راهنمای گردشگری برای توریست چینی نداریم، تجارت با ویزای توریستی

به گزارش هولی، به گزارش خبرنگاران، به دنبال مذاکرات میان مقامات ایرانی و چینی و سفر وزیر خارجه ایران به چین و گسترش تعاملات مالی و گردشگری دو کشور، نشست تخصصی ویژگی ها و فرصت های بزرگ گردشگری چین پیش از ظهر روز سه شنبه 23 آذرماه در سالن سبز محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران با حضور جمعی از مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و مدیران کل گردشگری سازمان میراث فرهنگی برگزار گردید. در این برنامه فعالان گردشگری دولتی و خصوصی بر این باور بودند که بازار گردشگری چین در جهان بازار بزرگی است که می بایست از آن استفاده نموده و راهی برای جذب گردشگران چینی به ایران پیدا کرد. به همین دلیل مدیران بخش دولتی از کوشش های خود در این زمینه صحبت کردند و نمایندگان گردشگری بخش خصوصی نیز در این نشست از کمبودها و ظرفیت های موجود گفتند.

راهنمای گردشگری برای توریست چینی نداریم، تجارت با ویزای توریستی

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

در این برنامه آزاده باقری نماینده یک موسسه گردشگری گفت: چینی ها به دلیل اندیشه فلسفی که دارند، طبیعت محور هستند برخلاف ما که خدامحور هستیم. تشابه ما با آنها در سنتی بودن است ولی بزرگترین تفاوتمان در این است که چینی ها به طور اخلاقی واقع بین هستند ولی ایرانی ها انسان های متوقعی هستند. ما فردگرا هستیم ولی چینی ها به صورت جمعی کار می نماید و هر دو ملت های محافظه کاری هستیم. اگر می خواهیم با چینی ها وارد فضای کار و تجارت شویم، هیچ وقت نباید این فردگرایی را به رخ بکشانیم. زبان یک پنجم مردم دنیا چینی است چون زبان قدرت اقتصاد دنیا و دومین زبان زنده دنیاست؛ به همین دلیل بسیار مهم است. غذاهای چینی، تاریخی به قدمت تمدن چین دارد و بر اساس نسخه طب سنتی تهیه می گردد.

وی گفت: ما باید افرادی را در ایران تربیت کنیم که وقتی با چینی ها برخورد می نمایند بدانند باید بعضی از آداب را رعایت نمایند. بهتر است کلاس های تربیت تورگردان در ایران تشکیل گردد و کارگاه های آموزشی و آشپزی چینی از جمله فعالیت های ما قرار گیرد. همچنین پیشنهاد می گردد که آژانس های مسافرتی از تورلیدرهای دوره دیده بهره ببرند و در برخورد با گردشگران چینی به مسئله نظم و غذا توجه زیادی داشته باشند.

باقری اظهار داشت: این مسئله بسیار مهم است که گردشگران چینی زمانی که در اینترنت نام ایران را سرچ می نمایند چه تصاویری از ایران به نمایش درمی آید؛ می دانم که این کار بر عهده بخش خصوصی نیست اما باید در این زمینه مدیران دولتی توجه داشته باشند. در ایران ما هتل هایی که بتوانند صبحانه و چایخانه چینی داشته باشند، بسیار کم داریم و باید در این زمینه کارگاه ها و همایش های تخصصی برگزار کنیم.

مواد اولیه تهیه غذا در رستوران های چینی، ایرانی است!

در ادامه محمد رنجبر مدیرکل دفتر آموزش و مطالعات معاونت گردشگری گفت: گردشگرانی که از پکن به کشورهای دیگر سفر می نمایند، دارای تحصیلات عالیه هستند. آنها طبق تحقیقات معمولاً از مکان های تاریخی دیدن می نمایند. اما گردشگرانی که از شهرهای گوانجو و شانگهای به شهرها و کشورهای دیگر می روند، معمولاً از مکان های طبیعی بازدید می نمایند.

وی اضافه کرد: بحث آموزش زبان چینی و آموزش آشپزی چینی در تهران بسیار بااهمیت است. معمولاً بعضی از رستوران های چینی در تهران مواد اولیه تهیه غذای آنها ایرانی است. تنها یکی، دو رستوران هستند که ادویه، مواد اولیه و سبزی های رستوران خود را از چین وارد می نمایند. بنابراین اگر می خواهیم گردشگران چینی را راضی نگه داریم، باید به ذائقه و خدماتی که به آنها داده می گردد، توجه کنیم.

مدیرکل دفتر آموزش و مطالعات معاونت گردشگری به سه مکتب غذایی در دنیا اشاره نمود و گفت: مکتب غذایی رومی یا غربی، مکتب غذایی چینی و ایرانی داریم. در ایران 2500 نوع غذا موجود است. اگر می خواهیم که سرزمین ایران را به گردشگرانی مانند چین بشناسانیم باید روی این مکتب غذایی نیز کار کنیم چون مکتب غذایی ایران با چین تشابهاتی دارد.

رنجبر ادامه داد: از ماه خرداد سلسله جشنواره هایی در سطح ایران با نام جشنواره غذا برگزار شده است و تاکنون پنج دوره از آن در مناطق مختلف شهرهای ایران برپا شده است. پس از این جشنواره های استانی، جشنواره ملی و بعد از آن جشنواره بین المللی برگزار خواهد شد.

بعضی از تجار چینی با ویزای توریستی به ایران می آیند

در ادامه این برنامه سعید بادامچی شبستری رئیس اداره دوم شرق آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه گفت: چینی ها معمولاً برای بیزینس به ایران می آیند. معمولاً توریست های چینی تصور می نمایند که اگر به ایران بیایند، با جنگ و داعش روبرو خواهند شد. این نشان می دهد که ما نتوانسته ایم در چین، ایران را بشناسانیم؛ آنها معمولاً به منابع خبری غربی مراجعه می نمایند که این منابع غربی، اخبار ناخوشایندی از خاورمیانه ارائه می نماید. حتی ما بعضی از مقامات این کشور را ملاقات کردیم که آنها نیز چنین تصوری داشتند و فکر نمی کردند که ایران پیشرفت نموده باشد.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته با همکاری وزارت خارجه و وزارت فرهنگ و ارشاد، دو گروه مستندساز چینی با هزینه ما به ایران آمدند، اما به هر حال برای جذب توریست باید پول خرج کنیم. می توان گروه های مستندساز را به ایران آورد تا درباره جاذبه های ایران مستند بسازند؛ چون چینی ها، ایران قدیم را خوب می شناسند.

رئیس اداره دوم شرق آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه به بحث صدور ویزا برای چینی ها اشاره نمود و گفت: ما حتی ویزاهای یک روزه می دهیم اما در بعضی موارد مشاهده نموده ایم که طرف چینی چهار بار ویزای توریستی از دفاتر مسافرتی ایران گرفته است چون ویزای توریستی نسبت به ویزاهای دیگر ارزان تر است اما ما مطمئن هستیم که این طرف چینی برای بیزینس چهار بار به ایران آمده نه برای گردش. در هر صورت ما برای چینی ها راحت ویزا صادر می کنیم اما از آن طرف برای ایرانی ها دریافت ویزا چندان هم ساده نیست.

در ادامه این نشست و در بخش پنل مربوط به تجربیات آژانس هایی که به برگزاری تورهای چین اقدام می نمایند، مصطفی شفیعی شکیب از فعالان برگزاری تورهای گردشگری چین در بخش ورودی گفت: ایران جزو 111 کشوری است که بنابر توافق دولت های ایران و چین در سال 83 اقدام به برگزاری تورهای گردشگری کرد. 20 آژانس ایرانی آن موقع برای فعالیت در این باره معرفی شدند اما تا این تاریخ با همه کوشش های اجرا شده، هنوز به تعداد افرادی که بتوانند بیشتر در این بازار فعالیت نمایند، اضافه نموده نشده است. در چین 18 هزار هتل و بیش از 15 هزار دفاتر خدمات مسافرتی وجود دارد. همچنین از حدود یک میلیارد جمعیت این کشور، تنها 10 درصد به سفر می روند. اگر این غول خوابیده بخواهد روزی بلند شده و به سفر برود، تعداد سفرهای دنیا بسیار افزایش پیدا نموده و ایران نیز باید از این فرصت استفاده کند.

راهنمای چینی زبان نداریم

شفیعی شکیب گفت: چینی ها توریست های ولخرجی هستند، اما آنهایی که برای تجارت به ایران سفر می نمایند، مالی تر هستند. حتی ما توریست هایی از چین داشته ایم که با هواپیمای شخصی به ایران آمده اند.

وی اضافه کرد: برای جذب بازار گردشگری چین می بایست دوره های آموزشی حتی برای رانندگان تاکسی، هتلداران و پرسنل دفاتر خدمات مسافرتی برگزار کنیم تا آنها با نحوه برخورد با توریست چینی آشنا شوند. ما فقیرترین بخش راهنمای گردشگری را در حوزه توریست چینی زبان داریم. در حال حاضر تعداد راهنمایان گردشگری چینی که دارای کارت باشند به 10 نفر نیز نمی رسند. از این تعداد تنها دو نفر هستند که با تاریخ ایران آشنایی کامل دارند. در بسیاری از موارد از مترجم های چینی زبان و یا دانشجویان استفاده می کنیم. حتی مجبوریم از راهنمایان انگلیسی بخواهیم که به راهنمایان چینی اطلاعات بدهند.

واقفی یکی دیگر از فعالان دفاتر خدمات مسافرتی در حوزه بازار گردشگری چین به نمایشگاه های گردشگری این کشور اشاره نمود و گفت: در سال 2005 سازمان دنیای گردشگری پیش بینی کرد که تا سال 2020 تعداد گردشگران خروجی طبق پیش بینی به 100 میلیون نفر می رسد. براساس گزارش موسسه تحقیقات تور چین نیز اظهار داشت که در نیمه اول سال 2016 حدود 64 میلیون نفر از چین سفر نموده اند و بنا به پیش بینی بانک آمریکا تا سال 2019 حجم گردشگران خروجی چین به 173 میلیون نفر می رسد که این تعداد 173 میلیارد دلار هزینه سفر می نمایند.

وی اضافه کرد: نمایشگاه گردشگری COTTM در شهر پکن چین یازده سال است که در ماه مارچ برگزار می گردد نمایشگاه CITM نیز یک سال در شانگهای و یک سال در کونمینک به عنوان بزرگترین نمایشگاه گردشگری در آسیا برگزار می گردد. اینها جزو نمایشگاههایی هستند که ایرانیان نیز در آن شرکت می نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 324

به "راهنمای گردشگری برای توریست چینی نداریم، تجارت با ویزای توریستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای گردشگری برای توریست چینی نداریم، تجارت با ویزای توریستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید