خبرنگاران فراکسیون آی نفس کش، طنز مطبوعاتی با پشتوانه ادبی

به گزارش هولی، تبریز - خبرنگاران - با حضور جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر، فعالان رسانه ای و علاقه مندان حوزه کتاب، فراکسیون آی نفس کش اثر طنز فرهاد باغشمال، در حوزه هنری آذربایجان شرقی رونمایی و نقد شد.

خبرنگاران فراکسیون آی نفس کش، طنز مطبوعاتی با پشتوانه ادبی

به گزارش پنجشنبه خبرنگاران، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی آذربایجان شرقی در این نشست، با اشاره به سابقه آشنایی و همکاری با مولف اثر گفت: در دوره ای که بنده از سال 85 تا 89، در هفته نامه آذرپیام توفیق همکاری داشتم، شاهد فعالیت نسل جدیدی از افراد دغدغه مند در نشریه بودم؛ کتاب فراکسیون آی نفس کش محصول همان دوره خاص است که باب جدیدی از طنز انتقادی گگردد و تاثیرگذاری جدی داشت.

دکتر روح الله رشیدی، طنز فرهاد باغشمال را طنز تحقیقی و پژوهش بار خواند و گفت: مهارت باغشمال در این بود که با پشتوانه مطالعه متون کهن، ادبیات نوینی را در حوزه طنز ایجاد کرد. طنز وی، جدی، بی تعارف و صریح، و در عین حال، پایبند به اخلاق و حرمت افراد بوده است.

سردبیر اسبق هفته نامه آذرپیام، با مقایسه فضای اجتماعی آن دوره مطبوعاتی با شرایط فعلی متذکر شد: متاسفانه پذیرش نقد در میان مسئولان و مدیران اجرایی، در حال افول است و افراد، سلباً و ایجاباً در برابر نقد، نازک نارنجی ظاهر می شوند و مدیران محلی، نقد یک پروژه عمرانی را بعضاً مترادف با توهین ناموسی قلمداد می نمایند.

وی ماندگاری را دیگر ویژه کتاب فراکسیون آی نفس کش عنوان و گفت:محتوا و ساختار این کتاب، یکبار مصرف نیست و کلمات و زاویه دید نویسنده، طوری است که هنوز هم خواندنی و تاثیرگذار است.

فراکسیون آی نفس کش میراث ارزشمند برای نسل های آینده است

پژوهشگر تاریخ مطبوعات آذربایجان شرقی نیز در این جلسه، آذربایجان را از پیشتازان طنز مطبوعاتی خواند و اضافه نمود: متاسفانه علی رغم پیشینه ممتاز طنز در آذربایجان، شاهد رخوت طنز مطبوعاتی در چند دهه اخیر بوده ایم، با این حال، فعالیت فرهاد باغشمال در حوزه طنز، قدمی مثبتی برای عبور از این شرایط بود.

محمد عزیزی راد اضافه نمود: یک اثر نوشتاری، تا زمانی که به کتاب تبدیل نگردد، نمی تواند ماندگار گردد، از این رو، انتشار مجموعه طنز فراکسیون آی نفس کش قطعاً می تواند میراث ارزشمندی برای علاقه مندان روزنامه نگاری و مخاطبان و فعالان حوزه طنز در آینده باشد.

جامعه بدون نقد، به سمت خشونت پیش می رود

فعال پیشکسوت فرهنگی و رسانه ای، به ضرورت نقدپذیری در فضای اجتماعی پرداخت و گفت: متاسفانه جامعه ما فی نفسه، به سانسور گرایش یافته و صراحت لهجه به سختی در جامعه پذیرفته می گردد؛ همین امر باعث شده طنز در کشور ما با روزگار غریبی روبرو باشد.

سیدقاسم ناظمی یادآور شد: باید زمینه نقد و انتقاد را بپذیریم، حتی باید از انتقاد غلط نیز استقبال کنیم، چرا که اگر نقد از جامعه رخت ببندد، ناسزا و خشونت جای آن را می گیرد.

وی متذکر شد: ستون طنز فرهاد باغشمال در هفته نامه آذرپیام، حوالی سال های 85 در هفته نامه آذرپیام چاپ شده که طبیعتاً دوره خردسالیِ نوجوانان و جوانان امروز بوده است؛ از این رو، انتشار این طنزها در قالب کتاب، یک منبع ارزشمند برای نسل جوان امروز است.

باغشمال، جامه ادبیات بر قامت طنز پوشاند

فعال عرصه شعر و روزنامه نگاری نیز در این جلسه، با اشاره به اینکه طنز فراکسیون آی نفس کش پیش از اینکه طنز مطبوعاتی باشد، طنز ادبی است، گفت: بخشی از طنز فرهاد باغشمال، متکی به سوژه است، اما بخش عمده ای از این طنز، در بستر زبان اتفاق می افتد؛ فرهاد باغشمال، طنز مطبوعات را همواره از منظر ادبیات دیده و همین امر باعث شده آثار او، راستا جدیدی را در طنز مطبوعاتی بگشاید.

فرشید باغشمال توضیح داد:در طنز این کتاب، مجموعه ای از زبان ادبی، اصطلاحات عُلَمایی، زبان عامیانه کوچه و بازار، عبارات صمیمی ترکی و حتی اصطلاحات انگلیسی معروف به کار گرفته شده که این امر، نشان دهنده قریحه ادبی نویسنده و پشتوانه مطالعاتی او است.

این روزنامه نگار بیان نمود: فرهاد باغشمال، به خوبی توانست جامه ادبیات بر قامت طنز مطبوعاتی کند و با تاثیرگذاری خود، مطبوعات را از ورطه طنز پوپولیستی نجات دهد.

باغشمال یادآور شد: موضوعی که می توانست نقش مکمل در این کتاب داشته باشد، طنز مصور است، اما متاسفانه کارتون و کاریکاتور در شهر و دیار ما هیچ گاه پرفروغ نبوده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اسفند 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1475

به "خبرنگاران فراکسیون آی نفس کش، طنز مطبوعاتی با پشتوانه ادبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فراکسیون آی نفس کش، طنز مطبوعاتی با پشتوانه ادبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید