آپارتمان های مجلل تهران متری 20 میلیون، واردات مصالح از آمریکا به رغم تحریم

به گزارش هولی، خبرنگاران:رویترز طی گزارشی تفصیلی از ادامه ساخت خانه های مجلل در ایران با مصالح وارداتی از اروپا و آمریکا به رغم تحریم ها و فروش آپارتمان هایی با قیمت هر متر 20 میلیون تومان در شمال تهران اطلاع داد و قیمت های کنونی مسکن در ایران را حبابی دانست.

آپارتمان های مجلل تهران متری 20 میلیون، واردات مصالح از آمریکا به رغم تحریم

جهت دریافت خدمات درب ضد سرقت فلزی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

به گزارش خبرنگاران رویترز طی گزارشی از بازار مسکن ایران نوشت: انبوه ساز ایرانی در دفتر کارش در دبی به جایگاه لم داده و به تصاویر مربوط به یک بلوک آپارتمانی در تبلت خود نگاه می نماید.

وی با غرور و در حالی که سیگار می کشد می گوید: خودم طراحی اش نموده ام.

این تصاویر نمای بیرونی آپارتمان ها و پنت هاوس های 20 طبقه ای را نشان می دهد که شرکت وی اخیرا در منطقه نیاوران تهران به اتمام رسانده است. پنجره این پنت هاوس ها به سمت کوه های شمال تهران باز می گردد.

این یکی از صدها برجی است که در سال های اخیر در آسمان تهران قد کشیده و بخشی از افزایش ناگهانی دارایی ها است که تا حدودی اثر غیر مستقیم تحریم های آمریکا و متحدانش علیه جمهوری اسلامی ایران است.

در حالی که تحریم ها با هدف به زانو در آوردن اقتصاد ایران به اجرا گذاشته شده، آپارتمان های چند میلیون دلاری با استفاده از بهترین مصالح وارداتی در تهران رشد قارچ گونه ای داشته اند.

تحریم هایی که از خاتمه سال 2011 بر بخش های نفتی و بانکی ایران سایه انداخته، موجب کاهش ارزش ریال ایران شده و هزینه واردات را افزایش داده و موجب بالا رفتن نرخ تورم شده است.

این گزارش اضافه نمود: ایرانیان متمولی که به دلیل تحریم های بانکی، اغلب قادر به انتقال پول خود به خارج نیستند، کوشش نموده اند تا با روی آوردن به بخش املاک و مسکن از پس اندازهای خود محافظت نمایند و همین مسئله موجب افزایش هر چه بیشتر حجم سرمایه در این بازار شده است.

انبوه سازان نیز این سرمایه ها را درو نموده اند، اما اکنون بعضی می گویند که یک حباب در حال شکل گیری است و از تبعات ترکیدن این حباب نگران اند. برای شهروندانی که دارایی چندانی ندارند، رشد قیمت ها در بازار مسکن مسائل زیادی به همراه داشته و توانایی آنها برای اداره خانواده هایشان را تضعیف نموده است.

این انبوه ساز که در دفتر کار خود در دبی مصاحبه می کرد و نخواست نامش فاش گردد گفت: تا همین 2 سال قبل، رشد قیمت ها در بازار یکنواخت بود. اما بعدا قیمت ها به صورت دیوانه وار افزایش یافت... نمی توانید باور کنید که همه چیز به چه سرعتی گران شده است.

قیمت آپارتمان های وی در طی 2 سال گذشته تقریبا سه برابر شده است. هر متر مربع از این آپارتمان ها در حال حاضر حدود 200 میلیون ریال (5500 دلار) به فروش می رسد و حتی آپارتمان های با متراژ متوسط او قیمتی معادل یک میلیون دلار دارند.

به گفته سرمایه گذاران، بنگاه های معاملاتی و خریداران، تورم در بازار املاک از تهران آغاز شده و اکنون به تمام شهرهای کشور سرایت نموده است.

یکی از سرمایه گذاران در بازار مسکن تهران در این باره گفت: قیمت ها در چند ماه گذشته شدیدا افزایش یافته است... حتی از آغاز سال نو (20 مارس) تا به امروز نیز قیمت ها افزایش داشته است.

این در حالی است که فراوری در ایران تقریبا نصف شده و نرخ بیکاری افزایش یافته است. در ماه آوریل صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد که حجم اقتصاد ایران در طی امسال میلادی 1.3 درصد کاهش می یابد. این شرایط برای سرمایه گذاران چاره ای جز ورود به بازار ساخت و ساز مسکن باقی نگذاشته است.

یک تحلیلگر در تهران که نخواست نامش فاش گردد گفت: خیلی از مردم آغاز به خرید املاک و به خصوص آپارتمان های کوچک نموده اند، تا از ارزش پولشان محافظت نمایند. بازار املاک حداقل فعلا محل مطمئنی برای سرمایه گذاری به نظر می رسد.

همه چیز از قیمت زمین گرفته تا بهای مصالح ساختمانی افزایش یافته است. مصالح مورد استفاده در ساخت خانه ها نظیر سیستم های تهویه، آسانسور، چوب، آهن آلات و فولاد به خصوص در ساختمان های شمال تهران دارای کیفیت بسیار عالی هستند و از خارج وارد شده اند.

وی اضافه نمود: همه کالاهای وارداتی اکنون شدیدا گران شده اند. با توجه به بالارفتن قیمت دلار، ارزش پول ملی به یک سوم اواسط سال 2011 رسیده و همین مسئله موجب افزایش هر چه بیشتر بهای کالاهای وارداتی شده است.

این گزارش اضافه نمود: انبوه سازان برای فروش آپارتمان های چند میلیون دلاری خود در شمال تهران باید مصالح عالی استفاده نمایند. به رغم تحریم ها، مصالح با کیفیت اروپایی نظیر تجهیزات آشپزخانه پوگنپول و زیمنس آلمان و سایر مصالح آمریکایی در ساخت این آپارتمان ها مورد استفاده قرار می گیرند.

با افزایش وحشتناک قیمت ها، بسیاری نیز از خرید خانه ناامید شده اند. افزایش قیمت مسکن، نرخ اجاره بها را نیز بالا برده و کارگر 38 ساله کارخانه کفش سازی مجبور است، دست زن و بچه خود را بگیرد و به آپارتمان کوچک تری نقل مکان کند، زیرا دیگر از پس رقم اجاره جدیدی که صاحب خانه به او اعلام نموده برنمی آید.

نوسانات بازار املاک در ایران روایت گویایی از شرایط اقتصاد این کشور و رکود تورمی ای است که ایران گرفتار آن شده است. رشد مالی به صفر رسیده و تورم و بیکاری، افزایش یافته است.

استیو هانکه، استاد اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور گفت: ایران یقینا وارد دوره رکود تورمی شده است و سیاست های مالی دولت کمکی به بهتر شدن شرایط نمی نماید.

اتحادیه ملی مشاوران املاک می گوید، در شش ماهه دوم سال 91 شمسی، قیمت ها بیش از نرخ تورم افزایش داشته است. مصطفی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: قدرت خرید مردم با افزایش قیمت ها در حال کاهش یافتن است... ما دوست داریم شاهد ثبات در قیمت ها باشیم، زیرا این شرایط منجر به افزایش رونق بازار می گردد.

بنگاه های املاک می گویند، خرید و فروش در هفته های اخیر کاهش یافته که احتمالا به دلیل شرایط نامعلوم پیش از انتخابات ریاست جمهوری است. نتیجه احتمالی به هیچ وجه قابل حدس نیست.

انبوه ساز مصاحبه نماینده با ما در دبی می گوید، با توجه به نوسانات بازار و ریسکی بودن آغاز پروژه های بزرگ، پروژه هایش را در ایران متوقف نموده و محتاطانه تر حرکت می نماید.

وی اضافه نمود: فعلا همه چیز متوقف شده است. هیچ چیز حرکت نمی نماید جز نرخ تورم که همچنان به پیش می تازد... این یک حباب است و نمی دانم که چه اتفاقی خواهد افتاد.

20

منبع: تسنیم
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 739

به "آپارتمان های مجلل تهران متری 20 میلیون، واردات مصالح از آمریکا به رغم تحریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آپارتمان های مجلل تهران متری 20 میلیون، واردات مصالح از آمریکا به رغم تحریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید