فضاپیمای هایابوسا 2 ژاپن نمونه جمع آوری شده از سیارک ریوگو را به زمین رساند

به گزارش هولی، پس از شش سال فعالیت پیوسته علمی پایان دقایقی پیش فضاپیمای هایابوسا 2 ژاپن با کپسول بازگشت، نمونه های جمع آوری شده از سیارک ریوگو را به زمین رساند.

فضاپیمای هایابوسا 2 ژاپن نمونه جمع آوری شده از سیارک ریوگو را به زمین رساند

کاوشگر هایابوسا 2 (Hayabusa 2) شش سال و سه روز پس از شروع مأموریت پیشگامانه خود، صبح امروز به مدار زمین رسید و دقایقی پیش کپسول حاوی حداقل 100 میلی گرم از گردوغبار سیارکی را در منطقه وومرا (Woomera) در استرالیا فرود آورد. کپسولی که قطعات ارزشمند سیارک ریوگو 162173 (162173 Ryugu) را در خود دارد و می تواند دنیای تازه ای به چگونگی شکل گیری منظومه شمسی و ریشه های حیات باز کند.

این کپسول بازگشت در ساعات اولیه 6 دسامبر به وقت محلی استرالیا (ساعت های سرانجامی 15 آذر) به زمین رسید تا سفر رفت وبرگشتی خود را با مسافت حدود 6 میلیارد کیلومتر به سرانجام برساند. آژانس کاوش های هوافضای ژاپن (JAXA) اظهار داشت که این کپسول بازگشت هایابوسا 2 حاوی نمونه های سیارک ریوگو از ارتفاع حدود 220 کیلومتری برای رسیدن به زمین رها شده است.

این عملیات بازگشت اوج مأموریت 290 میلیون دلاری بود که هایابوسا 2 که در زبان ژاپنی به معنای شاهین است، در دسامبر 2014 (آذر 1393) از مرکز فضایی تانگاشیما (Tanegashima) در جنوب غربی ژاپن شروع نموده است. این کاوشگر در ژوئن 2018 (خرداد 1397) پس از طی مسافت 3.2 میلیارد کیلومتر در مدار بیضوی به دور خورشید برای بیش از سه سال، به موقعیت ثابت خود در بالای سیارک ریوگو (Ryugu) که نام کاخ اژدهای زیر دریا در یک افسانه ژاپنی را بر خود دارد، رسید.

یکی از چندین مرحله مهم این مأموریت در فوریه 2019 (اسفند 1397)، زمانی انجام شد که این کاوشگر برای مدت کوتاهی بر روی ریوگو فرود آمد و یک گلوله کوچک از جنس عنصر تانتالم (Tantalum) را به سطح سیارک شلیک کرد تا پیش از بازگشت به موقعیت قبلی خود، گردوغبار لازم را برای جمع آوری نمونه ایجاد کند.

پنج ماه بعد، این کاوشگر دومین نمونه برداری را از سطح این سیارک 4.6 میلیارد ساله انجام داد. آژانس کاوش های هوافضای ژاپن معتقد است که نمونه های زیرسطحی این سیارک دارای کربن و مواد آلی هستند که در برابر تشعشعات فضایی و دیگر عوامل محیطی محافظت شده اند و در همان وضعیتی هستند که هنگام شکل گیری منظومه شمسی وجود داشته است.

ماکوتو یوشیکاوا، مدیر مأموریت پروژه هایابوسا 2 در آژانس هوافضای ژاپن اظهار داشت که دانشمندان علاقه زیادی به تجزیه وتحلیل مواد آلی در نمونه های سیارک ریوگو دارند. او در این رابطه اضافه کرد: مواد آلی ریشه حیات روی زمین است، اما ما هنوز نمی دانیم که از کجا آمده است. ما امیدواریم که با تجزیه وتحلیل جزئیات مواد آلی نمونه های آورده شده توسط هایابوسا 2 سرنخی از منشأ حیات روی زمین پیدا کنیم.

این کپسول بازگشت هایابوسا 2 ژاپن که توسط یک سپر حرارتی محافظت می گردد، هنگام ورود مجدد به جو زمین در 200 کیلومتری زمین، به یک گلوله آتشین تبدیل شد که در آسمان شب مانند یک شهاب درخشید. سویچی ناگوچی فضانورد ژاپنی ساکن ایستگاه فضایی بین المللی هم اظهار داشت که این گوی درخشان را دیده است. در حدود 10 کیلومتری سطح زمین، چتر نجات کپسول باز شد و با فرود روی زمین این فضاپیما سیگنال هایی را ارسال خواهد نمود که محل قرارگیری آن را بر روی زمین تعیین می نماید. هم چنین یک fhgvn برای یافتن آن به منطقه اعزام شده است. این کپسول حدود 40 سانتی متری در منطقه ای به وسعت چند صد کیلومتر مربع فرود آمد.

بیش از 70 کارشناس آژانس هوافضای ژاپن که ماه گذشته به منطقه وومرا در استرالیا رسیده اند، برای دریافت سیگنال ها در چندین مکان آنتن و دیش های ماهواره ای نصب نموده اند و آژانس فضایی استرالیا و وزارت دفاع این کشور هم برای آماده سازی در مأموریت جست وجو و بازیابی در حالت آماده باش قرار دارند. یوشیکاوا تأکید کرد که بدون یاری مسئولان محلی جست وجوی کپسولی که فقط 40 سانتی متر قطر دارد بسیار سخت است.

با وجود رسیدن کپسول بازگشت حاوی نمونه های جمع آوری شده توسط هایابوسا 2 سفر این فضاپیما در این مرحله سرانجام نمی یابد. بلکه پس از آزادسازی کپسول و دو بار استفاده از گرانش زمین برای قلاب شدن و افزایش سرعت خود، در مأموریتی که انتظار می رود یک دهه طول بکشد، به سمت یک سیارک دوردست دیگر با نام 1998KY26 حرکت خواهد نمود.

عکس کاور: طرح گرافیکی ورود کپسول بازگشت مأموریت هایابوسا 2 ژاپن برای رساندن نمونه های سیارک ریوگو به زمین

Credit: JAXA

منابع: The Guardian, Space, JAXA

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 دی 1399 بروزرسانی: 12 دی 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1371

به "فضاپیمای هایابوسا 2 ژاپن نمونه جمع آوری شده از سیارک ریوگو را به زمین رساند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضاپیمای هایابوسا 2 ژاپن نمونه جمع آوری شده از سیارک ریوگو را به زمین رساند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید