تردید روس ها درباره توطئه کارتل ها در سقوط قیمت نفت آمریکا

به گزارش هولی، نائب رئیس شورای امنیت روسیه معتقد است که شرایط کنونی بازار نفت آمریکای شمالی و سقوط بی سابقه ارزش آن و قیمت های منفی برای قراردادهای آینده نفتی، بیشتر شبیه توطئه کارتل ها است.

تردید روس ها درباره توطئه کارتل ها در سقوط قیمت نفت آمریکا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری نووستی، دمیتری مدویدیف نخست وزیر سابق و معاون کنونی رئیس شورای امنیت روسیه در تشریح شرایط کنونی بازار نفت آمریکای شمالی، چنین ابراز عقیده کرد که اوضاع با قیمت های منفی برای قراردادهای آینده نفتی، بیشتر شبیه به توطئه کارتل ها است.

وی در عین حال یادآور شد با در نظر دریافت تجربه روسیه در بخش نفت و گاز ، این کشور آمادگی لازم برای ارائه پیشنهاد فروش نفت تحت قاعده دریافت یا پرداخت ( take or pay ) را دارد و همچنین آماده است تا درباره این گزینه با شرکای خارجی خود مذاکره کند.

گفتنی است که قیمت نفت خام تگزاس WTI آمریکای شمالی برای تحویل در ماه مه به ارزش های منفی سقوط نموده است. بهای معاملات آینده ماه مه برای نفت خام WTI در بورس کالاهای تجاری نیویورک در روز دوشنبه، تقریباً 300 درصد کاهش یافته و به منهای 37.63 دلار در هر بشکه رسید.

این نخستین بار در تاریخ است که قیمت نفت به ارزش های منفی سقوط کردند.

کاهش شدید تقاضای نفت در شرایط همه گیری ویروس کرونا در دنیا موجب شده تا بازار از نفت لبریز گردد و ظرفیت مخازن برای ذخیره سازی آن دیگر کافی نباشد. بدین ترتیب ، فراوریکنندگان مجبور شده ا ند که به خریداران مبلغی هم بپردازند تا نفت استخراج شده را از آنها بگیرند.

بعضی منابع غربی از رقابت سخت روسیه و عربستان در بازار نفت خبر داده اند

علاوه بر این، خبرگزاری رویترز با استناد به یک منبع خبری نوشت که رقابت روسیه و عربستان سعودی در بازار نفت حتی پس از انعقاد توافقنامه مربوط به کاهش فراوری در چارچوب اوپک پلاس، همچنان ادامه دارد.

بر اساس این اطلاعات، برخلاف آنچه که دو طرف درباره روح همکاری در این زمینه می گویند ، رقابت بین روسیه و عربستان همچنان ادامه دارد.

این منبع خبری گفته، دو کشور به خصوص برای تصاحب بازار نفت در قاره آسیا با یکدیگر رقابت سخت دارند. بطوری که بر اساس اطلاعات رسمی ، عربستان سعودی روی بازار کشورهای آسیایی متمرکز شده است که با وجود شرایط بد مالی فعلی ، تقاضا در آنجا نسبتاً پایدار است. در عین حال ، روسیه نیز از زمان راه اندازی خط لوله نفت شرق سیبری و اقیانوس آرام روی دست یابی به بازارهای آسیایی حساب باز نموده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 29 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1003

به "تردید روس ها درباره توطئه کارتل ها در سقوط قیمت نفت آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تردید روس ها درباره توطئه کارتل ها در سقوط قیمت نفت آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید