خبرنگاران نخست وزیر انگلیس: توافق با اتحادیه اروپا خیلی بعید است

به گزارش هولی، لندن - خبرنگاران - نخست وزیر انگلیس عصر پنجشنبه در تماس تلفنی با اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا با اشاره به اندک زمان باقی مانده تا انتها دوره گذار خروج لندن از اتحادیه اروپا توضیح داد: احتمال دستیابی به توافق تجارت آزاد خیلی بعید است مگر آنکه اتحادیه اروپا موضع خود را تغییر دهد.

خبرنگاران نخست وزیر انگلیس: توافق با اتحادیه اروپا خیلی بعید است

با ما سفر کنید و با تور گردشگری اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران از دفتر نخست وزیری، بوریس جانسون مطرح کرد که مذاکرات دو طرف در شرایط سختی واقع شده است. وی با بیان این ادعا که لندن تا حد ممکن کوشش می نماید تا درخواست های معقول طرف اروپایی را اجابت کند توضیح داد: به رغم اینکه فاصله اختلافات کم شده اما همچنان بعضی مسائل اساسی باقی مانده است.

نخست وزیر انگلیس مطرح کرد که اگر در فرصت باقی مانده توافق حاصل نشد، انگلیس مانند و اتحادیه اروپا مانند دوست یکدیگر را ترک نموده و آینده روابط دو طرف مشابه معیارهای رابطه اتحادیه با استرالیا خواهد بود. دو طرف در این گفت وگو توافق کردند تا در تماس نزدیک با یکدیگر باشند.

رئیس کمیسیون اروپا دیروز (چهارشنبه) برای اولین بار از پیشرفت در واپسین روزهای مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا اطلاع داد.

فون درلاین با ایراد سخنانی در مجلس اروپا بیان داشت که هنوز قادر به اعلام قطعی توافق یا عدم توافق با انگلیس نیست؛ اما می تواند اعلام کند که جهت رسیدن به توافق پیدا شده است. وی اضافه نمود: این جهت خیلی باریک است اما وجود دارد.

رئیس کمیسیون اروپا شرح داد که دو طرف برای عبور از بسیاری از اختلافات، به راهکار هایی رسیده اند اما هنوز مساله دسترسی به آب های غنی سواحل انگلیس برای صیادان اروپایی و شرایط برابر برای نیروی کار دو طرف حل نشده است.

او با این حال خاطر نشان کرد که اختلاف نظر بر سر نقش دیوان دادگستری اروپا در اختلاف های طرفین به طور عمده برطرف شده و لذا روزهای آینده سرنوشت ساز خواهد بود.

اتحادیه اروپا که پیشتر خواهان حفظ دسترسی کامل به آب های انگلیس بود پیشنهاد نموده که صیادان اروپایی از 18 درصد سهمیه قبلی ماهیگیری خود صرف نظر خواهند کرد. با این حال انگلیس می خواهد 80 درصد سهمیه صیدهای اروپا به این کشور مرجوع گردد.

فون درلاین گفت که مذاکرات در این باره خیلی سخت است. گاهی اوقات به نظر می رسد که مسائل قابل حل نیستند وی با این حال مطرح کرد که مذاکره کنندگان به کوشش های خود برای رسیدن به توافق ادامه می دهند.

انگلیس 31 ژانویه 2020 (11 بهمن 1398) رسماً اتحادیه اروپا را پس از چهار دهه عضویت ترک کرد. این کشور تا انتها سال جاری تابع مقررات اتحادیه اروپاست بدون آنکه حق رأی داشته باشد. دو طرف در 10 ماه گذشته کوشش کردند تا برای دوران پسابرگزیت به یک توافق تجارت آزاد دست یابند اما تا به امروز این امر محقق نشده است.

اگر مذاکرات به نتیجه نرسد آینده روابط دو طرف از سال آینده میلادی (2021) بر مبنای تعرفه های سازمان تجارت جهانی خواهد بود که بر اساس ارزیابی های اجرا شده به نسبت، ضربه بیشتری را به اقتصاد انگلیس خواهد زد.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1398

به "خبرنگاران نخست وزیر انگلیس: توافق با اتحادیه اروپا خیلی بعید است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نخست وزیر انگلیس: توافق با اتحادیه اروپا خیلی بعید است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید