5 عادت اشتباه در وعده صبحانه که بیشتر افراد مرتکب می شوند

به گزارش هولی، صبحانه مهم ترین وعده غذایی روزانه است و تاثیر مهمی در حفظ تناسب اندام و پیشگیری از بیماری های مختلف نظیر دیابت دارد. اما هر نوع صبحانه ای این ارزش غذایی را ندارد و برخی عادت های اشتباه در این زمینه مانع بهره مندی فواید صبحانه خواهند بود.

5 عادت اشتباه در وعده صبحانه که بیشتر افراد مرتکب می شوند

به گزارش خبرنگاران، بارها شنیده ایم که صبحانه مهم ترین وعده غذایی روزانه است و تاثیر مهمی در حفظ تناسب اندام و پیشگیری از بیماری های مختلف نظیر دیابت دارد. اما باید دانست که هر نوع صبحانه ای این ارزش غذایی را ندارد و برخی عادت های اشتباه در این زمینه مانع بهره مندی فواید صبحانه خواهند بود. در ادامه به عادت های اشتباهمان هنگام وعده صبحانه اشاره می کنیم:

1. با آرامش صبحانه نمی خورید

گاهی ناگزیر به خوردن یک ساندویچ در مسیر راه یا بیسکوئیت در محل کار خواهید بود. در حالی که مطالعات نشان می دهد افرادی که در آرامش صبحانه می خورند، اندازه کالری کمتری نسبت به کسانی که حین راه رفتن یا انجام کار دیگری صبحانه می خورند، دریافت می نمایند. بعلاوه، جویدن ناکافی نیز می تواند زمینه ساز مسائل گوارشی گردد.

2. مصرف ناکافی فیبرها

مصرف اندازه زیادی از خوراکی های شیرین باعث می گردد احساس گرسنگی یک تا دو ساعت پس از صرف صبحانه به وجود آید. دلیل این است که قند خون به سرعت در زمان صبحانه بالا می رود و سپس خیلی سریع نیز افت می نماید. خوراکی های حاوی قندهای ساده مانند شیرینی جات و غلات تصفیه شده هضم سریعی دارند و انرژی را برای مدت کوتاهی تامین می نمایند. اما فیبرها که غلات سبوس دار و سبزیجات سرشار از آنها هستند تاثیر معکوسی دارند. فیبرها در معده حجم پیدا می نمایند و هضم آهسته ای دارند که در نتیجه منجر به افزایش احساس سیری می شوند. فیبرها بعلاوه در تعادل باکتری های مفید روده (فلور روده ای) و کاهش خطر دیابت موثرند و حتی برخی مطالعات نشان می دهد که در پیشگیری از سرطان کولون نقش دارند.

3. مصرف ناکافی پروتئین

علاوه بر فیبرها، پروتئین ها نیز احساس سیری را افزایش می دهند و مانع احساس ضعف می شوند. از همین رو گنجاندن منابع پروتئینی در وعده صبحانه اهمیت دارد. املت همراه با نان سبوس دار برای تامین این احتیاج بدن ایده آل است. البته می توان از انواع مغزها مانند گردو و دانه های چیا نیز استفاده کرد. در صورت کمبود وقت، اسموتی های حاوی مغز و لبنیات نیز انتخاب خوبی هستند.

4. حذف چربی ها

تاثیر چربی ها در افزایش وزن باور رایجی است اما این نکته در خصوص چربی های ناسالم و مصرف زیاد خوراکی های چرب صدق می نماید. در واقع، منابع چربی های مفید باید مانند کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین در رژیم غذایی گنجانده شوند. گردو، دیگر مغزها و ماست منابع چربی های خوب برای صبحانه هستند. این گروه از خوراکی ها احساس سیری طولانی تری ایجاد می نمایند و مانع ریزه خوری و تمایل به خوراکی های شیرین می شوند.

5. صبحانه خیلی مختصر

صبحانه باید تامین نماینده انرژی مورد احتیاج بدن برای ابتدای روز باشد. زمانی که صبحانه کامل میل گردد، احتمال پرخوری در طول روز و به خصوص ناهار کم می گردد. خوراکی های مغذی سرشار از پروتئین ها و چربی های سالم متابولیسم بدن را تحریک می نمایند و پس از چند ساعت گرسنگی شبانه، توان بدن برای انجام فعالیت های روزانه را افزایش می دهند.

منبع: سلامت

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 بهمن 1401 بروزرسانی: 12 بهمن 1401 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 2218

به "5 عادت اشتباه در وعده صبحانه که بیشتر افراد مرتکب می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 عادت اشتباه در وعده صبحانه که بیشتر افراد مرتکب می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید