علائم بیماری ویروسی کرونا؛ هرآنچه که باید درباره کرونا ویروس نو بدانید!

به گزارش هولی، کرونا ویروس نام یک خانواده عظیم ویروسی است که سویه های مختلف در آن قرار گرفته است و باعث بروز بیماری-های تنفسی در افراد می گردد.

علائم بیماری ویروسی کرونا؛ هرآنچه که باید درباره کرونا ویروس نو بدانید!

در هفته های اخیر، تیتر اول تمام خبرگزاری های دنیا به میکروارگانیسمی اختصاص یافته است که پیش بینی می شود خبر از وقوع یک پاندمی را در پی خواهد داشت. پاندمی ها یک ویژگی خاص دارند و آن هم اینکه به سرعت موارد بروز بیماری در تمام نقاط یک کشور و یا قاره مشاهده می شود و مسائل بسیاری را برای افراد بوجود می آورد.

طاعون، وبا و آنفولانزا مهم ترین پاندمی هایی هستند که جان بسیاری از افراد را در سال های نچندان دور گرفته اند. اما آیا باز هم خطر بروز یک پاندمی در راه است؟ در این مقاله با تمام ابعاد کرونا ویروس تازه آشنا می شویم.

کرونا ویروس چیست؟

کرونا ویروس نام یک خانواده عظیم ویروسی است که سویه های مختلف در آن قرار گرفته است و باعث بروز بیماری-های تنفسی در افراد می شود. ویروس سرما خوردگی معمولی هم در این خانواده طبقه بندی می شود. پس بهتر است بدانید که تقریبا تمام افراد، حداقل یکبار در طول عمر خود با این ویروس روبرو شده اند. علائم بیماری از خفیف تا میانه متغیر است و در بعضی موارد باعث بیماری های دستگاه تنفسی تحتانی همانند پنومونی و برونشیت می شود.

این ویروس در بین حیوانات سراسر دنیا بسیار شایع است. کرونا ویروس ها به ندرت می توانند تکامل پیدا نموده و انسان را آلوده نمایند. این اتفاق تا به امروز در رابطه با کرونا ویروس سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) و کرونا ویروس سندروم حاد تنفسی (SARS-CoV) اتفاق افتاده است که در جریان شیوع این ویروس ها در سال های 2003 و 2012 نزدیک به 2000 نفر جان خود را از دست دادند.

کرونا ویروس تازه (2019-nCoV) از چه زمانی پدیدار شد؟

سازمان بهداشت دنیای (WHO) در تاریخ 31 دسامبر سال 2019 به وسیله مقامات چینی هشدار داد که مواردی شبیه ذات الریه و پنومونی در شهر ووهان (Wuhan) کشور چین به تایید رسیده است. شهری با 11 میلیون جمعیت که در جنوب چین و در نزدیکی مرز تایوان و کره قرار گرفته است.

بیماران قرنطینه شدند تا منشا ویروس شناسایی شود و تعیین شد که بازار خرید و فروش حیوانات زنده در این شهر عامل توسعه این ویروس مرموز است. پس از آن، بازار تعطیل و ضد عفونی شد.

بیشتر بخوانید
  • پیش بینی عجیب از تلفات ویروس کرونا؛ 65 میلیون کشته!
  • کرونا کمر اقتصاد دنیا را می شکند؟
  • واکسن کرونا کی ساخته می شود؟

سازمان دنیای بهداشت شرایط اضطراری گفت

سازمان دنیای بهداشت (WHO) شیوع کروناویروس تازه در چین را به اسم یک شرایط اضطراری بهداشتی دنیای گفت.

تدروس مدیرکل سازمان دنیای بهداشت (WHO) در نشستی در ژنو با اعلام شرایط اضطراری بهداشتی دنیای در پی شیوع کروناویروس تازه در چین 7 توصیه را به توضیح زیر ارائه کرد:

1- از کشور های با سیستم های بهداشتی ضعیف تر حمایت کنیم.

2- فراوری واکسن، درمان ها و ابزار های تشخیصی را تسریع کنیم.

3- با توسعه شایعات و اطلاعات غلط مبارزه کنیم.

4- برنامه های آمادگی را بازبینی؛ خلا ها را شناسایی و منابع موردنیاز برای شناسایی، ایزوله و درمان افراد مبتلا و پیشگیری از انتقال را ارزیابی کنیم.

5- داده ها، اطلاعات و تجربیات خود را با WHO و دنیا به اشتراک بگذاریم.

6- تنها راه شکست دادن این شیوع این است که همه کشور ها با یک روح همبستگی و مشارکت با هم همکاری نمایند.

7- ما همگی در چنین شرایطی هستیم و فقط با هم می توانیم آن ها را متوقف کنیم.

آمار لحظه ای مبتلایان به کرونا ویروس تازه

در تاریخ 9 ژانویه، WHO گفت که شیوع بیماری در شهر ووهان ناشی از یک نوع کرونا ویروس ناشناخته است که طیف گسترده ای از بیماری های تنفسی از خفیف تا شدید را سبب می شود.

در حالی که کشور های سراسر دنیا در صدد مقابله با توسعه ویروس کرونا هستند تعداد افرادی که تا به امروز در سراسر دنیا به این ویروس آلوده شده اند به حدود 10 هزار نفر رسیده است بعلاوه تا به امروز دست کم 210 نفر هم جان خود را به علت این بیماری از دست داده اند.

منشا کرونا ویروس تازه از کجاست؟

در همین روز های اخیر، دانشمندان با حفظ تدابیر شدید حفاظتی به آنالیز سکانس ژنی کرونا ویروس تازه و مقایسه آن با سکانس ژنی بیش از 200 سویه از کرونا ویروس که قادر به آلوده کردن حیوانات بسیاری است پرداخته اند و دریافتند که این ویروس از خفاش منشا گرفته است.

ویروس چگونه از حیوانات به انسان منتقل شد؟

همانطور که گفته شد، بعضی کرونا ویروس ها قادر هستند از حیوان به انسان منتقل شوند که کرونا ویروس تازه هم از همین نوع است.

بر اساس تازهترین مقاله در این زمینه، تغییر یکی از پروتئین های ویروسی باعث شده است تا کرونا ویروس تازه بتواند به گیرنده هایی بر روی سلول های انسان متصل شده و آن ها را آلوده کند. این تغییر مهم ترین گام ویروس برای ورود به سلول ها و توسعه عفونت است.

روایات مختلفی از نحوه انتقال این ویروس از حیوان به انسان در فضای مجازی منتشر شده است که قابل تایید نیست. خوردن سوپ خفاش به وسیله چینی ها یکی از آن هاست. در فرهنگ چینی ها هرچیزی که زنده باشد قابل خوراک است. ویدیویی هم در همین باب منتشر شد که با آنالیز های اجرا شده تعیین شد که تازه نیست و به سه سال قبل برمی شود.

راه های انتقال ویروس چیست؟

طبق آنالیز ها، در بعضی موارد ابتلا انتقال بین افراد اجرا شده است. اما انتقال اولیه بیماری از حیوان به انسان اجرا شده است. این بیماری حدود 2 هفته دوره نهفتگی یا کمون دارد. دوره ای که هنوز علائم بالینی آشکار نشده است، اما انتقال ویروس صورت می پذیرد. موارد زیر احتمال انتقال بین افراد آلوده و سالم را بالا می برد.

به وسیله ذرات موجود در هوا (سرفه و عطسه)

تماس بدنی نزدیک (روبوسی، لمس بدن یا دست دادن)

تماس دست با سطح آلوده به ویروس و لمس چشم ها، بینی یا دهان قبل از شستن دست ها

موارد نادر به وسیله آلودگی مدفوع

علائم بیماری ویروسی کرونا چیست؟

تمامی علائم به یک آنفولانزا یا سرماخوردگی شدید شباهت دارد. همین امر تشخیص ابتلا را سخت می سازد. اما نشانه های زیر باید تحت پیگیری قرار بگیرد:

تب

سرفه های شدید

سختی تنفس

تنگی نفس

درمانی برای کرونا ویروس تازه وجود دارد؟

هنوز هیچ درمان تعیینی برای کرونا ویروس تازه وجود ندارد و بهبودی بسیاری از افراد بصورت خودبخودی اجرا شده است و بیشتر درمان ها به کاهش شدت علائم، استراحت مطلق و نوشیدن مایعات محدود بوده است.

هنوز واکسنی برای کرونا ویروس تازه وجود ندارد، اما محققان در کشور آمریکا خبر از طی کردن فاز های اولیه ساخت واکسن کرونا ویروس تازه داده اند.

برترین نوع ماسک تایید شده برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا؟

در حال حاضر، استانداردترین و برترین ماسک حفاظت تنفسی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس تازه، ماسک های فیلتر دار از نوع N. 95، 3 M. هستند.

آیا کرونا ویروس تازه به ایران رسیده است؟

تا به امروز هیچ موردی مبنی بر ابتلا به کرونا ویروس تازه در ایران گزارش نشده است. اما خطر ورود ویروس دور از انتظار نباید باشد. مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت طی انتشار یک اطلاعیه گفت که در تمام پایانه های مرزی کشور به ویژه فرودگاه ها و بنادر بین المللی، پایگاه های مراقبت های بهداشتی مرزی با حضور تیم های متشکل از کارشناسان و متخصصان بهداشت و مبارزه با بیماری ها فعال هستند و با تجهیزات مناسب، هرگونه مورد مشکوک ورودی به کشور را تحت غربالگری و مراقبت های لازم قرار می دهند.

منبع: فرارو
انتشار: 26 شهریور 1400 بروزرسانی: 26 شهریور 1400 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1811

به "علائم بیماری ویروسی کرونا؛ هرآنچه که باید درباره کرونا ویروس نو بدانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم بیماری ویروسی کرونا؛ هرآنچه که باید درباره کرونا ویروس نو بدانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید