لزوم افزایش همکاری دانشگاه ها با شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری

به گزارش هولی، معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری شورایی ملی و مربوط به تحقیقات و فناوری کل کشور است، گفت: قطعاً وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این حوزه ظرفیت بالایی دارد و دانشگاه ها باید همکاری با این حوزه را افزایش دهند.

لزوم افزایش همکاری دانشگاه ها با شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم در نشست رؤسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت به صورت حضوری و مجازی برگزار گردید، گفت: در امسال همه اتفاقات به ضرر پژوهش بوده و در بسیاری از دانشگاه ها در حوزه گرنت، جوایز مقالات، تعمیرات و تجهیزات حتی یک ریال هم متاسفانه هزینه نشده است.

وی در خصوص پیگیری در خصوص بودجه بیان داشت: امید است با اتفاقاتی که در این دوماه می افتد و با پیگیری های مداوم وزیر محترم علوم و همکاری سازمان برنامه و بودجه، شاهد افزایش بودجه شویم و دانشگاه ها بتوانند سهمی از بودجه پژوهش را دریافت نمایند.

معاون پژوهشی وزارت علوم در خصوص بودجه سال 1401 دانشگاه ها اظهار داشت: 2 هزار میلیارد تومان برای زیرساخت ها و تعمیرات به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی اختصاص داده شده که امید است در سال آینده راهگشا باشد.

وی بعلاوه گفت: بحث صندوق توسعه ملی را برای اخذ مجوزهای ارزی به تجهیزات پیگیری نموده ایم و امیدواریم این امر نیز محقق گردد.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان نمود: شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری شورایی ملی است و مربوط به تحقیقات و فناوری کل کشور می باشد ولی قطعاً وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این حوزه ظرفیت بالایی دارد لذا تقاضا دارم دانشگاه ها همکاری با این حوزه را افزایش دهند.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در سرانجام سخنان خود در خصوص تخصیص اسفندماه گفت: ردیف بودجه وزارتخانه تااکنون 75 درصد احصا شده که امیدواریم تا سرانجام سال این ردیف را تا 110 درصد دریافت کنیم تا بتوانیم مسائل دانشگاه ها را به صورت موردی به خصوص در تعمیر و تجهیز رفع کنیم.

شناخت واقع بینانه، دقیق و کارشناسی شده نمایندگان مجلس از دانشگاهیان

مرتضی فرخی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم نیز در این نشست از همکاری رؤسای دانشگاه ها برای تقویت بودجه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در ایام تصویب بودجه و رایزنی ها و ارتباطاتی که نمایندگان مجلس داشتند قدردانی کرد.

وی با اشاره به تشکیل اتاق های فکر در دانشگاه ها با حضور نمایندگان مردم شهرستان های مختلف در مجلس شورای اسلامی گفت: بازتاب این همفکری و هم اندیشی موجب شد که شناخت نمایندگان از مسائل دانشگاهیان دقیق تر باشد و این موضوع تاثیر خود را در لایحه بودجه 1401 به خوبی نشان داد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم گفت: تعامل هر چه بیشتر و شناخت عمیق تر و بهتر و نگاه واقع بینانه نمایندگان موجب شد در بودجه سال 1401 شرایط بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم و نمایندگان، به ویژه اعضای کمیسیون آموزش و کمیسیون تلفیق حمایت ویژه ای از دانشگاه ها داشتند.

فرخی اضافه نمود: ذیل بند الحاقی تبصره 19 اختیارات هیات های امنای دانشگاه ها محدود می شد، اما با حمایت نمایندگان این تبصره حذف شد و همچنان اختیارات هیات های امنا به قوت خود باقی می ماند.

وی ضمن قدردانی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: اتفاقات خوبی در بودجه امسال نسبت به سال گذشته رخ داد. با هماهنگی که وزیر محترم علوم با اعضای کمیسیون آموزش و کمسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی داشتند بودجه تبصره 14 که مربوط به هدفمندی یارانه هاست، امسال به صورت متناسب و عادلانه در بیشتر دانشگاه های کشور توزیع شد و مانند سال های گذشته منحصراً در اختیار دانشگاه های بزرگ قرار نگرفت.

فرخی بعلاوه اضافه نمود: خوشبختانه در بودجه امسال با همکاری نمایندگان مجلس شورای اقتصادیات پلکانی حقوق اعضای هیأت علمی حذف و اقتصادیات 20 درصد نهایی شد.

درخواست رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از مسوولان سازمان برنامه و بودجه برای افزایش بودجه جاری این سازمان

عبدالرسول پورعباس رئیس معاون وزیر و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در این نشست از مسئولان سازمان برنامه و بودجه خواست تا نسبت به افزایش اعتبارات جاری سازمان سنجش اهتمام ویژه داشته باشد.

وی اضافه نمود: در چند سال گذشته بودجه جاری سازمان سنجش حذف و با بودجه عایدی اختصاصی از محل برگزاری آزمون ها تلفیق شده است در حالی که هزینه برگزاری آزمون ها بسیار بالاست و بودجه جاری سازمان از این محل دچار مشکل و آسیب است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از سال آینده تعداد پاسخنامه دفترچه های آزمون های دانشگاهی را بیشتر خواهیم کرد تا امنیت این آزمون ها تقویت گردد که در این راستا نیز با توجه به افزایش هزینه ها احتیاج به حمایت اقتصادی ویژه داریم.

بعلاوه در این نشست، رؤسای دانشگاه های کشور به بیان نظرات و پیشنهادات خود درباره برقراری عدالت در تخصیص بودجه؛ به طوریکه دانشگاه های کمتر برخوردار شهرستان ها نیز مورد توجه باشند، رفع کردن مسائل نیروهای شرکتی که بعضاً در دریافت حقوق و مزایا دچار مشکل هستند، در بحث خوابگاه ها احتیاجمند بودجه ای برای نوسازی و تجهیز خوابگاه ها به لحاظ رعایت پروتکل های بهداشتی هستیم و بعلاوه بعد از همه گیری بیماری کرونا و ضرر و ورشکستگی خوابگاه های خودگردان، از نظر کمی هم دچار مشکل شدیم و این احتیاج هم باید مرتفع گردد، در نظر گرفتن بیمه ای برای دانشجویان که اگر در محیط دانشگاه درگیر بیماری شدند با استفاده از این بیمه بار حقوقی برای دانشگاه به وجود نیاید.

- با توجه به اینکه دانشگاه های در حال توسعه مسائل متفاوتی با دانشگاه های بزرگتر و جامع دارند باید در یاری به این دانشگاه ها تفاوت ها در نظر گرفته گردد، پرداختند.

بعلاوه در این نشست مطرح شد که در موضوع حضوری شدن دانشگاه ها اول باید زیرساخت ها را در نظر بگیریم؛ بحث تجهیز اماکن ورزشی، آزمایشگاه ها، استانداردسازی فضای فیزیکی کلاس درس با شیوه نامه ها و پروتکل های بهداشتی، بحث تغذیه و ایاب و ذهاب، باید به صورت جدی مد نظر قرار گیرد، در بحث امتحانات غیر حضوری دانشگاه ها باید از سوی وزارت علوم شیوه نامه ای برای دانشگاه ها ارسال گردد تا نحوه ارزشیابی و سایر مواردی که در صحت امتحانات تاثیرگذارند رعایت گردد، در تخصیص اعتبارات امسال مساعدت گردد، حق پژوهش، گرنت ها، حق التدریس استادان و پاداش سرانجام خدمت بازنشستگان پرداخت گردد، وزارت علوم تحقیقات و فناوری تمام کوشش خود را در جهت اداره بهتر دانشگاه ها انجام می دهد. تردیدی نداریم که عایدیهای دولت نیز کاهش یافته و همراهی با دولت امری الزامی است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 21 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1401 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 2055

به "لزوم افزایش همکاری دانشگاه ها با شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم افزایش همکاری دانشگاه ها با شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید