طرز تهیه شوید پلو با مرغ؛ غذای خوشمزه و بی نظیر

به گزارش هولی، شوید پلو، یکی از غذاهای تک، عالی و فوق العاده خوشمزه ما ایرانی هاست. این غذای دوست داشتنی در ایران، طرفداران بسیاری دارد. در کنار پلو شوید می توانید، یکی از فراورده های گوشتی مانند مرغ، ماهی، ماهیچه استفاده کنید. این غذا یک غذای پایه است و در کنار تن ماهی بسیار لذیذ و لذت بخش تر خواهد شد. حتی می توان پلو شوید را بدون فراورده های گوشتی به تنهایی همراه با ماست میل کرد. اگر چنانچه مایل بودید باقالای تازه همراه با شوید تازه پخت کنید. این غذا در میهمانی ها و مجالس بسیار کاربرد دارد اما، تهیه این غذا دارای فوت و فن خاص خودش است. اگر چنانچه قصد درست کردن این غذا رو داشتید با ما همراه باشید و از آموزش ما استفاده کنید تا بتوانید در منزل یک غذای شیک و مجلسی داشته باشید و از پخت آن لذت ببرید. در خبرنگاران بلاگ همراه ما باشید.

طرز تهیه شوید پلو با مرغ؛ غذای خوشمزه و بی نظیر
مواد لازم شوید پلو با مرغ برای 6 نفر
برنج5 پیمانه
سینه مرغ2 عدد
پیاز1 عدد
هویج2 عدد
رب گوجه فرنگی2 قاشق غذاخوری
فلفل دلمه ای خرد شده1 پیمانه
زعفران دمکرده3 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه اندازه لازم
ادویه (زردچوبه و فلفل قرمز)به اندازه لازم
روغنیک استکان
کاهو جهت ته دیگ2 الی 3 برگ
شوید خشک یا تازهبه اندازه لازم

طرز تهیه شوید پلو با مرغ

1- ابتدا یک قابلمه را آماده کنید و پیاز را پوست کنده بشویید و بصورت خلال برش بزنید و داخل قابلمه کمی روغن بریزید و شعله گاز را روشن کنید. زمانی که روغن کمی داغ شد پیازها را اضافه کرده و خوب تفت دهید.

2- زمانی که پیاز کمی تفت داده شد، نمک و زردچوبه و ادویه را اضافه کنید و مجددا هم بزنید تا ادویه با پیاز کمی در روغن تفت داده شود.

رب را اضافه کنید و داخل روغن خوب هم بزنید و آن را سرخ کنید. یکی از نکته های مهم در اینجا راز خوش رنگ شدن رب است. برای اینکه رب بخوبی رنگ پس دهد بهتر است در روغن سرخ شود. البته حتما شعله گاز را روی کم سو قرار دهید. این کار باعث خوشرنگ شدن خورش و مرغ خواهد شد.

3- در این مرحله در ظرفی جدا اندازه کمی روغن بریزید و بعد از داغ شدن تکه های مرغی را که از قبل خوب شسته بودید (بدون پوست) را داخل روغن داغ دو طرف آن را کمی سرخ یا تفت دهید تا بوی ضحم مرغ گرفته شود.

4- مرغ تفت داده شده را به پیاز و ادویه و رب اضافه کنید و خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. در این زمان هویج را از قبل بشویید و پوست بگیرید و چهار قاچ کنید و به مرغ اضافه کنید. فلفل دلمه ای را همین طور شسته و به صورت مکعب های کوچک خرد کنید و به مرغ بیفزایید.

5- 3 لیوان آب اضافه کنید و زمانی که چند تا قل خورد شعله گاز را کم کنید تا مرغ آهسته آهسته پخته شود. در زمان جوش آمدن آب مرغ، به خوبی بوی خوش فلفل دلمه ای را استشمام می کنید. هویح و فلفل دلمه ای بو و طعم خوبی به مرغ می دهد. درب قابلمه را گذاشته و منتظر پخت مرغ باشید.

نکته مهم: در پخت پلو بهتر است از برنج ایرانی درجه یک استفاده کنید. اگر چنانچه از برنج خوب استفاده می کنید بهتر است چند ساعتی با آب نیم گرم خیس و کمی سنگ نمک داخل آن قرار دهید و صبر داشته باشید تا برنج خیس بخورد. هر چه برنج ایرانی کهنه تر باشد پخت آن بهتر خواهد شد در غیر اینصورت پخت برنج تازه دقت زیادی می خواهد و گرنه دچار وارفتگی خواهد شد. برنج تازه هرگز نباید خیس بخورد.

6- برای پخت برنج یک قابلمه انتخاب کنید و داخل آن اندازهی آب بریزید و سر گاز بگذارید و زمانیکه آب جوشید کمی نمک بریزید و برنج خیس خورده را داخل آب جوشیده ریخته و اجازه دهید تا برنج قد بکشید.

7- زمانی که برنج روی آب قرار گرفت زمان آبکش آن فرا رسیده باز هم چک کنید یکی دو عدد از برنج را با دست فشار دهید. چنانچه کمی له شد وقت آبکش شدن است.

8- برای ته دیگ کمی روغن داخل قابلمه بریزید و کاهو را کف قابلمه بگذارید و کمی برنج را با کفگیر بریزید و روی برنج شوید خشک بپاشید به همین ترتیب برنج و شوید تا آخر ادامه دهید تا برنج بخار کند.

9- بعد از اینکه برنج به بخار افتاد شعله گاز را کم کنید تا برنج بخوبی دم بکشد. زعفران دم کشیده شده را آماده کنید و کمی به مرغ و کمی به برنج زعفران اضافه کنید.

مرغ آماده شده را با برنج دم کشیده به ظرف مورد نظر منتقل کنید. این غذا در کنار سالاد شیرازی و ماست بسیار دلپذیر است.

طرز تهیه شوید پلو به روشی دیگر:

دو عدد سیب زمینی را بعد از پوست کندن چند برش بزنید و بصورت مکعبی خرد کنید و بشویید و داخل صافی قرار دهید تا آب اضافه آن گرفته شود و زمانیکه برنج را آبکش کردید شوید و سیب زمینی را کم کم لابلای برنج قرار دهید و دم کنید.

شاید سوال پیش آید سیب زمینی خام لابلای برنج حالت خامی نمی گیرد؟ خیر چون برش نازک نازک زده اید سیب زمینی ها با بخار برنج پخته و عمل می آید.

بسیار بسیار خوشمزه و لذیذ است و در کنار ماست یک غذای کامل خواهد بود. البته بجای شوید خشک شما می توانید از شوید تازه هم استفاده کنید و عطر و بوی خاصی به غذای شما می دهد.

  • در کنار شوید پلو باقالی تازه طعم بی نظیری خواهد داد به این صورت باقالی چند جوش که زد آب آن را خالی کنید و زمان آبکش برنج درون آب بریزید و بعد از هم زدن و مخلوط کردن برنج و باقالی سریع آن را آبکش کنید و زمان دم کردن شوید به آن بیفزایید. برای طرز تهیه باقالی پلو با مرغ می توانید بر روی لینک کلیک کنید.
  • اگر چنانچه دوست داشته باشید بجای مرغ از ماهیچه استفاده کنید. پخت ماهیچه به اینصورت خواهد بود، ابتدا ماهیچه را همراه
  • با یک عدد پیاز خرد شده و نمک و فلفل سیاه و کمی دارچین و اندازهی آب روی حرارت بپزید و در آخر کمی زعفران آب شده به آن اضافه کنید و در کنار شوید پلو عالیست. غذای رستورانی را در منزل به انحو احسن درست کنید.
  • در صورت تمایل زمان چیدمان غذا داخل دیس از مغز پسته و کمی زرشک تفت داده شده استفاده کنیدو طعم خاصی را امتحان کنید.
  • در صورت تمایل ماهی یا تن ماهی آماده غذای مقوی و پر انرژی ست. بهتر است آن را امتحان کنید.

این غذای ساده و در عین حال شیک را در منزل درست کنید و لذت ببرید.

منبع: اُکالا
انتشار: 4 دی 1400 بروزرسانی: 4 دی 1400 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1917

به "طرز تهیه شوید پلو با مرغ؛ غذای خوشمزه و بی نظیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شوید پلو با مرغ؛ غذای خوشمزه و بی نظیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید