سنایی: آلمان تفاوت کرونا با بیماری های واگیردار گذشته را درک کرد

به گزارش هولی، یک استاد دانشگاه گفت: این برای اولین بار است که شیوع یک ویروس غیر از تلفات انسانی تبعات زیادی بر شئون مختلف زندگی بشر گذاشته است.

سنایی: آلمان تفاوت کرونا با بیماری های واگیردار گذشته را درک کرد

با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ دیدن کنید.

اردشیر سنایی در گفت وگو با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که بحران کرونا را سیاسی می داند یا موضوعی با موضوع مسائل بهداشتی و درمانی؟ گفت: به نظرم بحران کرونا در درجه اول یک بحران انسانی و دارای تبعات سیاسی، مالی، بهداشتی، بین المللی، مدیریتی، اجتماعی و فرهنگی است. در دهه ها و حتی قرن های مختلف گذشته این برای اولین بار است که شیوع یک ویروس چنین تبعاتی به همراه داشته است و غیر از تلفات انسانی تبعات مختلفی بر شئون مختلف زندگی بشر گذاشته است.

وی در ارزیابی از عملکرد کشورها برای مدیریت این بیماری همه گیر گفت: در شرایط بحرانی قاعده ای داریم مبنی بر این که معمولا نظام های متمرکز و بسته مناسب تر در برخورد با بحران ها عمل می نمایند تا نظام های باز و متکثر چرا که در شرایط بحرانی زمان عامل مهمی در کنترل بیماری است. کشورهایی که به طور موقت یا همیشگی با تمرکز بیشتری به این موضوع وارد شدند و راه چاره مقابله را هر چه سریع در پیش گرفتند پیروز تر عمل کردند تا سیستم های سیاسی که با خرد جمعی عمل می نمایند.

سنایی اضافه کرد: البته این مساله الزاما به این معنا نیست که کشورهایی که سبک سیاسی و حکومتی شان مثل چین است پیروز عمل نموده اند یا هر کشوری که آمار پایین تری در تلفات و مبتلایان به ویروس دارد خوب عمل نموده است. بعضی از کشورها به نظر در میزان ارائه آمار مبتلایان و کشته شدگان در اثر این بیماری شفاف تر عمل کردند و بعضی آمارها را مدیریت کردند یا آمار واقعی ندادند.

این استاد دانشگاه درباره نوع مدیریت کشورهای متخلف درگیر با ویروس کرونا اظهار کرد: بعضی کشورها از آنجایی که در سال های گذشته و دهه های اخیر با بحران های متعدد و متفاوت رو به رو بودند به نظر سطح آمادگی دولت ها و تاب آوری ملت های شان بیشتر بوده است از این رو تعامل و مدارای بیشتری با این بحران داشتند.

وی در پاسخ به این که در بین کشورهای دموکرات اروپایی آلمان بهتر و متفاوت از سیستم های سیاسی اروپایی عمل نموده است، گفت: به نظر می رسد سطح آمادگی آلمان برای روبرو شدن با بحران کرونا متفاوت از دیگر کشورهای اروپایی بود، شاید وجود درک درست و بهتر از این بیماری در بین مردم و مسئولان این کشور دلیل این سطح از آمادگی بوده باشد. آلمانی ها درک کردند که این بیماری با دیگر بیماری های واگیردار و همه گیر که تا به امروز رخ داده متفاوت است. علاوه بر این آلمانی ها به جز روش های قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی اقدام به تست گیری از افراد مختلف و شناسایی افراد ناقل و مهار بیماری کردند که در کنترل بیماری بسیار موثر بوده است.

سنایی درباره سیاسی بودن بحران کرونا اظهار کرد: اگر منظور از سیاسی بودن این است که این ویروس توسط کشور یا کشورهایی به منظور کسب منافعی ساخته و گسترش یافته است باید بگویم که برای این مساله اسناد و مدارک متقن وجود ندارد هر چند که احتمال چنین مساله ای و احتمال بروز جنگ های بیولوژیک صفر نیست. در ابتدای آغاز بیماری در چین بعضی معتقد بودند که ویروس را آمریکایی ها ساختند تا نژاد چینی را از بین ببرند، بعد که بیماری در نقاط دیگر جهان گسترش یافت گفتند برای از بین بردن چند نژاد طراحی شده است. معتقدم نمی توان مانع فرضیات در این باره شد اما برای اثبات این مسائل به زمان و مدارک متقن احتیاج است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 979

به "سنایی: آلمان تفاوت کرونا با بیماری های واگیردار گذشته را درک کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنایی: آلمان تفاوت کرونا با بیماری های واگیردار گذشته را درک کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید