تور خیلی ارزان ترکیه: پیشران ها و چالش های مهم در اقتصاد ترکیه

به گزارش هولی، رئیس جمهور ترکیه معتقد است که کوشش برای افزایش اندازه صادرات، مهمترین ابزار و نقطه امید این کشور برای تبدیل شدن به یکی از 10 قدرت مالی دنیا است.

تور خیلی ارزان ترکیه: پیشران ها و چالش های مهم در اقتصاد ترکیه

بهترین تجربه سفر را با تور خیلی ارزان ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیروز مهمان نهادی به نام مجلس صادرکنندگان ترکیه (T.İ.M) بود. نهادی که اصلی ترین کانون و مجمع گردهمایی و تصمیم گیری صادرکنندگان بزرگ ترکیه است و به اسم یک ساختار مالی و کارشناسی غیردولتی، نقش مهمی در توسعه صادرات ترکیه ایفا نموده و عملاً بخش خصوصی را به میانه میدان کشانده است.

این مجلس، در همکاری مداوم با دو نهاد مالی دیگر بخش خصوصی اقتصاد ترکیه به نام های توسیاد و موسیاد و در هماهنگی با دو وزارتخانه امور خارجه و بازرگانی، عملاً به یک مرکز فرماندهی پویا تبدیل شده و توانسته رکورد صادرات را بشکند.

اردوغان در مراسم اهدای جوایز به قهرمانان صادرات اعلام نمود:ارقام صادرات 12 ماهه ترکیه برای نخستین بار از مرز 200 میلیارد دلار گذشت. سال جاری به بالاترین رقم صادرات در تاریخ ترکیه در بازه های ماهانه، 6 ماهه و 12 ماهه سال دست یافتیم. صادرات 12 ماهه ترکیه برای نخستین بار از مرز 200 میلیارد دلار عبور کرد و از 17 سپتامبر به این سو با دستیابی به 211 میلیارد دلار رکورد تازه شکسته شد. این پیروزیت تصادفی نیست، بلکه ثمره کوشش های مستمر و فشرده است.

رئیس جمهور ترکیه معتقد است که کوشش برای افزایش اندازه صادرات، مهم ترین ابزار و نقطه امید این کشور برای تبدیل شدن به یکی از 10 قدرت مالی دنیا است.

1 درصد از 1 کیک بزرگ

یکی از نکات مهمی که اردوغان در سخنان خود به آن اشاره نمود، سهم ترکیه از بازار بزرگ صادرات دنیا بود.

او اعلام نمود: اکنون ترکیه با دستیابی به سهم یک درصدی در صادرات دنیای، به سطح آستانه حساس رسیده است. به عبارتی دیگر، اگر کیک بزرگ صادرات کالا در دنیا یکصد تکه دویست میلیارد دلاری باشد، یک تکه و به زبانی ساده، یک درصد آن به ترکیه تعلق دارد. ظاهراً ترکیه برای رسیدن به این پیروزیت، کوشش بسیار نموده اما حقیقت این است که 1 درصد از کل صادرات دنیا، یک رقم میانه و امیدوار کننده است و نه یک پیروزی طلایی و خیره کننده.

یک لشکر سیصد هزار نفری

آیا در ترکیه، تبدیل شدن به یک فعال مالی پیروز در حوزه صادرات، کار دشواری است؟ می توان چنین پاسخی به این پرسش کلی داد: کار آسانی نیست اما اگر فردی بخواهد به معنای واقعی کلمه، برای تبدیل شدن به صادرکننده و فعال مالی ارزآور، کوشش کند، تعداد نهادها و گروه ها و افراد حامی و پشتیبان، به مراتب بیشتر و قدرتمندتر از افراد و نهادهایی هستند که بتوانند چوب لای چرخ بگذارند.

اردوغان دیشب در جمع صادرکنندگان گفت: هدف ما افزایش تعداد صادرکنندگان در وهله اول به 150 هزار نفر و سپس ارتقای آن به 300 هزار نفر است.

ممکن است رقم سیصد هزار نفر برای تشکیل لشکری از صارکنندگان در ترکیه، اندکی اغراق آمیز به نظر برسد. اما واقعیت این است که در حال حاضر، صادرکنندگان ترکیه، با مجموعه ای از سیاست های حمایتی مورد پشتیبانی قرار می گیرند.

به اسم مثال، وزارت امور خارجه ترکیه که از حیث تعداد سفارتخانه، کنسولگری و نمایندگی خارج از کشور، یکی از 10 وزارتخانه ردیف اول دنیا است، سرویس های خدماتی و مشورتی فراوانی ارائه می دهد و اندازه حمایت دستگاه دیپلماسی ترکیه از صادرکنندگان در تمام حوزه های بازاریابی، تبلیغ، نمایشگاه، عقد قرارداد، پشتیبانی های حقوقی و سیاسی در حد مطلوبی است و علاوه بر این، آمار و اطلاعات به روز و شفافی در خصوص مقاصد صادراتی وجود دارد که به وسیله کارشناسان زبده گردآوری شده و به سهولت در اختیار صادرکننده، قرار می گیرد.

بانک های بخش خصوصی و دولتی، گمرک، بخش ترانزیت و مالیات و دارایی هم، هر کدام به نوعی، جاده صاف کن صادرکنندگان هستند و صادرکننده، نه تنها دچار بروکراسی و اتلاف وقت نمی گردد، بلکه تا سرانجام جهت، مورد حمایت قرار می گیرد.

مهمترین پیشران ها و موانع توسعه صادرات ترکیه

بعضی از مهم ترین پیشران های توسعه صادرات ترکیه عبارتند از:

1.موقعیت جغرافیایی مناسب ترکیه و استفاده از دریا.

2.شبکه حمل و نقل کارا و توانمند به ویژه در بخش های ریلی، دریایی و هوایی.

3.منابع انسانی ماهر با دستمزد پایین.

4.بسترسازی ها و حمایت های دستگاه دیپلماسی.

5.نهادینه شدن مجامع و انجمن های مرتبط با اتاق بازرگانی، اتاق صنایع و صادرکنندگان.

اما علاوه بر پیشران های و محرک های دارای اثر مثبت، باید به موانع هم اشاره نمود. دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه در چند سال گذشته، توانسته است در بخش صادرات، گام های بلندی بردارد و بازارهای تازهی را فتح کند. اما واقعیت این است که این کشور، با وجود برخورداری از چندین مزیت مهم جغرافیایی و مالی، در حوزه اسباب و علل سیاسی، موانع و مسائلی دارد.

یکی از مهم ترین موانع ترکیه برای رشد و توسعه در حوزه صادرات کالا، اختلافات سیاسی عمیق و دامنه دار این کشور با دنیا غرب (آمریکا و اروپا) است.

ترکیه در شرایط فعلی، به خاطر اختلاف نظر عمیق در خصوص جزیره قبرس، علاوه بر یونان و دولت رسمی قبرس روم، با بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا، اختلاف نظر جدی دارد. صد البته بخشی از اختلافات دیگر هم، مرتبط با مسائل حقوق بشری و معیارهای دموکراتیک موسوم به استاندارد دانمارک است.

به موازات این مسائل، تنش های سیاسی داخلی، عدم پایبندی دولت به اصل تفکیک قوا و ضعف در دستگاه قضا، موجب آن شده که سرمایه گذار خارجی تمایلی برای ورود به بازار ترکیه نداشته باشد و بسیاری از بخش های تولیدی با مشکل نقدینگی روبرو شوند.

بعلاوه باید به اختلافات عمیق سیاسی - امنیتی ترکیه و آمریکا اشاره نمود که عملاً به کاتالیزور و شتاب دهنده لاغر شدن لیره در برابر دلار تبدیل شده و مسائل ارزی فراوانی برای تولیدکننده و صادرکننده فراهم آورده است.

ضروری است به اسم یک عامل دردسرساز و مانع توسعه صادرات کلان، به این مساله هم اشاره گردد که عایدی بخش صادرات ترکیه، مبتنی بر فن آوری، های تک و ارزش افزوده نیست و بخش مهمی از این عایدی، وامدار خام فروشی، نیروی انسانی مقرون به صرفه قیمت و صنعت مونتاژ است که اگرچه ارزآور و کارآفرین است اما اندازه عایدی آن را نمی توان با صادرات کالاهای مبتنی بر ارزش افزوده و دانش بنیان، مقایسه کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1818

به "تور خیلی ارزان ترکیه: پیشران ها و چالش های مهم در اقتصاد ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور خیلی ارزان ترکیه: پیشران ها و چالش های مهم در اقتصاد ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید