بهانه تراشی جدید ترامپ برای عدم تمایل ایران به مذاکره: غرور ایرانی ها

به گزارش هولی، رئیس جمهور آمریکا که به دلیل ناکام ماندن سیاستش در قبال ایران و ناتوانی در مجاب کردن تهران به مذاکره مورد انتقاد قرار گرفته یکشنبه در جمع خبرنگاران بار دیگر ادعاهای اثبات نشده خود مبنی بر تمایل تهران برای مذاکره با واشنگتن را تکرار کرد.

بهانه تراشی جدید ترامپ برای عدم تمایل ایران به مذاکره: غرور ایرانی ها

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که به دلیل ناکام ماندن سیاستش در قبال ایران و ناتوانی در مجاب کردن تهران به مذاکره مورد انتقاد قرار گرفته یکشنبه در جمع خبرنگاران بار دیگر ادعاهای اثبات نشده خود مبنی بر تمایل تهران برای مذاکره با واشنگتن را تکرار کرد.

ترامپ در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا اطلاعات جدیدی درباره نفتکش ایران در جبل الطارق در اختیار دارد یا خیر گفت: نه، اطلاعات جدیدی ندارم، غیر از اینکه ایران هم می خواهد صحبت کند. باید بگویم، ایران هم، چون چین هم خواهان گفت وگو است، ایران هم می خواهد گفت وگو کند.

وی افزود: فقط نمی دانند چطور به آنجا برسند. ببینید، آنها آدم های مغروری هستند ولی اقتصادشان در حال فروپاشی است. دارد فرو می پاشد. تورم در آنجا سر به فلک کشیده است. اوضاعشان واقعا خراب است. نفت نمی فروشند. ما تحریمشان نموده ایم.

ترامپ در ادامه گفت: نفت خیلی کمی می فروشند، کمتر از آن چیزی که تصور می کردیم. قطره قطره. خیلی زیاد دنبال توافق هستند. فقط نمی دانند چطور زنگ بزنند، چون آدم های مغروری هستند و من این را می فهمم. اما این احساس را دارم که ممکن است اوضاع با ایران رو به راه گردد، شاید هم نگردد.

رئیس جمهور آمریکا افزود: اگر توجه کنید، آنها سراغ قایق های ما نیامده اند، کشتی های ما را نگرفته اند. آنها کشتی هایی را گرفته اند، ولی از کشتی های ما نگرفته اند و بهتر هم هست که این کار را انجام ندهند. ولی حرف من این است: واقعاً فکر می کنم که ایران می خواهد به جایی برسد که مذاکره کند. آنها پتانسیل های عظیمی دارند. درباره کره شمالی هم همین را می گویم. کره شمالی هم پتانسیل عظیمی دارد.

وی توضیح داد: ایران هم پتانسیل عظیمی دارد و ما می توانیم خیلی سریع کارهایی انجام دهیم، ولی آنها نمی دانند چطور کار را آغاز نمایند، چون آدم های مغروری هستند. آنها مردم مغروری هستند ولی اقتصادشان دارد فرو می پاشد. اقتصادشان فاجعه است. باید کاری انجام دهند. ببینیم چه پیش می آید.

ادعای تمایل ایران به مذاکره، ادعایی است که ترامپ در هر سخنرانی بعد از بی جواب ماندن درخواست های مکررش برای مجاب کردن ایران به حضور در میز مذاکره مطرح می نماید.

دولت ترامپ اردیبهشت ماه سال گذشته بعد از خروج از برجام 12 پیش شرط را برای مذاکره با ایران مشخص کرد، اما او در چند ماه گذشته با عقب نشینی از این پیش شرط ها بارها گفت که حاضر است با ایران بدون هیچ پیش شرطی وارد مذاکره گردد.

ترامپ به عنوان بخشی از راهبرد خود برای مذاکره اردیبهشت ماه امسال صحنه آرایی نظامی و کوشش برای نشان دادن قریب الوقوع بودن جنگ را هم در دستور کار قرار داد و چندین ناو و بمب افکن به منطقه اعزام کرد. او چندین بار هم ایران را تهدید نظامی کرد.

او بعد از ناکام ماندن همه این سیاست ها مدعی شد که ایرانی ها می خواهند به او زنگ بزنند، اما جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا مانع می گردد. ترامپ در آن سخنرانی ملتمسانه از مقام های ایران خواست که به او زنگ بزنند و یک روز بعد سی ان ان گزارش داد که کاخ سفید شماره دفتر او را در اختیار سفارت سوئیس قرار داده است.

ترامپ در روزهای گذشته یک بار هم ارسال سیگنال های اشتباه از سوی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه را عامل شکست خوردن راهبردش در قبال ایران معرفی نموده است.

ترامپ اردیبهشت ماه سال گذشته به مشارکت آمریکا در برجام سرانجام داد. او مدعی شد که سیاست او موسوم به کارزار فشار حداکثری می تواند ایران را مجاب به مذاکره بر سر توافقی گسترده تر که بحث های موشکی را هم شامل می گردد، کند.

تحلیلگران و کارشناسان مسائل سیاسی در آمریکا از همان زمان از او به دلیل ناآگاهی از فرهنگ مقاومت ایرانی ها انتقاد نموده و پیش بینی می کردند سیاست او در قبال ایران با شکست روبرو خواهد شد. ترامپ در ماه های اخیر و با پدیدار شدن نشانه های واضح تری از عدم تمایل ایران به مذاکره، زیر تیغ نقدها قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 272

به "بهانه تراشی جدید ترامپ برای عدم تمایل ایران به مذاکره: غرور ایرانی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهانه تراشی جدید ترامپ برای عدم تمایل ایران به مذاکره: غرور ایرانی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید