خبرنگاران تونس و توقف انقلاب در نیمه راه

به گزارش هولی، تهران - خبرنگاران - درست 10 سال پیش در همین روزها (1389/2011) بود که بهار عربی و یا همان انقلاب در کشورهای خاورمیانه و شاخ آفریقا از کشور تونس آغاز شد، رویدادی که سرنوشت شماری از دیکتاتورهای جهان همچون زین العابدین بن علی رییس جمهوری تونس و مردم این کشور را تغییر داد.

خبرنگاران تونس و توقف انقلاب در نیمه راه

در اوایل دی ماه سال 1389 بود که به دلیل برخورد ماموران دولت تونس با یک سبزی فروش دوره گرد جوان به نام محمد البوعزیزی و ضبط گاری او که منجر به خودسوزی وی گشت، انقلاب تونس رقم خورد و موجب انقلابی شد که نه تنها عامل سرنگونی بن علی، دیکتاتور تونس گشت، بلکه شعله های این انقلاب به کشورهای مصر، لیبی، یمن و بحرین رسید و در ادامه موجب برکناری حسنی مبارک دیکتاتور مصر، معمر قذافی در لیبی و قتل وی و علی عبدالله صالح در یمن شد.

در ادامه راستا انقلاب مردم چهار کشور تونس، لیبی، یمن و مصر با دخالت های فرانسه، انگلیس، آمریکا، امارات و عربستان، در چهار کشور عربی یاد شده به انحراف رفت و مردم این کشورها نتوانستند به اهداف اصلی خود دست یابند.

انقلاب مردم لیبی با دخالت مستقیم نظامی آمریکا، فرانسه و انگلیس به خشونت تمام کشیده شده و قذافی در هنگام دستگیری کشته شد، اما سرنوشت دو دیکتاتور دیگر یعنی حسنی مبارک و زین العابدین بن علی نیز با مرگ رقم خورد.

عبدالله صالح دیکتاتور یمن نیز که در اثر انقلاب مردم این کشور به عربستان گریخته و به جای او عبدربه منصور هادی که معاون وی بود در یمن روی کار آمده بود نیز به جای اصلاح امور یمن، به عامل سعودی ها در این کشور تبدیل شد و منصور هادی نیز در اثر قیام مردم یمن ابتدا استعفا داد و سپس به عربستان فرار کرد و از ششم فروردین سال 1394 سعودیها با تشکیل ائتلافی به همراهی امارات و آمریکا و به بهانه بازگرداندن منصور هادی به قدرت، جنگ خانمانسوزی را به مردم یمن تحمیل کردند که تا به امروز نیز ادامه دارد.

سرنوشت علی عبدالله صالح نیز بهتر از قذافی و دیگر دیکتاتورها نشد و وی هم که پس از بازگشت از عربستان در حال توطئه چینی علیه مردم خود بود توسط مردم و نیروهای جنبش انصارالله هنگام فرار، به سزای اعمال ننگین خود رسید و کشته شد.

تنها انقلاب در منطقه که نتیجه آن تا به امروز نامشخص مانده و به نتیجه نرسید، انقلاب مردم بحرین بود؛ رژیم آل خلیفه به دلیل همراهی مزدورانی از کشورهای عربستان، امارات و برخی دیگر از کشورها و نیروهای امنیتی خود به شدت انقلاب مردم بحرین را سرکوب کرد که در نتیجه آن دهها بحرینی به شهادت رسیدند و صدها نفر نیز به زندان افتاده و یا تابعیت آنها لغو و از این کشور اخراج شدند.

با وقوع انقلاب مردم تونس و گسترش آن و با گذشت چند هفته، بن علی دیکتاتور این کشور از قدرت برکنار شد و وی همانند علی عبدالله صالح با خانواده خود به عربستان گریخت که سال گذشته در این کشور درگذشت.

شرایط این روزهای تونس همچون سال 1389 و آغاز انقلاب این کشور می باشد. این روزها نیز اعلام شده که مردم تونس به دلایل اقتصادی و در اعتراض به افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی، دست به اعتراض های گسترده در بسیاری از شهرهای تونس زده اند؛ این یعنی اینکه مشکل اقتصادی مردم این کشور همچنان حل نشده باقی مانده و شیوع ویروس کرونا نیز به آن دامن زده است.

چند روز پیش بود که اهانت یکی از نیروهای پلیس تونس به یک چوپان، اعتراض های گسترده مردم شهر سلیبانه در شمال این کشور را به همراه داشت و پلیس اقدام به متفرق کردن شرکت کنندگان در اعتراض خیابانی کرد.

بنا بر اعلام رسانه های عربی، معترضان تونسی با آتش زدن لاستیک، جاده ها را مسدود و به سمت پلیس سنگ پرتاب کردند و نیروهای امنیتی و پلیس نیز معترضان را تعقیب و به سوی آنها گاز اشک آور شلیک کردند، دقیقا همانند اوضاع 10 سال پیش در این کشور.

ماجرا اعتراض های اخیر تونس از آنجا آغاز شد که یک کلیپ در شبکه های اجتماعی منتشر شد که نشان می داد یک مامور پلیس این کشور، چوپانی را به دلیل عبور دادن بخشی از گله اش از مقابل مقرهای دولتی در شهر مورد سرزنش و ضرب و شتم قرار داده است.

این کلیپ موجی از خشم را در میان مردم شهر سلیبانه برانگیخت، زیرا کاربران گفته اند که اهانت به شان و منزلت هر شهروند پس از گذشت یک دهه انقلاب تونس غیرقابل قبول است.

در همین حال خبرگزاری تونس گزارش داد که پس از این اتفاق، جلسه ای در یکی از مقرهای ایالتی با حضور چوپان، نمایندگان اتحادیه های حقوق بشر، دهقانان و مقامات امنیتی شهر سلیبانه برگزار و ضمن دلجویی از این جوان چوپان، مقرر شد اقدامات قانونی لازم انجام شود.

همچنین سندیکاهای مختلف امنیتی این منطقه به طور رسمی از این چوپان عذرخواهی کردند، ولی کار به اینجا ختم نشد و آتش خشم مردم شهرهای سلیبانه به شهرهای القصرین، بنزرت، سوسه و دیگر شهرهای این کشور رسید.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که منطقه التضامن در شهر تونس (پایتخت) این کشور شاهد درگیری بین نیروهای ضد شورش و نوجوانانی بود که به سمت نیروهای پلیس سنگ پرتاب می کردند و نیروهای پلیس و امنیتی نیز برای پراکنده کردن معترضان به استفاده از گاز اشک آور متوسل شدند و 240 نفر از آنها را نیز بازداشت کردند. در حال حاضر بیش از یک هزار جوان و نوجوان تونسی در سراسر این کشور در بازداشت بسر می برند.

گسترش اعتراضات در نقاط مختلف تونس و به خشونت کشیدن آن باعث شد تا قیس سعید رییس جمهوری این کشور دو شب پیش با فرماندهان دستگاه های امنیتی و پلیس برای بررسی اعتراض های اخیر در برخی استان های این کشور تشکیل جلسه دهد.

شبکه المیادین به نقل از وزارت دفاع تونس گفت که نیروهای نظامی و امنیتی این کشور به دنبال ناآرامی های اخیر، مقابل مراکز عمومی در شهرهای تونس (پایتخت)، سلیبانه، القصرین، باجه، بنزرت و سوسه مستقر شدند.

هم اکنون دولت و مردم تونس از شرایط سخت اقتصادی رنج می برند و در حال حاضر این کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا که تا به امروز 180 هزار مبتلا و نزدیک به شش هزار فوتی داشته، در تعطیلی کامل بسر می برند.

نکته مهمی که وجود دارد این است که، تونس با گذشت یک دهه از انقلاب سال 2011 میلادی همچنان درگیر ناآرامی های اجتماعی و اختلافات سیاسی است و به رغم تغییر نظام، تغییر قانون اساسی، برگزاری چندین انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، این کشور همچنان با نابسامانی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی روبرو است.

کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که با نفوذ فرانسه به صفوف انقلابیون تونسی، انقلاب مردم این کشور در میانه راه به بی راهه رفت و همین مساله باعث شد تا عوامل فاسد دولت بن علی در برخی از کارها دوباره بر سر کار بیایند و این کشور را در فقر و فساد نگاه دارند؛ حال جوانان و نوجوانان تونسی درصدد هستند تا دوباره و در میانه راه، سکان انقلاب این کشور را به دست گرفته و آن را به انتها برسانند.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 بهمن 1399 بروزرسانی: 30 بهمن 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1460

به "خبرنگاران تونس و توقف انقلاب در نیمه راه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تونس و توقف انقلاب در نیمه راه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید