بایدها و نبایدهای غذایی در روزهای سرد و آلوده پاییز

به گزارش هولی، بعضی مواد غذایی در روزهای سرد و هوای آلوده پاییز مورد احتیاج بدن انسان برای تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش سلامتی هستند.

بایدها و نبایدهای غذایی در روزهای سرد و آلوده پاییز

به گزارش هولی به نقل از ایسنا، علی اکبر حق ویسی گفت: آلودگی هوا بیماری های متعددی ایجاد می نماید که مهمترین آنها بیماری های تنفسی و پس از آن بیماری های پوستی و چشمی است، البته این آلودگی ها با گذشت زمان سبب بروز آلزایمر هم خواهد شد.

وی اضافه نمود: این منابع آلودگی از یک حد کوچک مانند خاکستر سیگار تا آلودگی های بزرگ مانند دود خودروها و کارخانه ها شروع خواهد شد که با گذشت زمان بر بدن انسان تاثیر می گذارد؛ یکی از این مسائل که اخیرا گریبان گیر جامعه شده مشکل ناباروری آقایان و رشد ناقص بدو تولد نوزادان است.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قم بیان نمود: به هولیان عزیز توصیه می گردد تا در حد امکان از مواد غذایی مفید استفاده نمایند و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش دهند؛ به ویژه افراد در معرض خطر از جمله بچه ها، سالمندان و مادران باردار و شیرده.

حق ویسی ادامه داد: در حال حاضر کاری که ضروری است انجام گردد استفاده از مواد مغذی است که به عنوان عوامل تغذیه ای آنتی اکسیدانی(ضد اکسیداسیون داخل سلول) به کار می رود، این عوامل آنتی اکسیدانی نیز بیشتر ویتامین E، پیش ساز ویتامین A(کاروتنوئیدها)، سلینوم و پلی سنول ها(ضد سرطان و سکته) هستند.

در شرایط آلودگی هوا چه غذایی بخوریم؟

وی در مورد ویتامین E شرح داد: روغن ها بهترین منبع برای دریافت این ویتامین هستند که با پختن هم از بین نمی فرایند اما اگر همراه غذا سرخ شوند مقدار زیادی از ویتامین موجود در خود را از دست می دهند، منابع غذایی این ویتامین انواع روغن سویا، آفتابگردان، جوانه گندم، ماهی، زیتون و انواع مغز دانه ها است.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه نمود: ویتامین C یکی دیگر از ویتامین هایی است که نیاز است در این شرایط مصرف گردد؛ بیشتر سبزی ها و میوه های تازه از جمله مرکبات دارای این ویتامین هستند که باعث می شوند مقاومت بدن در مقابل عفونت ها زیاد گردد.

حق ویسی اضافه نمود: میوه ها و مرکبات از جمله کیوی و توت فرنگی، ویتامین C دارند اما نباید از میوه های نرم و له شده استفاده گردد زیرا ویتامین در اینگونه مرکبات به شدت کاهش یافته و به حداقل خود رسیده است؛ بعد از مرکبات فلفل سبز دلمه ای، انواع کلم، گوجه فرنگی، سبزی های برگ پهن سبز مانند اسفناج و سیب زمینی دارای ویتامین C هستند.

وی اظهار کرد: هر خانواده ای بنا به توانایی اقتصادی خود می تواند این مواد مغذی را خریداری نموده و دریافت نماید، و صرفا نیاز نیست که مواد غذایی گران قیمت مورد استفاده قرار گیرند، یکی دیگر از نکته های حائز اهمیت هم مصرف آبلیموهای شرکتی و صنعتی است که به دلیل کاهش ویتامین در اثر حرارت دیدن این مواد برای بهداشتی سازی، توصیه می گردد از این گونه آبلیموها استفاده نگردد.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قم بیان نمود: بدن ما نیاز دارد که روزانه 3 تا 5 واحد سبزی و حداقل 2 واحد میوه دریافت کند(هر یک واحد معادل یک سبد کوچک سبزی، یک خیار کوچک یا یک گوجه فرنگی درشت است) این مواد باعث می گردد تا سیستم ایمنی بدن انسان در مقابل بیماری های مختلف تقویت گردد.

حق ویسی در مورد پیش ساز ویتامین A (بتاکاروتن) شرح داد: سبزی و میوه های پررنگ(سبز، زرد، نارنجی و ...) هستند مانند هویج، کدوحلوایی، کلم بروکلی، اسفناج و محصولاتی از این قبیل است که بر تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر مثبت دارند.

وی مطرح نمود: همانطور که می دانیم همواره آلودگی هوا با مقداری سرب همراه است که تاثیراتی بر بدن انسان خواهد گذاشت، ماده ای مفید در سیب است که سرب را به طور کامل از بدن دفع می نماید.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه نمود: سایر منابعی که می توان از آنها برای دفع سرب استفاده کرد پرتقال، هویج، نارنگی، و غلات سبوس دار است که از اهمیت بالایی برخوردار هستند و جایشان در برنامه غذایی روزانه ما بسیار کم است؛ منیزیم نیز تاثیر خوبی در برطرف سرب از بدن دارد و عمدتا در مغزدانه ها و میوه های خشک مشاهده می گردد، البته می توان این منبع را از حبوبات و سبزیجات برگ سبز نیز دریافت کرد.

حق ویسی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که بدن به جذب آن نیاز دارد سلینوم است که در ماهی، گوشت قرمز، حبوبات، غلات، تخم مرغ، پیاز و به ویژه سیر یافت می گردد و از خاصیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی اضافه نمود: روی، از دیگر منابعی است که بدن به آن نیاز دارد و بیشتر در انواع گوشت ها به کار موجود است، اما به دلیل قیمت بالای گوشت قرمز و گوشت مرغ بهتر است که گوشت بوقلمون مورد استفاده قرار گیرد تا هم انرژی مورد نیاز بدن دریافت گردد و هم قابل استفاده برای بیشتر خانواده ها باشد.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار کرد: مصرف ماهی به دلیل داشتن امگا3 برای کاهش تنگی نفس و اثرات زیان بار ترکیبات التهاب آور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفتنی است که سرخ شدن ماهی سبب از بین رفتن فواید آن خواهد شد، لذا توصیه می گردد این ماده غذایی به صورت پخته، بخارپز و یا کبابی مورد استفاده قرار گیرد.

حق ویسی بیان نمود: چای سبز هم یکی از عوامل کلیدی درجهت افزایش قدرت ایمنی بدن است است زیرا انواع ویتامین ها و املاح را در خود جای داده است که باعث افزایش آرامش و برطرف التهاب، حساسیت و بهبود عملکرد دستگاه تنفس، خصوصا بافت های آسیب دیده خواهد شد، البته همه اینها به شرطی است که در مصرف آن زیاده روی نشده و به اندازه مورد نیاز بدن(روزانه دو فنجان چای کمرنگ) مورد استفاده قرار گیرد.

وی در سرانجام اضافه نمود: مصرف شیر و لبنیات در چنین شرایطی به شدت توصیه می گردد(مصرف حداقل 2 لیوان شیر و ماست در روز) زیرا سبب کاهش عوارض ناشی از آلودگی در دستگاه گوارش، دفع مواد آلاینده و سموم و تقویت باکتری های مفید بدن خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 624

به "بایدها و نبایدهای غذایی در روزهای سرد و آلوده پاییز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدها و نبایدهای غذایی در روزهای سرد و آلوده پاییز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید