معروف ترین ساختمان های تهران با معماری خاص

به گزارش هولی، معروف ترین ساختمان های تهران از دیرباز تا به امروز دارای بهترین دکوراسیون و معماری چشمگیری بوده ­اند که با نگاه کردن به این ساختمان ها نفس را در سینه بیننده حبس می نماید. تهران به عنوان پایتخت ایران، همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و به همین دلیل ساختمان هایی که در بعضی از نقاط این شهر احداث می گردد دارای معماری خاصی است تا بتوانند نظر بیننده خود را جلب کند. شمال تهران یکی از این نقاط است که به دلیل قیمت بیش از اندازه خود در بین دیگر نقاط تهران دارای اهمیت روزافزون است و همواره معماران و طراحان دکوراسیون معروف ایران علاقه دارند در این منطقه از تهران پروژه ای زیبا و منحصربه فرد بسازند. همین امر موجب شده است که شمال شهر تهران دارای ساختمان هایی باشد که در زیبایی بسیار خاص هستند و همچنین دارای نما­ها و دکوراسیون بی همتایی باشند. البته این موضوع از گذشته تا به امروز بوده و در قدیم نیز در شمال تهران یکی از بهترین معماری های ایران ساخته شده است. در حال حاضر دیگر نقاط تهران که دارای ارزش بالایی هستند نیز به پیروی از شمال شهر تهران دارای ساختمان هایی با معماری خاص هستند که می توانید از آن ها دیدن کنید. در این مقاله به شما معروف ترین ساختمان های تهران که از قدیم تا به امروز بر سر زبان ها افتاده است را معرفی می کنیم و خصوصیاتی که آن ها را با دیگر ساختمان های اطراف خود متمایز می نماید به شما ارائه می دهیم. این ساختمان ها دارای بهترین نما با بهترین تجهیزات ساختمانی هستند و امکانات منحصربه فردی در خود دارند که آن ها را در زمان خود بی همتا نموده است. وجود این ساختمان ها به بافت شهری و نمای آن جانی دوباره می بخشد. برای اینکه بیشتر با این ساختمان ها در شهر تهران آشنا شوید به ادامه مطلب توجه کنید.

معروف ترین ساختمان های تهران با معماری خاص

جهت دریافت خدمات قیمت آلاچیق چوبی آماده با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

این مقاله شامل سرفصل های زیر است:

  • ساختمان های معروف تهران در قدیم
  • معروف ترین برج های تهران
  • معماری خاص برخی از ساختمان های تهران

ساختمان های معروف تهران در قدیم

در قدیم الایام ساختمان هایی که برای پادشاهان و سران کشور ساخته می­ شد از معماری های زیبا و همچنین ساختمان های لوکس در آن استفاده می­ کردند تا جلال و شکوه این ساختمان ها در حد مقام این افراد باشد.

یکی از کاخ های معروفی که از قدیم الایام به یادگار در تهران مانده، کاخ گلستان است. این کاخ زیبا که در خیابان پانزده خرداد نهاده شده است در دوران صفویه ساخته شده و در دوران پادشاهی زندیه و قاجار نیز از آن استفاده می کردند. در این کاخ دل انگیز می توانید تالارهای بسیار زیبا و فضاهای مختلفی را ببینید. ساختمان گلستان شامل 8 کاخ است. در کاخ گلستان می توانید تلفیق معماری ایرانی را با سبک اروپایی ببینید و در این کاخ می­توان ادغام سنت با مدرنیته که نمایانگر تأثیرپذیری ایرانیان از سبک معماری اروپاییان است را مشاهده کرد.

از قسمت های مختلف این کاخ می توان به: خلوت کریم خانی، ایوان تخت مرمر، نگارخانه، تالار سلام، موزه مخصوص، حوض خانه، شمس العماره، تالار الماس و عمارت بادگیر اشاره نمود.

عمارت دارالفنون یکی دیگر از ساختمان های قدیم است که دارای معماری بسیار زیبا و چشم نواز است. عمارت دارالفنون در واقع اولین دانشگاه در تاریخ مدرن ایران است. این بنا در زمان وزارت امیرکبیر به وجود آمد که متأسفانه ایشان فرصت دیدن و افتتاح این دانشگاه را نداشتند. این ساختمان در سال 1230 افتتاح و در سال 1304 با تخریب خانه های اطراف آن اقدام به تأسیس تئاتر در این دانشگاه شد. زیرا ناصرالدین شاه در سفر خود به اروپا در این سال با تئاتر آشنا شده بود. ساختمان قدیمی دارالفنون تا سال 1308 پابرجا بود تا اینکه در این سال به دستور میرزا یحیی خان اعتمادالدوله قراگزلو وزیر معارف وقت این ساختمان تخریب و با مهندسی مارکف، مهندس روسی ساختمان های جدیدی بنا کرد که این بنا تا همین امروز پابرجاست.

از معروف ترین ساختمان های تهران که از زمان قاجار تا به امروز باقی مانده است می­توان به عمارت باغ فردوس اشاره نمود که مربوط به قرن دوازدهم است. این بنا در زمان محمدشاه قاجار بنا شد که بعد از مرگ ایشان این بنا متروکه ماند. در زمان ناصرالدین شاه این ملک مورد توجه نظام الدوله معیرالممالک نهاده شد که اقدام به بازسازی این بنا کرد و آن را عمارت باغ فردوس نام نهاد. این بنا در قسمت میانی خود دارای دوطبقه است و در قسمت شرقی و غربی از سه طبقه ساخته شده است. در قسمت میانی عمارت دو تالار روبه­روی هم بنا شده که سقف تالار اول از گچکاری­های زیبا با اشکال خاص نیز پوشیده شده است. روی دیوارهای جانبی و دهانه درب جنوبی تزیینات گچی پرکاری دیده می گردد. بام عمارت شیروانی و به سبک خانه های شمیران است و درها و پنجره ها همه از چوب و شیشه های رنگی ساخته شده­اند. این عمارت در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.

معروف ترین برج های مسکونی تهران

در سال های اخیر تهران دارای تعداد زیادی برج های مسکونی بسیار لاکچری و فوق لوکس شده است که افراد سرمایه دار و بسیار پولدار این برج ها را برای زندگی خود انتخاب می نمایند. معماری این برج ها بسیار زیبا است و منظره بسیار دل انگیزی دارد. این برج ها همچنین دارای بهترین امکانات روز هستند که زندگی را برای ساکنین خود راحت می نمایند. در ادامه به آنالیز برخی از این برج ها می پردازیم:

  1. برج قصر چناران: این برج مسکونی بهترین برج تهران به حساب می آید و بسیار لوکس است. این برج قصر در 13 طبقه بنا شده که 26 واحد مسکونی را در خود جای داده است. در هر طبقه این قصر برج حداکثر 3 واحد وجود دارد که متراژ هر واحد بین 320 تا 640 متر است. این برج دارای یک پنت هاوس است. لابی 2000 متری و سالن ورزشی بسیار مجهز همراه با مربی مخصوص و همچنین استخر 500 متری، پیست پیاده روی، آبشار و آب نمای بسیار زیبا از امکانات رفاهی این ساختمان است. در هر واحد این برج تمامی شیرآلات از روکش طلا ساخته شده و گچ بری و تزئینات خیره نماینده ای دارد.
  2. برج رولکس فرمانیه: این برج یکی از لوکس ترین و لاکچری­ ترین برج های تهران است که برای زندگی افراد مرفه خود مجهز شده است. این برج دارای 52 واحد مسکونی است که متراژ هر واحد بین 130 تا 300 مترمربع است. از امکانات این برج می توان به وجود 2 استخر 700 متری مجزا که برای استفاده آقایان و بانوان است، سالن های ورزشی که دارای مربیان ایروبیک، شنا و بدن سازی، بهترین لابی موجود در تهران، کارواش مرکزی و سیستم استفاده از انرژی خورشیدی برای تأمین آب گرم می توان نام برد. لابی این برج 600 متر است که با دکوراسیونی بسیار زیبا تزیین شده است. این برج با نمای بیرونی که دارد یکی از زیباترین منظره های فرمانیه محسوب می گردد. یکی از عواملی که موجب شده این برج جزیی از معروف ترین ساختمان های تهران باشد این است که افراد مشهوری مانند کریم باقری و علی دایی در این برج زندگی می نمایند.
  3. برج آلتون کورت: این برج در منطقه نیاوران واقع شده و دارای باند هلی کوپتر است. این برج در 24 طبقه ساخته شده که 60 واحد مسکونی بین 250 تا 700 متر را در خود جای داده است. برج آلتون کورت دارای دو پنت هاوس 500 و 700 متری است که به روزترین دکوراسیون و بهترین تجهیزات ساختمانی را در خود دارند. این برج به گونه ای ساخته شده که در برابر زلزله 8 ریشتری نیز مقاوم باشد. در دیوارهای داخلی و خارجی این برج از فولاد استفاده شده است که موجب شده در برابر زلزله مقاومت بالایی داشته باشد. امکانات دیگری که این برج برای ساکنین خود فراهم نموده سقف عایق صدا، سیستم ضد حریق آمریکایی، سیستم تهویه هوای تازه، سیستم خنک نماینده بی صدا است. شهرت برج آلتون کورت به دلیل باغ ایستاده ای است که در خود جای داده، این برج همچنین دارای عظیم ترین ورودی و سرسرا در بین دیگر ساختمان های تهران است.
  4. برج روما رزیدنس: این برج دارای 15 طبقه است که 65 واحد مسکونی را در خود جای داده است. لابی این برج 1000 متر است و یکی از باشکوه ترین دکوراسیون را در نوع خود دارد. این لابی با کاخ ورسای فرانسه مقایسه می گردد و از همان سبک پیروی می نماید. برج روما رزیدنس در کامرانیه شمالی واقع شده که مساحت 7 هزار متری دارد. برج روما یکی از برج های هوشمند تهران است به صورتی که سیستم های گرمایشی، سرمایشی و نوری آن به وسیله اپلیکیشنی که در گوشی صاحبین این واحدها نهاده شده است، کنترل می گردد و از راه دور نیز می توان به این سیستم ها دسترسی داشت. امکانات دیگر این برج شامل: اتاق میهمان برای هر واحد، سالن بیلیارد، استخر، جکوزی، سالن ورزشی، کنترلرهای هوشمند، سیستم اعلام حریق، دوربین های امنیتی مداربسته، آنتن مرکزی وWIFI هستند. این برج همچنین در برابر زلزله مقاوم سازی شده و دارای مدرک ایزو 9001 است.

معماری خاص برخی از ساختمان های تهران

برخی از ساختمان های تهران به دلیل معماری خاصی که دارند بسیار معروف شدند و جزیی از معروف ترین ساختمان های تهران به حساب می آیند.

یکی از معروف ترین این ساختمان ها که تمامی ایرانیان آن را می شناسند، برج میلاد است. این برج در واقع برج مخابراتی است اما استفاده های دیگری نیز دارد و به دلیل ارتفاع زیاد و شکل ظاهری زیبایی که دارد در بین ایرانیان بسیار محبوب شده است. برج میلاد به عنوان ششمین برج بلند مخابراتی جهان و نوزدهمین سازه بلند جهان که به دست بشر ساخته شده معروف است. در سال 1376 این برج آغاز به ساخت شد و 11 سال طول کشید تا ساخت این برج به اتمام برسد. در 8 سال اولیه ساخت برج میلاد فقط 40 درصد برج تمام شد و با پیگیری های فراوان 60 درصد بقیه آن در 30 ماه بعدی تمام شد. این برج با امکاناتی که امروزه دارد یکی از قطب­های گردشگری تهران به شمار می آید و در آن رویدادهای مختلفی در طول سال برگزار می گردد.

یکی دیگر از ساختمان های معروف تهران برج آزادی است که قبل از برج میلاد به عنوان سمبل تهران محسوب می شد. این برج در دوران قبل از انقلاب اسلامی با نام برج شهیاد معروف بود که در سال 1349 برای جشن های دو هزار و پانصد ساله ایران ساخته شد و نماد ایران مدرن در این سال ها بوده است. برج آزادی تلفیقی از معماری هخامنشیان، ساسانی و نمادهایی از معماری پس از اسلام است. طرح ها و نقوشی که در این برج استفاده شده، از طرح داخل گنبد شیخ لطف الله اصفهان الهام گرفته شده است. قوس میانی برج آزادی از طاق کسری الهام گرفته و نقوشی که در داخل این برج استفاده شده تلفیقی از سنت و مدرنیسم را نشان می دهد. معماری این برج به گونه ای است که می توانید تاریخ کهن ایران را با نمادهایی که از آینده مدرن آن پیش بینی می گردد، مشاهده کرد. در این برج حتی آب نماها و فواره ها نیز از باغ های ایرانی الهام گرفته شده و نماد علم و هنر برای ایرانیان است.

از دیگر معروف ترین ساختمان های تهران می توان به تئاتر شهر اشاره نمود که با زیبایی خود مکانی مناسب برای هنر دوستان است. در گذشته محلی به نام کافه شهرداری در این مکان وجود داشته که با مرور زمان و شهرت پیدا کردن آن و استقبال هنرمندان این دوره تاریخی همچون فروغ فرخزاد و گسترش هنر تئاتر این کافه را به مکانی تبدیل کردند که برای برگزاری تئاتر بسیار مناسب باشد. این تئاتر به شکل دایره وار و الهام گرفته شده از برج طغرل ساخته شده است. در این مکان می توانید تلفیق زیبای آجر و کاشی را ببینید. در تئاتر شهر ستون هایی که به صورت قرینه ساخته شده­اند، وجود دارد که ما را به یاد ستون های تخت جمشید می اندازد. همچنین آجرهای برجسته ای که در نمای تئاتر به کار رفته شده الهام گرفته از معماری ایلخانیان است. پلان دایره ای آن ترکیبی از معماری یونان و روم است. تئاتر شهر همچنین شباهت بسیار زیادی به تالار بکمن که در کالیفرنیا واقع شده است، دارد.

معروف ترین ساختمان های تهران موجب شده اند تا با زیبایی خیره نماینده ای که دارند، تهران زیباتر به نظر آید. شهر تهران به عنوان پایتخت کشور ایران باید دارای این ساختمان ها با معماری های خاص باشد تا این شهر در نظر افرادی که برای بازدید به آن سفر می نمایند، جذابیت داشته باشد و تهران را نمادی از زیبایی در ذهنشان ماندگار کند. ساختمان هایی که در تهران در طول سال های مختلف و دوره های گوناگونی که ساخته شده اند به دلیل معماری های بی نظیری که دارند، در طول تاریخ ماندگار شده­اند. این ساختمان ها دارای کاربری های متفاوتی هستند. در این مقاله ساختمان های معروف تهران را به شما معرفی کردیم و علت شهرت و زیبایی آن ها را یادآور شدیم تا هنگامی که قصد دارید از این ساختمان ها دیدن کنید بتوانید اطلاعات کافی در خصوص آن ها داشته باشید.

این مقاله موردپسند شما نهاده شده است؟

منبع: هومینگ
انتشار: 19 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1046

به "معروف ترین ساختمان های تهران با معماری خاص" امتیاز دهید

2 کاربر به "معروف ترین ساختمان های تهران با معماری خاص" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معروف ترین ساختمان های تهران با معماری خاص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید