11 اشتباه رایج که هنگام اسمبل کامپیوتر نباید انجام دهید

به گزارش هولی، اسمبل کامپیوتر به زبان ساده، به معنای بستن قطعات روی سیستم کامپیوتر است. در این فرایند، امکان دارد افراد مبتدی مرتکب اشتباهاتی شوند. گاهی اوقات این اشتباهات، نتایج فاجعه آمیزی را در پی دارند. در این مطلب، 11 اشتباه رایج را مطرح می کنیم تا مبادا شما آنها را انجام دهید.

11 اشتباه رایج که هنگام اسمبل کامپیوتر نباید انجام دهید

اگر هیچ ایده ای ندارید که چگونه می توان اسمبل کامپیوتر را به درستی انجام داد، بهتر است شتاب زده و به سرعت این فرایند را به تنهایی آغاز نکنید؛ چراکه با نصب اشتباه قطعات کامپیوتر روی مادربورد، محتمل است شما به طور ناخواسته آسیب های جبران ناپذیری را به سیستم کامپیوتر وارد کنید. در این مقاله، کوشش می کنیم 11 اشتباه رایج را هنگام اسمبل کامپیوتر تشریح کنیم تا مبادا اتفاق ناگواری برای قطعات سیستم شما بیفتد.

1. خرید قطعات ناسازگار

یکی از رایج ترین اشتباهات هنگام اسمبل کامپیوتر برای مبتدیان در این مسئله نهفته که افراد دقیقا آگاه نیستند آیا یک قطعه خریداری شده، واقعا مناسب با مادربورد و اجزای دیگر کامپیوتر است یا خیر. برای مثال، این افراد رم یا پردازنده هایی را خریداری می نمایند که روی مادربورد به خوبی جواب نمی دهند. در مثالی واضح تر، پردازنده Intel Core i7-9700K روی یک مادربورد LGA 1150 کار نمی نماید؛ به این علت که این دو قطعه با یکدیگر ناسازگار هستند. به جای این کار، اگر شما ابتدا پردازنده Core i7-9700K را خریداری نموده اید، باید مادربورد سوکت LGA 1151 را انتخاب کنید تا بتوان از CPU به برترین شکل ممکن بهره ببرید.

بعلاوه، جفت سازی یک رم DDR3 با یک مادربورد که فقط از DDR4 پشتیبانی می نماید هم اشتباه رایج دیگری است که افراد مبتدی مرتکب آن می شوند. برای جلوگیری از مسائل این چنینی، وب سایت هایی مثل PCPartPicker روی کار آمده اند که شما می توانید با یک کارشناس خبره در رابطه با اسمبل کامپیوتر صحبت نموده و از او برای بستنِ سیستم خود مشورت بگیرید. بعلاوه شما می توانید به طور مجازی با وارد کردن قطعات مد نظرتان ببینید آیا تمامی قطعات با یکدیگر به درستی کار می نمایند یا خیر.

استفاده از یک سرویس مثل PCPartPicker برای یافتن قطعات سازگار بسیار عالی است اما یک دغدغه مهم دیگر برای اسمبل کامپیوتر از لحاظ سخت افزاری تحت عنوان گلوگاه (Bottlenecking) وجود دارد. گلوگاه به طور خلاصه به یک قطعه گفته می گردد که موجب محدود شدن مصرف انرژی پردازشی یا محدود شدن کارایی گرافیکی می گردد. معمولا گلوگاه زمانی رخ می دهد که تفاوت فاحشی بین حدبیشتر قابلیت های دو قطعه وجود دارد. خوشبختانه، با استفاده از همین سایتی که معرفی شده، شما می توانید از بخشِ محاسبه گرِ آنلاین، قطعات کاملا سازگار با یکدیگر را تهیه کنید.

2. خرید یک منبع تغذیه ارزان و با کیفیت پایین

تفاوت مشخصی بین خرید یک منبع تغذیه ارزان و خرید یک منبع تغذیه ارزان و با کیفیت پایین وجود دارد. البته، اگر شما بودجه به شدت محدودی در اختیار دارید و قطعات پر مصرفی روی کامپیوتر نصب ننموده اید، مسئله ای نیست که یک منبع تغذیه ارزان قیمت بخرید. با این اوصاف، منبع تغذیه باید به تمامی قطعات انرژی الکتریسیته مورد نظر را برساند. شاید بپرسید چطور این کار امکان پذیر است؟

شما می توانید با استفاده از سایت های مختلف به طور آنلاین متوجه شوید که به یک منبع تغذیه چند وات احتیاج پیدا می کنید. برای مثال می توان یک وب سایت تخصصی و قدرتمند را در این زمینه تحت عنوان OuterVision مثال زد اما وب سایت های دیگری هم در سطح دنیای مجازی وجود دارند که همین کار را انجام می دهند.

در وب سایت PCPartPicker هم یک بخش برای محاسبه ی ظرفیت انرژی مورد احتیاج قطعات کامپیوتر وجود دارد. بعلاوه با استفاده از وب سایت HardwareSecrets شما می توانید آنالیز کنید که آیا منبع تغذیه مد نظرتان یک قطعه با کیفیت است یا خیر. این وب سایت بر اساس نقد و آنالیز های قطعات به شما اطلاع می دهد که آیا منبع تغذیه مورد نظر کیفیت خوبی دارد یا خیر.

3. اسمبل نکردن روی یک سطح بزرگ، تمیز و امن

اولین کاری که باید قبل از آغاز به اسمبل کامپیوتر بپردازید، یافتن یک سطح بزرگ، تمیز و امن برای قرار دادن کیس روی آن است. شما می توانید سیستم کامپیوتر خود را روی یک سطح کوچک تر هم قرار دهید، اما این گزینه پیشنهاد نمی گردد. شما هنگام کار به کابل ها، پیچ ها و اجزای زیادی احتیاج دارید که بهتر است نزدیک شما باشند تا در حین کار، پیچ ها زیر دست و پای شما گم نشوند.

علاوه بر این موضوعات، شما نباید سیستم کامپیوتر را روی سطوحی ببندید که پتانسیل خاصی برای راهنمایی الکتریسیته ساکن دارند. این سطوح شامل موکت و قالیچه می گردد. اگر شما یک میز در اختیار دارید، پس جای نگرانی از این بابت وجود ندارد. شما فقط مطمئن شوید که همه چیز روی میز قرار گرفته است. بنابراین، بهتر است که شما یک میز با سایز بزرگ برای این فرایند در اختیار داشته باشید.

اگر شما دارای یک میز بزرگ نیستید یا از طرفی مجبور هستید روی یک سطح دارای الکتریسیته ساکن کار کنید، شما می توانید از مچ بند های الکتریکی استفاده نموده تا برق شما را نگیرد. این مچ بندها جلوی برق گرفتگی شما را می گیرند.

4. فراموشی در نصب پیچ های ایستاده

شاید به نظر ابلهانه باشد اما این اتفاق هم کمابیش رخ می دهد. فراموش کردن در نصب پیچ های ایستاده مادربورد ممکن است نتایج فاجعه باری را برای کامپیوتر شما رقم زند. این پیچ ها در واقع مانع از تماس مادربورد با کیس و جلوگیری از اتصال کوتاه می گردد. اگر شما یادتان برود که این پیچ ها را نصب کنید و کامپیوترتان را در این حالت روشن کنید، شاید آسیب جبران ناپذیری به اجزای داخلی کامپیوتر وارد گردد. البته این مورد در بدترین سناریوی ممکن احتمال می رود رخ دهد.

5. فراموشی در نصب محافظ I/O مادربورد

یکی دیگر از اشتباهات هنگام اسمبل کامپیوتر برای مبتدیان در این است که بیشتر افراد یادشان می رود محافظ I/O را روی مادربورد قبل از نصب مادربورد در داخل کیس روی سیستم قرار دهند.

اگر شما نصب محافظ I/O را فراموش کنید، شما باید مجدد پیچ های بسته را باز نموده و همه چیز را بیرون بیاورید تا این قطعه را نصب کنید. به منظور جلوگیری از این اتفاق، حتما دقت کنید قبل از قرار دادن مادربورد داخل کیس، محافظ I/O نصب شده باشد.

6. نصب اشتباه CPU

بعضی از افراد مبتدی در زمینه اسمبل کامپیوتر که قبلا به هیچ وجه سیستم کامپیوتری را اسمبل ننموده بودند، شاید دقیقا بلد نباشند پردازنده را درست نصب نمایند. نصب اشتباه CPU ممکن است به این پردازنده آسیب جدی وارد نموده و حتی پین های این قطعه خراب شوند. بسته به نیرو و فشاری که شما به این پردازنده وارد می کنید، مقدار تخریب هم کم یا زیاد خواهد بود.

خوشبختانه، خیلی آسان است تا بدانید CPU را در کدام جهت باید نصب کنید. تمامی پردازنده ها در گوشه های خود علامت خاصی دارند تا کاربر بداند باید پردازنده را چگونه روی مادربورد نصب کند. برای جا گذاری قطعه روی مادربورد احتیاج نیست هیچ زور زیادی را روی مادربورد اعمال کنید. اگر پردازنده به راحتی روی مادربورد قرار نمی گیرد، از اعمال نیروی مازاد جدا خودداری کنید.

اگر هیچ ایده ای ندارید که چطور پردازنده را باید روی مادربورد نصب کنید، بهتر است با دیدنی ویدیوهای مختلف و مطالعه مطالب مختلف در زمینه اسمبل کامپیوتر، این کار را انجام دهید.

7. فراموش کردن در نصب تمامی کابل ها

یکی دیگر از اشتباهات رایج در میان افراد مبتدی، فراموشی در نصب تمامی کابل ها است. اگر شما نصب یک کابل را فراموش کنید، سیستم تان روشن نمی گردد. به منظور جلوگیری از این اتفاق، مطمئن شوید که شما در هنگام نصب یک قطعه، کابلِ مورد نظرش را هم به طرز صحیح روی مادربورد نصب می کنید. اگر فکر می کنید این اقدام برای شما به شدت دردسرساز است، بهتر است تمامی قطعات نصب شده روی مادربورد را روی یک تکه کاغذ بنویسید و تمامی کابل ها را در خاتمه روی مادربورد نصب کنید. اگر سیستم شما روشن نشد، مطمئن شوید که همه چیز به درستی نصب شده و کابل ها هم به مادربورد متصل شده اند.

8. استفاده بیش از میزان از خمیر حرارتی

اگر شما در حین نصب خمیر حرارتی محتاطانه رفتار نکنید، ممکن است آسیب مهمی به سیستم کامپیوتر وارد گردد. نصب خمیر حرارتی، مقداری هنر می خواهد. اگر خمیر بیش از میزان باشد، این خمیر می تواند موجب آسیب به پردازنده گردد. اگر هم خمیر به میزان بسیار کم باشد، کامپیوتر شما به اصطلاح اورهیت (Overheat) می گردد؛ به زبان ساده یعنی کامپیوتر بیش از میزان داغ می نماید. در این شرایط، شما شاید به موقع نتوانید بفهمید که خمیر حرارتی، عامل نابودی قطعات داخلی است و زمانی متوجه شوید که کار از کار گذشته است.

به طور ایده آل، شما باید یک قطره خمیر حرارتی را در میزان یک دانه برنج روی وسطِ پشتِ CPU بریزید و زمانی که شما هیت سینک را نصب می کنید، شما باید این قطره را روی محیط قطعه به طور یکسان پخش کنید.

9. نصب اشتباه فن های کیس

بیشتر اسمبل نماینده های کامپیوتر مرتکب این اشتباه شده اند. با نصب اشتباه فن های کیس، شما در حقیقت یک اشتباهِ فوق العاده آزاردهنده را مرتکب شده اید؛ چراکه در این شرایط، سیستم کامپیوتر شما به راحتی بیش از میزان داغ می گردد.

اگر کیس کامپیوتر شما از قبل دارای فن های نصب شده باشد، پس جای هیچ نگرانی وجود ندارد. حداقل، نه تا زمانی که خودتان قصد نصب فن های نو را نداشته باشید. وقتی بحث خنک سازی کامپیوتر مطرح گردد، شما احتیاج دارید تا فن های کیس همراه با یکدیگر کار نمایند تا هوای داخل کیس خنک گردد؛ یعنی هوا از یک سمت فراوری و به سمت بیرون راهنمایی گردد. به طور کلی، معمولا فن های کیس در جلو و پشت نصب می شوند. هوا از سمت جلو وارد و از سمت عقب از کیس خارج می گردد. در بعضی از موارد، هوا به طور برعکس ورود و خروج می نماید.

اگر شما قصد دارید فن های کیس بیشتری را روی سیستم خود نصب کنید، باید درباره چینش و آرایش فن ها اطلاعات کافی را به دست بیاورید.

10. نصب اشتباه رم ها

ما در بخش های گذشته به این نکته اشاره نموده ایم که چطور باید رم مطلوب و سازگاری را برای کامپیوتر خود بخرید. با این حال، در مرحله نصب هم شاید اشتباهی رخ دهد. هنگام نصب رم روی جایگاهش روی مادربورد باید چند نکته ای را مد نظر قرار داد.

در بخش تحتانی رم، یک بریدگی وجود دارد که در هر نسل رم، این بریدگی در جای متفاوتی قرار گرفته است. در هنگام نصب رم روی جایگاهش در مادربورد، باید دقت کنید که این بریدگی باید روی یک خار قرار گیرد. بنابراین، باید از فشار بیش از میزان هنگام نصب رم خودداری کنید.

بعلاوه، شما باید مطمئن شوید که رم مد نظرتان را روی کانال صحیح نصب می کنید. شما روی مادربوردی که تنها دو جایگاه رم دارد به مشکل برنمی خورید اما روی مادربوردی که چهار اسلات دارد و از دو ماژول رم استفاده می نماید، شما همواره باید یک فاصله بین رم ها در نظر بگیرید. مادربورد شما شاید به این نکته اشاره نموده که هر جایگاه، چه ماژول رمی را پشتیبانی می نماید.

اگر رم را در جایگاه های موازی با یکدیگر نصب کنید، هیچ اتفاق بدی برای رم شما رخ نمی دهد اما رم ها آن طور که انتظار می رود کار نمی نمایند.

11. کارت گارانتی خود را نگه دارید

این نکته شاید ربط آنچنان خاصی به اسمبل کامپیوتر نداشته باشد، اما قطعا به شما یاری می نماید تا در صورت بروز هر گونه مشکل، برای رفع کردن آن سریعا اقدام کنید. حتما مطمئن شوید که اسناد مربوط به گارانتی تمامی قطعات سخت افزاری کامپیوترتان را در یک جای مطمئن نگهداری می کنید. بعلاوه گارانتیِ بعضی قطعات را باید در سیستمِ شرکت مورد نظر ثبت کنید. مطمئن شوید که این کار را برای تمامی قطعات انجام داده اید.

اسمبل کامپیوتر؛ کاری نه چندان سخت و نه چندان آسان!

اسمبل کامپیوتر کار سختی نیست اما احتیاط شرط واجب است؛ به خصوص این که برای اولین بار قصد دارید یک سیستم کامپیوتر را اسمبل کنید. با روی کار آمدن سخت افزارها و فناوری های نو، شانس انجام یک اقدام اشتباه هم به وسیله مبتدیان بیشتر می گردد. در این مقاله سعی نموده ایم به شما یاری کنیم چند اشتباه رایج را مرتکب نشوید.

با این اوصاف، واقعیت در این مسئله نهفته که هر میزان شما کامپیوترهای بیشتری را اسمبل کنید، تجربه تان بیشتر شده و به تبع، درصد انجام کارهای اشتباه هم کاهش پیدا می نماید. با این حال، کیس های اسمبل شده هم در سطح بازار موجود است که شما می توانید با خریداری یک کیس اسمبل شده، دردسرهای مربوط به بستن قطعات کامپیوتر را به جان خود نخرید! کیس های اسمبل شده از تمامی جنبه ها چک می شوند و شما پس از خرید کیس های اسمبل شده کامپیوتر، تنها احتیاج دارید کابل برق کیس را به پریز متصل نموده، کابل HDMI مانیتور را به پشت کیس وصل نموده و در نهایت دکمه مربوط به روشن/خاموشی کیس را فشار دهید تا سیستم کامپیوتر روشن گردد.

بدیهی است که با عرضه سخت افزارهای نو، احتیاج می گردد تا تکنیک های نوی را برای بستن کامپیوتر یاد بگیرید. در این حالت، بهتر است به طور مستمر درباره اسمبل کامپیوتر مقالات متعدد و به روز را مطالعه نموده و ویدیوهای مربوط به نصب قطعات نو کامپیوتر را با دقت از رسانه های معتبر دیدن کنید. تنها در این حالت است که شما به این راحتی مرتکب اشتباه هنگام نصب قطعات کامپیوتر نمی شوید.

منبع: makeuseof

سوال و جواب های رایج

آیا خرید کیس اسمبل شده کامپیوتر به صرفه تر است یا خرید اجزای کامپیوتر و در خانه اسمبل کردن؟

به طور کلی، اگر در پی این هستید سریع کامپیوتر را اسمبل کنید، بهتر است نسبت به خرید کیس اسمبل شده کامپیوتر اقدام کنید.

چطور باید رم را روی مادربورد نصب کرد؟

در بخش تحتانی رم، یک بریدگی وجود دارد که در هر نسل رم، این بریدگی در جای متفاوتی قرار گرفته است. در هنگام نصب رم روی جایگاهش در مادربورد، باید دقت کنید که این بریدگی باید روی یک خار قرار گیرد. بنابراین، باید از فشار بیش از میزان هنگام نصب رم خودداری کنید.

چگونه باید خمیر حرارتی را روی CPU بریزیم؟

به طور ایده آل، شما باید یک قطره خمیر حرارتی را در میزان یک دانه برنج روی وسطِ پشتِ CPU بریزید و زمانی که شما هیت سینک را نصب می کنید، شما باید این قطره را روی محیط قطعه به طور یکسان پخش کنید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1402 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 2251

به "11 اشتباه رایج که هنگام اسمبل کامپیوتر نباید انجام دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 اشتباه رایج که هنگام اسمبل کامپیوتر نباید انجام دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید