحت تر بخوابید، برخی مواد غذایی وجود دارند که مصرف آن ها برای داشتن خوابی راحت کاملاً مفید است.

برترین مواد غذایی برای تحریک خواب

مواد غذایی که در اینجا لیست شده اند دارای ترکیبات خاصی هستند که به تحریک خواب یاری می نمایند. این ترکیبات هستند که آن ها را تبدیل به مواد غذایی بی نقصی برای مصرف قبل از خواب می نمایند. ولی همواره به خاطر داشته باشید که از این مواد غذایی حداقل 3 ساعت قبل از خواب بهره ببرید. دیر غذا خوردن می تواند باعث احساس ناراحتی و بی خوابی گردد. ترکیبات اصلی در این مواد غذایی که در زیر اشاره شده است عبارتند از تریپتوفان، کربوهیدرات، ملاتونین و مهمیم. همه این ترکیبات باعث افزایش خواب می شوند. مواد غذایی که مصرف آن ها می تواند به خوابیدن بهتر شما یاری کند در زیر ارائه شده اند.

تریپتوفان

بوقلمون: از ساندویچ بوقلمون برای عصرانه بهره ببرید. مصرف بوقلمون یاری می نماید بهتر خوابید.

غذای دریایی و مرغ: ماهی، مرغ و تخم مرغ را در وعده شام خود بگنجانید تا از خوابی خوب لذت ببرید.

سیب زمینی: مصرف سیب زمینی می تواند به دفع سموم از بدن که مانع تأثیرگذاری تریپوتوفان می شوند یاری کند.

بادام: بادام نه تنها سرشار از تریپتوفان است بلکه حاوی مهمیم هم است که به شل شدن عضلات یاری می نماید. از یک مشت بادام در عصرانه بهره ببرید.

نان گندم کامل: نان گندم کامل را به همراه یک فنجان چای گیاهی حاوی عسل مصرف کنید تا فراوری انسولین را افزایش دهید. انسولین تریپتوفان را به مغز منتقل می نماید.

شیر گرم: مصرف شیر گرم قبل از خواب به خاطر محتویات تریپتوفان و کلسیم خود می تواند به خواب راحت تر شما یاری کند.

بیشتر بخوانید: تاثیر تغذیه بر کیفیت خواب

ملاتونین

بلغور جو دو سر: به جای شام سنگین، از بلغور جو دو سر به همراه عسل بهره ببرید تا خوابی راحت داشته باشید.

موز: مصرف موز هنگام شام نه تنها فراوری ملاتونین را افزایش می دهد بلکه بعلاوه مهمیم موجود در آن باعث شل شدن عضلات و خواب راحت می گردد.

گیلاس ترش: مصرف اندازهی گیلاس ترش نیم ساعت قبل از خواب به عدم اختلال در خواب یاری خواهد نمود. گیلاس سرشار از ملاتونین است. از آب گیلاس هم می توان قبل از خواب استفاده کرد.

گردو: اندازهی گردو را به تنهایی یا با ماست مخلوط نموده و میل کنید تا از خوابی خوب و راحت لذت ببرید. مصرف این ها فراوری ملاتونین را افزایش می دهد. ملاتونین به خوابیدن یاری می نماید.

کربوهیدرات

غلات کامل: از سریال ها، ماکارونی یا نانی که با غلات کامل فراوری شده است بهره ببرید. آن ها منبع عالی از کربوهیدرات هستند که می تواند خواب را افزایش دهد.

خرما: خرما نه تنها برای سلامتی مفید است بلکه حاوی اندازه زیادی کربوهیدرات است که سروتونین آزاد می نماید. سروتونین باعث آرامش فکر می گردد و به خواب راحت تر یاری می نماید.

عسل: مصرف یک قاشق عسل قبل از خواب نه تنها یاری می نماید راحت تر بخوابید بلکه به داشتن خوابی بدون اختلال در هنگام شب هم یاری می نماید.

مهمیم

سبزیجات دارای برگ سبز: مصرف مواد غذایی مانند اسفناج، کلم بروکلی، کرفس و غیره که سرشار از مهمیم هستند می تواند خواب را افزایش دهد. مصرف این مواد غذایی برای سلامت کلی بدن هم مفید است.

حبوبات: گنجاندن حبوبات مانند دانه سویا و لوبیای سیاه در رژیم غذایی مهمیم مورد احتیاج بدن شما را تأمین خواهد نمود و به خواب راحت تر شما هم یاری می نماید.

دانه کدو تنبل: افزودن یک مشت دانه کدو تنبل به وعده غذایی احتیاج روزانه بدن به مهمیم را تأمین می نماید. مهمیم برای شل شدن عضلات بدن ضروری است.

جدا از این مواد غذایی، دانه کتان، محصولات لبنی مانند ماست و پنیر هم برای خواب مفید هستند. هنگام مصرف این مواد غذایی، از مصرف مواد غذایی که باعث بیدار ماندن و فعال ماندن شما می شوند اجتناب کنید. از مصرف کافئین هم بپرهیزید. 2-3 ساعت قبل از خواب ورزش نکنید زیرا، ورزش کردن باعث فعال شدن متابولیسم و دیر خوابیدن می گردد. بار دیگر، به خاطر داشته باشید که همه مواد غذایی فوق الذکر مواد غذایی بسیار مفید و سالم هستند. آن ها علاوه بر تحریک خواب، کیفیت فکر، بدن و کیفیت کلی زندگی را بهبود می بخشند.

منبع: راسخون

منبع: راسخون
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1849

به "مواد غذایی که باعث خواب راحت تر می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی که باعث خواب راحت تر می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید