اصول مراقبت از افراد مسن و سالمند

به گزارش هولی، برای نگهداری از سالمندان گرامی اولین نکته­ ای که باید دقت کنید، داشتن صبوری است. با­حوصله بودن، در نگهداری از سالمندان اهمیت زیادی دارد.

اصول مراقبت از افراد مسن و سالمند

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، برای نگهداری از سالمندان گرامی اولین نکته­ ای که باید دقت کنید، داشتن شکیبای است. با­حوصله بودن، در نگهداری از سالمندان اهمیت زیادی دارد. یکی از نکات مهمی که مراقب سالمند باید بداند، آگاهی کامل از شرایط جسمی، بیماری­ ها و نوع داروهای مصرفی سالمند است. همواره یک دستگاه فشارخون و دستگاه قند خون در خانه داشته باشید و به­ طور منظم شرایط فشارخون و قند سالمند را اندازه ­گیری کنید. بیشتر سالمندان در این سن احتیاج به مصرف دارو پیدا می­ نمایند.

مصرف مرتب داروها در سلامتی آن­ ها نقش مهمی را ایفا می­ کند. حتما برای مصرف به­ موقع داروها، از یادآور بهره ببرید و اگر خود سالمندان قادر به مصرف دارو هستند، می­ توانید روی قرص­ ها را برچسب بزنید و آن­ ها را در کشوی مجزا قرار دهید تا پیدا کردن و یادآوری دارو راحت ­تر باشد. برای راحتی کار سالمندان عزیز، می ­توانید از جعبه قرص نیز بهره ببرید.

اگر پدر و مادر شما در انجام فعالیت های روزانه خود با مشکل روبرو هستند، به احتمال زیاد احتیاج به مراقبت بیشتری دارند. این مراقبت می تواند از طرف شما یا یک پرستار انجام گردد. ممکن است سالمندان نتوانند از پس انجام دادن کارهای زیر برآیند:

  • به تنهایی غذای خود را بخورند.
  • به تنهایی حرکات ابتدایی نظیر وارد و خارج شدن از رختخواب یا نشستن و برخاستن از روی صندلی را انجام دهند.
  • لباس خود را به راحتی بپوشند.
  • به تنهایی حمام نمایند.
  • به تنهایی بهداشت فردی خود را رعایت نمایند (به این معنی که بتوانند موهای خود را شانه نمایند، موهای زائد بدن خود را از بین ببرند.)
  • به راحتی به دستشویی بروند و تمام مراحل آن را به تنهایی انجام دهند.

در صورتی که والدین شما، نتوانند هر کدام از فعالیت هایی را که در بالا به آن اشاره کردیم انجام دهند، شما احتیاج دارید که با قوانین مراقبت از سالمندان بیشتر آشنا شوید تا بتوانید به آن ها یاری کنید، راحت تر زندگی نمایند.

برای نگهداری از سالمند روحیات او را بشناسید

برای نگهداری و مراقبت از افراد سالخورده، پرستار آن ­ها باید اطلاع کافی از علائق، احتیاجها و عادات آنان داشته باشد. یکی از کارهایی که در نگهداری از سالمندان باید به ­آن توجه کنید انجام فعالیت ­های مشترک با آن­ ها است. علایق مشترک افراد سالمند را پیدا کنید و ببینید چه فعالیت­ هایی را دوست دارند که به­ صورت دو نفره انجام دهند. شاید یک­دست شطرنج بازی­ کردن، کلی انرژی مثبت برای آنان به ­همراه آورد.

قدم­ زدن و از خانه بیرون­ رفتن نیز یکی از کارهای مورد علاقه سالمندان است. شاید هم دوست داشته باشند که از ایام جوانی خود بگویند و شما فقط گوش کنید. اگر اهل کتاب باشند خواندن کتاب مورد­علاقه­ شان و بحث­ کردن در خصوص آن، می­ تواند تجربه خوبی را برایشان رقم بزند.

نباید اجازه دهید که ارتباط سالمند با دنیای اطرافش قطع گردد. در نگهداری از سالمندان، سلامتی روحی آن­ ها از اهمیت فوق ­العاده ­ای برخوردار است و توجه به بعد عاطفی آن­ ها از افسردگی و ابتلا به بیماری ­ها جلوگیری می­ کند. فعالیت­ های داوطلبانه و کار در خیریه ­ها گزینه مناسبی برای سالمندان عزیز است که هم حس خوب مفید­ بودن را دوباره تجربه نمایند و هم از بیکاری و اتلاف وقت نجات پیدا نمایند.

برخی از مواقع نوه ها با رفتارهای نسنجیده خود، عزیزان سالخورده را می­ رنجانند، حتما از قبل، در این مورد با بچه ها خود حرف بزنید و صندلی ویژه سالمندان را به آن­ ها یادآور شوید.

گاهی اوقات پدر و مادر شما همه کارها را به ­تنهایی می­ توانند انجام دهند اما فقط احتیاج به یک همدم و همدل دارند که روزی چند ساعت با آن­ ها وقت بگذراند. طوری برنامه ­ریزی کنید که بتوانید روزی حداقل یک ساعت را به آن ­ها اختصاص دهید. حتی نوشیدن یک فنجان چای با آن ­ها، می­ تواند لذت­بخش باشد.

به والدین خود، طریقه استفاده از تکنولوژی ­هایی مثل گوشی همراه را آموزش دهید. مواقعی که شما پیش آن ­ها نیستید، این وسایل می ­تواند یاری نماینده باشد تا آن ها کمتر احساس تنهایی نمایند.

رعایت اصول ایمنی نگهداری از سالمندان در خانه

  • وسایل اضافه خانه را از سر راه بردارید تا از ایجاد حادثه برای سالمندان جلوگیری کنید.
  • اگر سالمند شما آلزایمر دارد حتما در منزل را قفل کنید. در تابستان می ­توانید گاز خانه را قطع کنید. به­ دلیل آن ­که خودتان برای او غذا تهیه می ­کنید دیگر احتیاجی به گاز ندارد. افرادی که آلزایمر دارند همه ­چیز را به­ سرعت فراموش می­ نمایند و موارد ایمنی مثل خاموش ­کردن اجاق گاز و سایر موارد را از یاد می ­برند که ممکن است منجر به ایجاد حادثه و آسیب به ­خودشان شوند.
  • در سرویس بهداشتی و حمام، دستگیره ­های یاریی نصب کنید که سالمندان از آن­ ها بتوانند یاری بگیرند.
  • محافظ تخت برای جلوگیری از سقوط از تخت و یاری به بلند­شدن و نشستن خیلی مفید است.
  • در نگهداری از سالمندان دارای محدودیت جسمی حرکتی، استفاده از انواع بالابرها گزینه مناسبی به ­نظر می ­رسد.
  • داشتن وسیله یاریی مثل واکر به سالمندان یاری می­ کند تا اختیار کارهای خود را داشته باشند و خودشان به ­تنهایی کار خود را انجام دهند. این وسیله و سایر وسایل مشابه، به افراد یاری می ­نمایند تا استقلال خود را حفظ نمایند.
  • در مکان­ هایی که امکان لیز­خوردگی وجود دارد، وسایل ضد لغزش مثل کفپوش ­های ضدلغزش بهره ببرید.
  • راهروها را موکت کنید تا از لیز ­خوردن سالمندان جلوگیری کنید.
  • اگر والدین شما دچار معلولیت هستند، برای سرویس بهداشتی و حمام باید امکانات بیشتری در نظر بگیرید و حتما برای انجام این کارها از یک نفر دیگر یاری بخواهید تا از ایجاد حادثه برای فرد سالمند، پیشگیری کنید.
  • دقت کنید که در نگهداری و مراقبت از افراد سالمند، شما برای انجام برخی از کارها احتیاج به نفرات دیگری پیدا می ­کنید، از چند روز قبل، برای کارهایی مثل نظافت شخصی و حمام ­بردن، حتما با خواهران و برادران خود، هماهنگی ­های لازم را به ­عمل آورید چون موارد زیادی گزارش شده که احتمال سر­خوردن سالمندان در حمام، خیلی بالا بوده و ممکن است شما نتوانید به ­تنهایی از پس این کارها بر­بیایید.

فعالیت هایی را که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم باید برای یک فرد سالمند انجام گردد تا زندگی روزمره او به راحتی سپری گردد.

  • تهیه و پختن غذای او
  • تمیز کردن خانه ای که در آن زندگی می نماید.
  • خرید احتیاجهای روزمره
  • مدیریت کردن پول آن ها و پرداخت قبوض آب و برق و تلفن
  • ارتباط روزانه با آن ها به وسیله راه های ارتباطی مختلفی مثل تلفن
  • دادن به موقع دارو های آن ها

اگر افراد سالمند توانایی انجام کارهای بالا را به تنهابی ندارند، حتما باید به آن ها یاری کرد. شما می توانید از راه های زیر به آن ها یاری کنید:

    • خودتان دست به کار شوید و به آن ها در انجام کارهای بالا یاری کنید.
    • از یک دوست یا آشنا یاری بگیرید.
    • پرستار استخدام کنید.
    • از مراکزی که برای مراقبت از سالمندان خدمات ارائه می دهند، بهره ببرید.

نکات مهمی برای سلامتی سالمندان

  • در مراقبت از سالمندان، همواره باید حواستان به برنامه غذایی آن­ ها باشد. باید یک برنامه غذایی سالم را در پیش گرفت. غذاهای کم­ نمک، کم ­شکر و کم چربی، مصرف مرتب صبحانه، گنجاندن میوه و سبزی در طول روز، از موارد مهم یک برنامه غذایی سالم است.
  • سالمندان برای ادامه یک زندگی سالم، احتیاج به ورزش ­کردن دارند. حتی ورزش ­های ساده در منزل نیز می ­تواند آن­ ها را از حالت خستگی و بی­ حوصلگی در بیاورد. ورزش­ های دسته جمعی در پارک ها و در گروه­ های دوستان، برای آن­ ها نشاط و سر­زندگی را به ­همراه می­ آورد.
  • در نگهداری از سالمندان، باید به جزئیات ریز هم توجه کرد که شاید تا آن­موقع، اهمیت کمی داشته است. برای افراد سالمند، لباس ­های راحت و نخی تهیه کنید، زیرا پوستشان حساس و شنماینده شده است. کرم ­های نرم ­نماینده برای نرم­ نگه­داشتن پوست گزینه مناسبی هستند. از آبرسان­ های پوستی هم می ­توانید برای مرطوب نگه­داشتن پوست سالمندان بهره ببرید.
  • در هنگام مراقبت از سالمندان باید کاملا اوضاع را مدیریت کنید و انعطاف­ پذیری لازم را داشته باشید. در هنگام صرف وعده­ های غذایی، کاملا شکیبا باشید. اگر سالمند آلزایمری در خانه داشته باشید، شاید هنگام غذاخوردن، دچار مشکلاتی مثل امتناع از غذا­خوردن، تف­ کردن غذا به بیرون، عدم استفاده از قاشق و چنگال و سایر موارد مشابه شوید، به ­دلیل این­که، افراد آلزایمری فراموش می­ نمایند که زمان صرف غذا رسیده یا استفاده از قاشق و چنگال را فراموش می­ نمایند.
  • ممکن است که سالمندان در هنگام خواب، دچار کم­خوابی یا بی­خوابی شوند یا مکررا به سرویس بهداشتی مراجعه نمایند. در نگهداری از سالمندان باید به این موضوع توجه کنید که اگر سالمند شما توانایی جسمی و فیزیکی قوی ندارد، بهتر است فردی ساعات شب را کنار او بماند. حضور یک فرد دیگر در منزل به آن­ ها روحیه و حس امنیت می ­دهد.
  • اصول خود­مراقبتی را حتما به سالمندان یادآوری کنید، به ­طور­ مثال سالمندی که دیابت دارد، باید یاد بگیرد که روزانه رطوبت پاها و لای انگشتان خود را به­ طور مرتب، خشک نموده و آن­ ها را از نظر وجود زخم آنالیز کند.
  • فردی که از سالمندان مراقبت می نماید باید به انسانیت و شخصیت سالمند، اهمیت بدهد.
  • باید با فرد سالمند مانند یک انسان متشخص برخورد کنید. آن ها مانند همه انسان های دیگر احتیاج هایی مثل احتیاج به احترام و دوست داشته شدن دارند. آن ها احتیاج دارند تا احساس آزادی و مستقل بودن نمایند. ضروری است که هنگام مراقبت از آن ها به احتیاجهایشان اهمیت دهید.
  • حفظ شان سالمندان

پیر شدن برای هر فردی صرف نظر از پول، مقام و شخصیت اجتماعی، اتفاق می افتد. بسیاری از افراد سالمندی که احتیاج به مراقبت دارند، بیمار و تنها هستند، افسرده یا بی حوصله شده اند. آن ها به راحتی عزت نفس خود را از دست می دهند و در صورتی که ضعف و ناتوانی شان را به رخشان بکشید، به شخصیت شان آسیب وارد می گردد.

سعی کنید آن ها را درک کنید

یکی از مهم ترین اصول مراقبت از سالمندان درک کردن آن ها است. اگر پرستار با تجربه ای باشید به احتمال زیاد می دانید که گاهی ممکن است، سالمندان عصبی شوند یا تند برخورد نمایند. در چنین مواقعی درک کردن موقعیت او می تواند به شما یاری زیادی بکند. سالمندان گاهی مثل بچه ها برخورد می نمایند. ضروری است این نکته را به خاطر بسپارید که رفتار های بچه هاه آن ها عمدی نیست و شرایط آزاردهنده آن ها باعث شده که این گونه رفتار نمایند.

    • محرم راز او باشید؛ اما مرزی بین خود و او قائل شوید.

شما می توانید با فرد مسنی که مراقبت از او را برعهده دارید، بگویید و بخندید و به راحتی درد و دل کنید. اما بهتر است که حد و مرزی قائل شوید. دوست بودن با فردی که مراقبت از او را بر عهده دارید، یاری می نماید تا او را بهتر بشناسید و درک کنید.

    • حتما از پزشک او، دستورات مراقبتی لازم را دریافت کنید.

اگر می خواهید از سالمند خود در خانه نگهداری کنید، حتما باید از اصول مراقبت از سالمندان که توسط پزشک معالج توصیه می گردد، پیروی کنید.

    • اگر نمی توانید به تنهایی از سالمند مراقبت کنید، پرستار استخدام کنید.

گاهی اوقات، سالمندان نمی توانند با آشنایان و فامیل خود زندگی نمایند. در این شرایط ضروری است که برای او پرستار استخدام کنید. پرستار می تواند، کارهای ضروری او را در خانه انجام دهد. پرستاری را استخدام کنید که به اصول مراقبت از سالمندان اهمیت می دهد.

به دنبال مراکزی بگردید که برای سالمندان خدمات ارائه می نمایند.

این خدمات شامل مراقبت بیست و چهار ساعته از سالمندان است یا استخدام پرستار برای برخی از فعالیت های روزانه او.

در صورتی که از فرد سالمند نگهداری می کنید، خودتان را برای مقاومت کردن آن ها آماده کنید.

برای درک بهتر احتیاجهای سالمندان و آموزشهای پیرامون آن مقالات آموزشی سایت سالمندان زیمد را به شما پیشنهاد میکنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1441

به "اصول مراقبت از افراد مسن و سالمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول مراقبت از افراد مسن و سالمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید