کاهش تراز آب دریای خزر ادامه دارد ، پیش بینی شرایط ناگوار زیست محیطی

به گزارش هولی، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شاهد فرایند کاهشی تراز آب دریای خزر هستیم، گفت: در صورت تداوم این فرایند امکان وقوع شرایط ناگوار زیست محیطی در مناطق ساحلی کشور های حاشیه خزر وجود دارد.

کاهش تراز آب دریای خزر ادامه دارد ، پیش بینی شرایط ناگوار زیست محیطی

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام با یکی از بهشت های روی زمین اشنا شوید و زیبایی های هوشی مین و هانوی را در سفر دلپذیری تجربه کنید.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، سحر تاجبخش امروز در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نشست کمیته هماهنگی آب و هواشناسی دریای خزر گفت: بیش از 5 سال از تصویب موافقتنامه همکاری هواشناسی، آبشناسی، دریای خزر، توسط نمایندگان عضو این مجموعه می گذرد و عزم جدی اعضای این کمیته بر تسریع در اجرای مواد موافقتنامه و رسیدن به اهداف اصلی آن، برنامه یکپارچه پایش و پیش بینی هواشناسی آبشناسی دریای خزر است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این مهم گام های بلندی توسط اعضای کمیته در نشست های قبلی برداشته شده است که شامل معین ماموریت و راهبرد، اهداف ساختار برنامه و شاخص های کلیدی برای ارزیابی برنامه است.

رئیس سازمان هواشناسی ادامه داد: هدف بعدی پیش روی ما معین برنامه های عملیاتی در سطح ملی و منطقه است که امیدواریم با همکاری و مشارکت همه اعضا به این مهم دست یابیم.

تاجبخش اظهار کرد: گام دیگری که امید است در این نشست بتوان به اندست یافت، تصویب مقررات داخلی کمیته است که زمینه را برای تسریع در حرکت رو به رشد کمیته ایفا نموده و امکان مشارکت هر چه بهتر کشور های حاشیه دریای خزر را در برنامه یکپارچه پایش و پیش بینی آب و هواشناسی این پهنه آبی فراهم می نماید.

وی گفت: در 4 سال گذشته که اولین پیش نویس مقررات مورد بحث نهاده شد پیشنهادات متفاوتی در این زمینه توسط اعضای کمیته ارائه و آنالیز شد؛ که امیدواریم بتوان در این نشست به پیشرفت چشمگیری از تصویب مقررات برسیم.

رئیس سازمان هواشناسی گفت: طی چند سالی که از فعالیت های کمیته می گذرد شاهد پیشرفت روز افزون کشور های حاشیه خزر در زمینه توسعه شبکه پایش ارائه خدمات هواشناسی آبشناسی به کاربران ساحلی و دریایی و فناوری اطلاعات در گزارش های ملی اعضا بودیم.

تاجبخش ادامه داد: کوشش ما به عنوان اعضای کمیته هماهنگی آب و هواشناسی دریای خزر استمرار این حرکت رو به رشد در راستای اجرای برنامه یکپارچه کمیته خواهد بود.

وی گفت: تبادل اطلاعات هواشناسی و آبشناسی بین کشور های عضو کمیته چند سالی است در حال اجرا است و زمینه را برای انجام فعالیت ها و تحقیقات مشترک بین کشور ها فراهم نموده است. این تحقیقات در زمینه های مختلف هواشناسی و آبشناسی قابل انجام است که عمده ـرین آن ارزیابی اثرات تغییر اقلیم بر دریای خزر است.

رئیس سازمان هواشناسی گفت: این اثرات در حال حاضر به گونه ای چشمگیر بر دما، بارش و تراز آب این دریا تاثیر گذاشته و آنالیز فرایند این تغییرات و نحوه تاثیر آن بر محیط زیست و ساحل نشینان از موضوعات مهم است.

تاجبخش اضافه کرد: این نشست در حالی انجام می گردد که ما همچنان شاهد فرایند کاهشی تراز آب دریای خزر هستیم و در صورت تداوم این فرایند امکان وقوع شرایط ناگوار زیست محیطی در مناطق ساحلی کشور های حاشیه خزر وجود دارد.

وی گفت: تسریع در تهیه، تصویب و اجرای برنامه یکپارچه پایش و پیش بینی شرایط هواشناسی آبشناسی خزر می تواند به عنوان گامی مهم در زمینه شناخت عوامل مؤثر در این پدیده و ارائه راه چاره های مناسب برای تصمیم گیران در سطح ملی و منطقه ای قلمداد گردد.

رئیس سازمان هواشناسی اضافه کرد: دریای خزر به عنوان یک آبراهه مهم و حیاتی در زمینه تبادلات تجاری بین کشور های عضو شناخته شده و بخش عمده ای از خدمات سازمان های هواشناسی آبشناسی کشور های عضو به ارائه خدمات به ناوگان حمل و نقل دریایی اختصاص دارد.

تاجبخش گفت: یکی از اهداف اصلی کمیته ارتقاء زیرساخت های لازم برای ارتقا کمی و کیفی خدمات ارائه شده به این شناور ها بوده و در این راه سعی بر این است که از همه امکانات موجود در کشور های عضو برای پوشش کامل دریای خزر استفاده گردد.

وی گفت: همچنین یکی از برنامه های توسعه شبکه پایش استفاده از ناوگان تجاری کشور های عضو برای مشارکت در برنامه دیده بانی داوطلبانه کشتی ها است و سعی خواهد شد تا از این بستر برای تسریع در رسیدن به اهداف برنامه کمیته در بخش پایش استفاده بهینه به عمل آید.

رئیس سازمان هواشناسی اضافه کرد: فعالیت های اکتشاف و استخراج نفت در بخش های مختلف دریای خزر از دیرباز وجود داشته و در سال های اخیر دامنه این فعالیت ها گسترش چشمگیری داشته است.

تاجبخش گفت: حضور گسترده شرکت های نفتی در دریای خزر و تاسیس سکو های استخراج و اکتشاف در بخش های مختلف این دریا احتیاج این صنعت را به دریافت خدمات تخصصی هواشناسی آبشناسی از پایش و پیش بینی شرایط دریا تا انجام مطالعات در زمینه طراحی سازه های فرا ساحل افزایش داده است.

وی اضافه کرد: این امر مستلزم سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های پایش و پیش بینی هواشناسی آبشناسی در دریای خزر بوده و یکی از حامیان برنامه های کمیته می توانند نقش مهمی را در رسیدن به اهداف اصلی کمیته ایفا نمایند.

رئیس سازمان هواشناسی یادآور شد: از یکی از معاهده های امضا شده میان کشور های حاشیه دریای خزر کنوانسیون زیست محیطی تهران است که مسائل مربوط به محیط زیست دریایی و مناطق ساحلی این دریا را مورد آنالیز قرار می دهد.

تاجبخش گفت: با توجه به حساسیت بالای دریای خزر به آلودگی و پایین بودن توان خود پالایندگی این دریا همکاری با این کنوانسیون در دستور کار کمیته قرار گرفته است و تفاهم نامه ای در این زمینه به امضا رسیده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 633

به "کاهش تراز آب دریای خزر ادامه دارد ، پیش بینی شرایط ناگوار زیست محیطی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش تراز آب دریای خزر ادامه دارد ، پیش بینی شرایط ناگوار زیست محیطی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید