خبرنگاران 10 آذر با اخبار کرونایی استانها

به گزارش هولی، استانها- خبرنگاران- طرح محدودیت های کرونایی آذرماه در حالی شروع شد که موج سوم کووید 19 با افزایش شمار جانباختگان، متولیان در سطح ملی را بر آن داشت تا با اعمال محدودیت ها و مدیریت ترددها از شمار مبتلایان و تلفات بکاهند و اکنون با گذشت بیش از یک هفته ابراز رضایت کادر درمان مشهود است.

خبرنگاران 10 آذر با اخبار کرونایی استانها

به گزارش خبرنگاران، آمارها نشان می دهد که موج سوم کرونا به مراتب بدتر از مراحل اول و دوم مردم را درگیر کرد و به همین دلیل مسوولان نسبت به وخامت بحران شیوع این بیماری همه گیر در کشور به دلیل رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی هشدار دادند.

در نهایت دولت با راهبردهایی از جمله اعمال محدودیت ها و منع تردد سعی کرد تا از شدت شیوع و آمار جانباختگان بکاهد و همپای سایر ملل با اجرای طرح محدودیت تردد از اول آذر به مدت 2 هفته و تعطیلی ادارات در مناطق قرمز کوشیده از موج شیوع ویروس با کمترین تلفات گذر کند.

آنالیز ها نشان می دهد؛ کسبه و اقشار مختلف مردم با همراهی در اجرای طرح محدودیت های تردد و تعطیلی واحدهای اداری و صنفی مشارکت قابل قبولی را در استانها به ثبت رساندند و اکنون هرچه در این ایام جلوتر می رویم، ثبات شرایط شیوع بیماری و کاهش مرگ و میرها نشان از همراهی مناسب در آزمون مبارزه با کووید 19 دارد.

نگاهی به محدودیت ها و موقعیت کرونایی استانها

پیگیری خبری خبرنگاران از تازه ترین شرایط محدودیت های کرونایی استان ها حاکی از این است که شرایط شیوع ویروس کرونا در بیشتر شهرها در حال ثبات است و در این زمینه مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری، حمل و نقل جاده ای کردستان از کاهش 39 درصدی تردد خودروها (اول تا هفتم آذر) نسبت مدت مشابه سال گذشته در جاده های این استان اطلاع داد و گفت: در این مدت یک میلیون و 68 هزار و 990 مورد تردد ثبت شد.

دانش زندی اضافه نمود: رفت و آمد وسایل نقلیه سنگین در این مدت 26 درصد ترددهای جاده ای را به خود اختصاص داد که شامل 210 هزار دستگاه بود، البته در تردد این وسایل نیز به نسبت 235 هزار دستگاه مدت مشابه سال گذشته، 11 درصد کاهش داشته ایم.

به گفته مسوولان بهداشتی کردستان؛ هم اکنون چهار شهرستان استان شامل سنندج، کامیاران، مریوان و قروه در شرایط قرمز و 6 شهرستان استان شامل سروآباد، دیواندره، سقز، بیجار، دهگلان و بانه نیز در شرایط نارنجی از نظر شیوع ویروس کرونا هستند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در خصوص شرایط کرونایی استان گفت: هم اکنون بر اساس آخرین آمارها در بحث آمار ابتلاء و بستری بیماران کووید 19 در استان به فرایند ثابتی رسیده ایم.

دکتر مسعود نوروزی اضافه نمود: بر اساس آخرین آمار، 450 بیمار کووید 19 در بیمارستان های استان بستری هستند و در 24 ساعت گذشته 73 بیمار مبتلا به کووید 19 در بیمارستان های استان بستری شده اند که در قیاس با چند روز گذشته نشانگر رسیدن به فرایند ثابت در ابتلاء و بستری بیماران کرونا است.

وی گفت: اگر پروتکل های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا بیش از پیش و به خوبی و دقت رعایت گردد ما شاهد کاهش آمار ابتلاء و بستری بیماران کووید 19 خواهیم بود.

همچنین محدودیت ها، ترمز کرونا در ایلام را نیز کشید و رییس دانشگاه علوم پزشکی استان در این زمینه گفت: بحران کرونا در موج اخیر بیشترین فشار را بر روی دانشگاه علوم پزشکی و پرسنل درمانی وارد کرد به گونه ای که تمام ظرفیت های بستری بیمارستان های استان پر شد و همه بیمارستان های دولتی استان مکلف به پذیرش بیماران کرونایی شدند که اکنون با اعمال محدودیت ها و نیز همکاری نسبی مردم با مسوولان شرایط ایلام نسبت به ماه های مهر و آبان بهتر شده است.

دکتر محمدکریمیان یادآور شد: استان ایلام در حال گذار از یک پیک سنگین و خطرناک ویروس کروناست و هم اکنون میانگین تعداد بستری ها از 400 نفر ماه قبل به 220 نفر رسیده است.

وی اضافه نمود: میزان فوتی های استان نیز کاهش محسوس یافته است و میانگین فوتی ها به روزی سه نفر می رسد در حالی که یک ماه گذشته فوتی ها 2 رقمی شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز از پیروزیت 96 درصدی هرمزگان در اجرای محدودیت های کرونایی اطلاع داد و گفت: بر اساس گزارش وزارت بهداشت، استان هرمزگان و یزد به عنوان دو استان پیروز در هفته نخست طرح محدودیت تردد و پیشگیری از کووید 19 با پیروزیت 96 درصدی معرفی شدند.

دکتر فرشیدی گفت: هم اکنون شهر بندرعباس مرکز استان هرمزگان در شرایط قرمز از نظر ابتلا به کرونا واقع شده است و شهرهای بستک، حاجی آباد، پارسیان، کیش، قشم، بندرخمیر و رودان در شرایط نارنجی و شهرهای ابوموسی، بشاگرد، بندرلنگه، جاسک، میناب و سیریک در شرایط زرد هستند و فعالیت ها و محدودیت های کرونایی نیز در این مناطق براساس مصوبه های ستاد مقابله با کرونا در حال انجام و انجام است.

در تبریز نیز وضع به همین منوال است و رییس بیمارستان یکهزار تختخوابی امام رضا (ع) تبریز به عنوان کانون اصلی بستری بیماران کرونایی، از کاهش ورودی این مرکز درمانی به دلیل رعایت محدودیت ها توسط شهفرایندان اطلاع داد.

دکتر مسعود فقیه دینوری اضافه نمود: با رعایت محدودیت ها و تمهیدات اتخاذ شده 10 درصد بار ورودی بخش های اورژانس و بستری بیمارستان امام رضا در روزهای اخیر کاهش یافته است.

به گفته وی؛ پیش از شروع اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی، مسوولان دانشگاه علوم پزشکی اعلام کردند که ظرفیت های تخت های بیمارستانی آذربایجان شرقی برای پذیرش بیماران کرونایی پر است.

اما رییس مرکز بهداشت قم نیز در جلسه ستاد مدیریت بحران استان از کاهش تعداد بستری و فوتی های کرونایی طی یک هفته گذشته در قم اطلاع داد.

سیامک محبی اضافه نمود: در صورت ثبات شرایط کنونی تا دو هفته آینده شرایط قم در رابطه با مبارزه با کرونا به یک شرایط رضایت بخش خواهد رسید.

وی اضافه نمود: در حال حاضر کمتر از 45 درصد از نمونه های سرپایی و بیمارستانی قم مثبت می گردد که نسبت به گذشته شرایط مطلوب تری دارد.

در اراک نیز شرایط کرونا فرایند خوبی را طی می نماید و رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی در این زمینه گفت: با اجرای محدودیت های اعمال شده از ابتدای آذرماه جاری، آمار جان باختگان ناشی از ویروس کرونا هفته اخیر در استان مرکزی ثبات دارد و فرایند صعودی متوقف شده است.

دکتر محمد جاقتصادیان اضافه نمود: اگر اجرای محدودیت ها و رعایت موازین بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تداوم یابد در 2 هفته پیش رو، برآورد می گردد که کاهش میزان ابتلاء و مرگ و میرها در استان مرکزی رقم بخورد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین نیز از راه اندازی نخستین آزمایشگاه پیشرفته تشخیص مولکولی کرونا در این شهرستان با صرف اعتباری بالغ بر 30 میلیارد ریال اطلاع داد.

مجتبی دیده دار گفت: مجوز فعالیت این آزمایشگاه از انستیتو پاستور ایران دریافت و اعتبار لازم نیز با یاری های وزارت بهداشت تأمین شده است و این آزمایشگاه علاوه بر آزمایش های مربوط به کرونا در آینده برای تشخیص بیماری های ویروسی و آزمایشات ژنتیکی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

از هرمزگان نیز خبرهایی منتشر شد که حاکی از بی توجهی به شیوع ویروس کرونا از سوی بعضی ها بود و برهمین اساس هرگونه مراسم اجتماعی اعم عروسی، ترحیم در استان هرمزگان ممنوع است و به گفته فرماندار رودان؛ دراجرای طرح محدودیت های کرونایی هفته های اخیر ضمن جلوگیری ازبرگزاری 41 مراسم عروسی ،28 بانی مراسم عروسی احضار و برای 22 بانی دیگر هم حکم صادر شده است.

از زنجان نیز خبر می رسد که استاندار دستور افزایش تست های کرونا را صادر نموده است.

فتح الله حقیقی در این زمینه گفت: چند کار عملیاتی در ارتباط با کرونا با جدیت پیگیری می گردد که افزایش تعداد تست های کرونا و انجام آن به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفته است و برای پیشبرد بهتر این برنامه مهم مسائل احتاقتصادی آن رفع می گردد.

وی اضافه نمود: در مرحله اول 40 درصد این بخش ساماندهی و سهمیه شهرستان ها نیز لحاظ شده است و بر این اساس تمام امکانات، تجهیزات و میهمانسراهای دستگاه های اجرایی و همچنین منابع اقتصادی لازم باید در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد.

فرماندار کرمانشاه نیز با قدردانی از مردم، کسبه و بازاریان در راستای اجرای طرح محدودیت های کرونایی در این شهرستان گفت: این محدودیت ها منجر به کاهش آمار فوتی ها و بستری ها شده اما زنجیره انتقال ویروس کرونا قطع نشده است.

فضل الله رنجبر اضافه نمود: در اجرای طرح محدودیت های کرونایی در بخش اصناف هسته مرکزی، بازار، مراکز تجاری عظیم، طلافروش ها و سایر کسبه همکاری بسیاری خوبی داشتند و از آنها قدردانی می کنم و امیدوارم این فرایند همکاری همچنان ادامه داشته باشد.

همچنین امیر بهزاد مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد با اشاره به کاهش شمار بستری های مبتلا به کرونا در این شهرستان گفت: هم اکنون 50 بیمار در بخش کرونای بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان بستری و تحت مراقبت هستند و از مجموع بستری شدگان در بخش ویژه کرونا در این بیمارستان 38 نفر مبتلا و 12 نفر مشکوک هستند که از بین آنان 19 نفر در بخش آی سی یو و هشت نفر نیز به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند.

تازه ترین آمار وزارت بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران گفت: با فوت 371 بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در 24 ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید 19 در کشور به 48 هزار و 246 نفر رسید و 27 استان همچنان در شرایط قرمز کرونا هستند.

سیما سادات لاری اضافه نمود: در 24 ساعت گذشته تا ظهر امروز (10 آذر 1399) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 13 هزار و 321 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شد و دو هزار و 277 نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید 19 در کشور به 962 هزار و 70 نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تا به امروز 668 هزار و 151 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. همچنین 5852 نفر از بیماران مبتلا به کووید 19 در شرایط شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تا به امروز 6 میلیون و 125 هزار و 348 آزمایش تشخیص کووید 19 در کشور صورت گرفته است.

لاری اضافه نمود: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شاقتصادی، همدان، یزد و کردستان در شرایط قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در شرایط نارنجی و زرد قرار دارند.

گزارش های کرونایی استانها

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا در جریان مهمترین گزارش های خبرنگاران خبرنگاران در استانها در مواجهه با ویروس کرونا قرار بگیرید:

جولان متکدیان در گنبدکاووس با وجود شیوع کرونا

خود استثنایی بازارهای روز مازندران از محدودیت های کرونایی

9 روز با محدودیت های کرونایی در جنوب شرق تهران

محدودیت ها، ترمز کرونا را در ایلام کشید

کرونا نکشد استرس می کشد

جذابیت زندگی با مطالعه کتاب در روزهای کرونایی

نیمه پر لیوان خانه نشینی کرونایی

کاهش آمار بیماران کرونایی در سایه مشارکت قمی ها درحال تحقق است

همراهی با محدودیت ها، چراغ سبز برای شکست کرونا

بازاریان و کرکره های بسته و نیمه بسته در ایام کرونا

یک لحظه غفلت یک عمر حسرت

کرونا در حصار محدودیت ها

گردشگری منهای دلار

منبع: ایرنا
انتشار: 13 دی 1399 بروزرسانی: 13 دی 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1373

به "خبرنگاران 10 آذر با اخبار کرونایی استانها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 10 آذر با اخبار کرونایی استانها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید