خبرنگاران تشدید اضطراب مردم با اخبارمنفی کرونایی

به گزارش هولی، تهران- خبرنگاران- در یادداشت روزنامه ایران آمده است: مردم ما در حال حاضر زندگی در جهانی سرشار از بی قراری و اضطراب را تجربه می نمایند و واقعاً نمی دانند چگونه باید در این شرایط به آرامش برسند و چطور باید اخبار موثق و صحیح را دریافت نمایند. این موضوع کار رسانه های سنتی را بسیار سخت نموده است.

خبرنگاران تشدید اضطراب مردم با اخبارمنفی کرونایی

روزنامه ایران دوشنبه 6 اردیبهشت با درج یادداشتی به قلم محمد مهدی فرقانی استاد علوم ارتباطات، نوشت: واقعیت این است که از شروع شیوع کرونا تا به امروز در شرایط خاصی از منظر ارتباطی و رسانه ای به سر می بریم. بدین معنا که هم تعدد و هم تنوع رسانه ها و حجم اخبار درست و نادرستی که مدام بر سر مردم آوار می گردد، امان زندگی آنها را بریده است. اولاً حجم بالای اخبار نوعی استرس و اضطراب را به همراه دارد. ثانیاً درمواجهه با این اخبارغیرواقعی و واقعی تشخیص درست و نادرست برای مردم سخت شده است.

ثالثاً به نظر می آید حجم اخبار منفی خیلی زیاد شده به نوعی که افراد جامعه در هیچ لحظه ای احساس آرامش و رضایت خاطر ندارند. مردم مدام نگرانند. مدام چشم انتطار هستند چه خبر جدیدی منتشرخواهد شد، چه اتفاقی خواهد افتاد و سرنوشت خود و دیگران به کدام سو خواهد رفت.

بنابراین مواجهه با این حجم از اخبار درست به نظر نمی رسد حتی جامعه شناسان هم توصیه می نمایند که مردم خود را کمتر در معرض اخبار و رسانه ها قرار دهند بخصوص در معرض اخبار منفی. به نظر من جریان اخبار منفی در شرایط امروز داستان بسیار پُر آب چشمی است.

مردم ما در حال حاضر زندگی در دنیای سرشار از بی قراری و اضطراب را تجربه می نمایند و واقعاً نمی دانند چگونه باید در این شرایط به آرامش برسند و چطور باید اخبار موثق و صحیح را دریافت نمایند. این موضوع کار رسانه های سنتی را بسیار سخت نموده است و در عین حال وظیفه جدیدی در پیش روی رسانه ها قرار می دهد.

این رسانه ها هستند که باید کار انتخاب را برای مردم آسان نمایند و با پیگیری صحیح و راستی آزمایی آنها، اخبار درست و نادرست را تعیین نمایند و اعتماد عمومی را به خود جذب نمایند. البته این فقط کار رسانه ها نیست.

رابطه بین رسانه ها و دولت و مجموعه حاکمیت و بحث اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی، همگی عناصری هستند که بر چگونگی عملکرد رسانه ها تأثیرگذار است. اگر مردم به دولت اعتماد نداشته باشند اگر سرمایه اجتماعی در جامعه پایین باشد رسانه ها هم هیچ معجزه ای نمی توانند بنمایند. در هر حال زندگی در دنیا رسانه ای امروز برای مردم بسیار سخت است.

رسانه ها قرار بود که تا حدی زندگی را برای مردم تسهیل، شفاف و همه چیز را برای مردم جامعه قابل رؤیت و قابل لمس نمایند. اما امروز با ظهور شبکه های اجتماعی مختلف و رقابت میان فضای مجازی و رسانه های سنتی نه تنها شاهد شفافیت در اخبار نیستیم بلکه نوعی بلاتکلیفی و سرگشتگی جدیدی برای افراد جامعه ایجاد شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1781

به "خبرنگاران تشدید اضطراب مردم با اخبارمنفی کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تشدید اضطراب مردم با اخبارمنفی کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید