10 مرداد؛ روز جهانی شیر مادر

به گزارش هولی،
روز جهانی شیر مادر
تاریخ

1 آگوست برابر با 10 مرداد ماه

10 مرداد؛ روز جهانی شیر مادر
علت نامگذاریبالا بردن آگاهی همگانی در باره اهمیت تغذیه با شیر مادر و تشویق مادران به شیردهی برای بهبود سطح سلامت بچه ها در سراسر دنیا است

خبرنگاران | سرویس عمومی - همه ساله اول آگوست که به نام روز دنیای شیر مادر نامگذاری شده است، در کشورهای مختلف دنیا گرامی داشته می گردد. هدف از نامگذاری این روز، تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی است.

تاریخچه روز دنیای شیر مادر

در سال1990 سیاست گذاران یونیسف و سازمان بهداشت دنیای، با همکاری دو کشور امریکا و سوئد، از 7 تا 10 مرداد جلسه ای را در محلی به نام سپدال دگلی اینوچنتی ایتالیا برگزار کردند تا برای تغذیه نوزاد با شیر مادر اصول و استانداردهای دنیای تنظیم نمایند. نتیجه این گردهمایی صدور اعلامیه ای بود که به نام محل برگزاری این گردهمایی، به اعلامیه اینوچنتی مشهور است و هر سال در سالگرد تصویب این اعلامیه با انتخاب یک شعار برای بالا بردن آگاهی همگان درباره اهمیت تغذیه با شیر مادر و ترویج آن در سراسر دنیا کوشش می گردد. برای نمونه شعار سازمان بهداشت دنیای در سال 2017 حمایت همه جانبه از مادران برای تداوم تغذیه با شیر مادر و شعار هفته دنیای تغذیه با شیر مادر سال 2016 پشتیبانی از مادران برای شیردهی در هر زمان و مکان بود. هدف اصلی این رویداد ترویج فرهنگ شیردهی و شیردهی منحصر به فرد برای حداقل شش ماه اول از زندگی نوزاد می باشد.

در ایران مراسم هفته شیر دهی، برابر با دهم تا شانزدهم مرداد هر سال است.

در وب گاه رسمی این رویداد این طور نوشته شده که، سازنده ها، ترویج دهنده ها و پخش نماینده های هر نوع غذاهای اضافی کودک، بطری های کودک، پمپ های پستان، پستانک ها و محصولات مشابه حق استفاده از نماد و موضوع های این بنیاد را نداشته و در صورت استفاده به عنوان سوءاستفاده از قانون حق تکثیر شناخته خواهند شد. هفته دنیای شیردهی گواهینامه ای را نیز به فعالان و برپانماینده گان در این عرصه تقدیم می نماید که با پر کردن فرم و برگرداندن آن به وب گاه و بعد از آن انجام کارهای قیدشده در فرم اعطا پذیر است.

اتحاد دنیای، برای اقدام به شیردهی، شبکه ای ارتباطی بین افراد است که به صورت دنیای برای گسترش شیردهی و فرهنگ شیردادن اقدام می نمایند. این گروه با مسائل با دیدگاه های مختلفی همچون: شیردهی، سلامت مادران و مشاورین شیردهی برخورد می نمایند. در میان تمام مراکز و موسسه هایی که برای گسترش فرهنگ شیردهی اقدام می نمایند، دریک و پاتریس جلیف دو متخصص امور اطفال و تغذیه نوزادان، در هویدا کردن و انجام دادن چندین ابتکار اولیه نقش بزرگی داشتند.

در 30 جولای 2010، یونیسف گفت که در هفته دنیای شیردهی، آن ها همراه با شریک هایشان از متخصصین درمانی می خواهند که مادران جدید را تشویق به شیردهی نمایند. آنتونی لیک، مدیر اجرایی یونیسف گفت، شیرمادر بهترین شیری است که یک نوزاد می تواند داشته باشد و شیردهی به یک کودک بهترین آغاز را برای زندگی می دهد.

تعریفی از روز دنیای شیر مادر

روز دنیای شیر مادر از 25 سال است که به صورت سالانه با هدف شناخت و اهمیت تغذیه با شیر مادر برای همه مادران و اطلاع رسانی عموم مردم در بیش از 125 کشور و با شعار حمایت همه جانبه از مادران برای تداوم تغذیه با شیر مادر جشن گرفته می گردد.

شیر مادر در شش ماه اول تولد، تغذیه مورد احتیاج نوزاد بوده و علاوه بر نقش غذایی، نوزاد را از بیماری نیز محافظت می نماید.

سازمان بهداشت دنیای (WHO) توصیه می نماید در شش ماه اول تولد هر نوزادی باید تنها با شیر مادر تغذیه گردد.

دکتر نیتیا رامامورتی، رئیس بخش زنان و زایمان، بیمارستان فوریتس مالار، معتقد است: با توجه به تغییر شیوه زندگی امروزی و مصرف مواد غذایی آماده و کاهش فعالیت بدنی بچه ها بیش از پیش در معرض چاقی و دیابت در سن جوانی قرار دارند که تغذیه با شیر مادر در دو سال اول زندگی از خطر ابتلا به چاقی پیشگیری می نماید. در واقع هفته دنیای تغذیه با شیر مادر World Breastfeeding Week جنبشی دنیای برای ترویج، حفاظت و حمایت از تغذیه با شیر مادر است که با همکاری جمعی تغییراتی در این باره ایجاد کنیم.

هدف از روز دنیای شیر مادر

هدف از برگزاری هفته دنیای تغذیه با شیر مادر بالا بردن آگاهی همگانی در باره اهمیت تغذیه با شیر مادر و تشویق مادران به شیردهی برای بهبود سطح سلامت بچه ها در سراسر دنیا است.

شعار هفته دنیای تغذیه با شیر مادر سال 2018 تغذیه با شیر مادر: بنیاد زندگی است. در دنیای که پر از نابرابری، بحران و فقر است تغذیه با شیر مادر پایه ای برای سلامتی مادام العمر برای نوزادان و مادران است. سازمان بهداشت دنیای و یونیسف سال جاری با این شعار کوشش می نماید بر اهمیت یاری کردن به مادران برای شیردهی نوزادان خود در ساعت اول زندگی تاکید نمایند. تماس پوستی مادر و نوزاد و مکیدن پستان مادر بسیار مهم است زیرا به فراوری شیر یاری می نماید. افزون بر این شیری که در دو سه روز اول پس از زایمان فراوری می گردد و کلستروم نامیده می گردد، نخستین واکسن نوزاد به شمار می آید که سرشار از مواد مغذی و آنتی بادی است و سلامت بچه ها را تضمین می نماید.

تغذیه با شیر مادر بهترین راه برای تامین موادغذایی مورد احتیاج نوزادان است. سازمان بهداشت دنیای به مادران توصیه می نماید که از یک ساعت پس از تولد تا 6 ماهگی منحصرا از شیر مادر برای تغذیه نوزادشان استفاده نمایند و تا دو سالگی حتی بیش از آن شیردهی را به همراه مکمل های غذای نوزاد ادامه دهند. توصیه می کنیم به همین دلیل مقاله افزایش شیر مادر با روش های طبیعی، غذا و دارو را نیز بخوانید. سالم و تندرست باشید.

منبع: setare.com
انتشار: 20 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1400 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1617

به "10 مرداد؛ روز جهانی شیر مادر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 مرداد؛ روز جهانی شیر مادر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید