کانونی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگاندر کرمانشاه شناسایی نشده است

به گزارش هولی، مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: تاکنون کانونی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سطح استان شناسایی نشده است.

کانونی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگاندر کرمانشاه شناسایی نشده است

دکتر نادر پرور در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، با اشاره به شروع فصل سرما و افزایش احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، اظهار کرد: پایش طیور صنعتی، روستایی و حیات وحش در کرمانشاه شروع شده و تاکنون هیچ کانونی از این بیماری در کرمانشاه مشاهده نکرده ایم.

وی اضافه نمود: بر اساس آنالیز هایی که تا این لحظه داشتیم، کرمانشاه فعلا از نظر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پاک است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه با سرد شدن هوا و همچنین ورود پرندگان مهاجر و آزادپرواز احتمال شیوع این بیماری بیشتر می گردد، اضافه نمود: باید مراقبت ها را خصوصا در مرغداری های سنتی و صنعتی ادامه دهیم تا درگیر بیماری نشویم و اگر هم موردی از بیماری وارد استان شد بتوانیم به خوبی شرایط را کنترل کنیم.

پرور با اشاره به اینکه طی پنج سال اخیر موردی از درگیری مرغداری های صنعتی به آنفلوآنزای پرندگان نداشتیم، اظهار داشت: سال گذشته هفت کانون و سال قبل از آن نیز 19 کانون آنفلوآنزای پرندگان در کرمانشاه داشتیم که همه آنها کانون های روستایی بود.

پرور پیشگیری را مهمترین عامل در مدیریت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اعلام نمود که زمان آن عمدتا در فصل سرما است و اضافه نمود: مرغداران روستایی و صنعتی باید نکات بهداشتی را به خوبی رعایت نمایند و از ارتباط طیور خود با پرندگان وحشی و آزادپرواز جلوگیری نمایند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه خواهان توجه ویژه مرغداران به تلفات طیور هم شد و گفت: آنفلوآنزای پرندگان معمولا با تلفات غیرعادی خود را نشان می دهد که تقاضا داریم مرغداران هرگونه تلفات را با نزدیک ترین مرکز دامپزشکی، تلفن 1512 و یا سامانه پیامکی 100010001512 در میان بگذارند.

پرور گفت: راه تشخیص بیماری آنفلوآنزای پرندگان تنها ازطریق آزمایش های تخصصی و دستگاه های پیشرفته است که خوشبختانه امکانات آن در کرمانشاه وجود دارد و می توان ظرف مدت چهار ساعت بیماری را تشخیص داد.

وی از ارائه آموزش و اطلاع رسانی به مرغداران و نیروهای دامپزشکی هم اطلاع داد تا آگاهی کافی درباره بیماری داشته باشند و اضافه نمود: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در صورت پایش و تشخیص به موقع قابل کنترل است.

به گفته این مسئول، آنفلوآنزای پرندگان بیماری خطرناکی است که علاوه بر بعد بهداشتی، در بعد اقتصادی نیز تلفات زیادی به مرغداران وارد می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 77

به "کانونی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگاندر کرمانشاه شناسایی نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کانونی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگاندر کرمانشاه شناسایی نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید