خبرنگاران امکان ایجاد ظرفیت 40 هزار تست آزمایشگاهی کرونا در کشور وجود دارد

به گزارش هولی، زنجان - خبرنگاران - رییس انستیتوپاستور ایران گفت: با اقدامات انجام شده شمار آزمایش کرونا از 200 نمونه در روز اکنون به 15 هزار نمونه رسیده است که همین شبکه می تواند به راحتی قدرت خود را سه برابر افزایش دهد حتی توان انجام 30 تا 40 هزار آزمایش در روز وجود دارد.

خبرنگاران امکان ایجاد ظرفیت 40 هزار تست آزمایشگاهی کرونا در کشور وجود دارد

دکتر علیرضا بیگلری روز دوشنبه در حاشیه نشست مشترک نماینده سازمان بهداشت دنیای و ستاد مقابله با کرونا در استان در گفت و گو با خبرنگاران اضافه کرد: افزایش 40 برابری توان آزمایشگاهی کشور از جمله اقدامات مهم و طاقت فرسای انستیتوپاستور ایران بود در حالیکه طی 2 هفته اول شیوع بیماری کرونا، تمامی نمونه های آزمایشگاهی کشور به این مرکز منتقل می شد که در همین شرایط آزمایشگاه های علوم پزشکی استان ها جهت تست کرونا راه اندازی شد.

وی اضافه کرد: هم اکنون از 120 آزمایشگاه کشور 70 درصد توسط دانشگاه های علوم پزشکی ایجاد شده است و در تمامی استان ها حداقل 2 تا سه آزمایشگاه راه اندازی شده که اقدامات مربوطه را انجام می دهند.

این مسؤول ادامه داد: در زمان حاضر آزمایشگاه های کشور می توانند به راحتی تست های کرونایی بیمارستانی را انجام دهند که انستیتوپاستور در کنار راه اندازی آزمایشگاه ها نسبت به تربیت نیروی انسانی مورد نیاز و تامین مواد اقدام کرده و علاوه بر آن به تولید کنندگان برای تولید کیت های ساخت داخل کمک کرد و دیگری کنترل کیفی سازی آزمایشگاه ها با هدف اطمینان بخشی فعالیتها بود.

وی یادآوری کرد: فرایند بیماری کرونا در استان زنجان خوب گزارش شده و در سطح کشور هم مناسب است، هر چند در برخی استان ها فرایند افزایشی و پیک بیماری اعلام شده که همکاری مردم در این خصوص بسیار مشخص کننده است.

بیگلری اضافه کرد: انستیتو پاستور ایران از دی سال گذشته آماده مقابله با بحران کرونا بود که اواخر بهمن موارد مثبت بیماری در کشور اعلام شد.

وی اضافه کرد: بر این مبنا تمامی طراحی ها و آزمایش ها انجام گرفته بود و این آگاهی وجود داشت که نباید سراغ آزمایش های آنتی بادی یا سرولوژی رفت ، بلکه آزمایش های مولکولی باید مورد توجه باشد.

این مسؤول ادامه داد: این در حالی است که بسکمک از کشورهای اروپایی از قبیل انگلستان آزمایش سرولوژی آنتی بادی مخصوص را مورد توجه قرار داده و مشاهده کردند اطلاعات ارائه شده بسیار گیچ کننده است، بنابراین با انجام این کار ضرر زیادی به بهداشت و درمان کشورشان وارد شد.

وی گفت: کشور ایران تست مولکولی ریال تایم پی سی آر pcr که آزمایش بسیار سختی را انجام داد و این کار باید در کل کشور اجرا می شد که از نظر سازمان دنیای بهداشتی نیز موفقیتی بزرگ محسوب می شد و از طرفی تصمیم گرفته شد نوع خاصی از این آزمایش انجام شود که سریع تر و کم هزینه تر باشد.

بیگلری اضافه کرد: در این خصوص سازمان بهداشت دنیای موافق این کار نبود که امروز این کار 2 ماه پیشِ ایران در دنیا تایید شده، هر چند آزمایشهایی که در ارتباط با بیماری کرونا در کشور انجام می گیرد کاملتر شده و کیت به اندازه کافی وجود دارد.

رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: نباید فراموش کرد تست کرونا برای اولین بار برای کارکنان مراکز بیمارستانی انجام شد چرا که یک فرد آلوده می تواند افراد دیگر به ویژه کادر درمان را با مشکل روبرو کند و این اقدام برای جامعه دنیای یک سوال بود.

وی اضافه کرد: هم اکنون سازمان بهداشت دنیای، آمریکا و غیره به این موضوع معترف هستند که اولویت اول در مراکز بیمارستانی است و ایران در این راستا اقدام درستی را انجام داده این در حالی است که تست کرونا به میزان کافی با وجود دشواری ها در اوج تحریم ها در کشور تامین شد.

بیگلری اضافه کرد: هم اکنون با کارهای اجرا شده یک شبکه گسترده آزمایشگاهی برای اولین بار در کشور شکل گرفت که نه تنها در این بحران بلکه در بحران های دیگر می تواند بسیار کمک کننده باشد و با شرایط کنونی امکان انجام تستهای سرپایی کرونا در کشور فراهم شده که پایلوت استان زنجان به عنوان پایلوت انتخاب شدکه نتایج خوبی را به دنبال داشت.

رییس انستیتوپاستور ایران ادامه داد: با این اقدام می توان تصویر روشنی در ارتباط با انجام چنین غربالگری در کشور داشت که با همکاری عوامل پر تلاش دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان انجام و چراغی راهی برای سایر استانهای کشور شد.

وی گفت: هم اکنون انستیتوپاستور یکصدمین سال فعالیت خود را سپری می کند و همانطوری که در مبارزه با بیماری هایی نظیر وبا و طاعون پیشقدم بوده، در مبارزه با بیماری کووید 19 کار بزرگی را انجام داد و اگر ورود انستیتوپاستور و کار شبانه روزی نخبگان این موسسه نبود می توان گفت کشورمان شرایطی مشابه با کشورهای اروپایی نظیر اسپانیا، ایتالیا،فرانسه و انگلستان داشت.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1009

به "خبرنگاران امکان ایجاد ظرفیت 40 هزار تست آزمایشگاهی کرونا در کشور وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران امکان ایجاد ظرفیت 40 هزار تست آزمایشگاهی کرونا در کشور وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید