فشار آمریکا به عربستان برای گشودن حریم هوایی به روی قطر

به گزارش هولی، روزنامه نیویورک تایمز آمریکا روز پنجشنبه نوشت: دولت دونالد ترامپ از عربستان خواسته است که راستا هوایی خود را به روی هواپیماهای قطری باز کند.

فشار آمریکا به عربستان برای گشودن حریم هوایی به روی قطر

همراه ما باشید و با تور ارزان قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

این روزنامه گزارش داد: ایران به خاطر بازکردن آسمان خود به روی هواپیماهای قطری سالانه از این راه، 100 میلیون دلار درآمد دارد.

نیویورک تایمز به نقل از یک مسؤول دیپلماتیک گفت، جرد کوشنر مشاور ارشد و داماد ترامپ و مسؤولان دیگر کاخ سفید دیروز چهارشنبه در ملاقات با رهبران قطری در دوحه، مسأله تغییر جهت عبور خطوط هوایی قطر از آسمان ایران به عربستان را آنالیز کردند.

کوشنر روز چهارشنبه در سفر به قطر با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر این کشور ملاقات و گفت‌وگو کرد.

این روزنامه البته اعلام نکرد که [در صورت موافقت عربستان] آیا امارات نیز آسمان خود را به روی هواپیماهای قطری باز خواهد نمود یا خیر.

اما یکی از دیپلمات‌های دیگر آمریکایی که به نامش اشاره‌ای نشده است، در این باره گفت که هیأت اعزامی آمریکا به ریاست کوشنر در ابوظبی توقف نخواهد نمود، مسأله‌ای که تردیدها در مورد مخالفت امارات برای آشتی با قطر را تقویت می‌کند.

این درحالی است که بعضی مسؤولان کشورهای حاشیه خلیج فارس روز چهارشنبه به شبکه الجزیره قطر گفته بودند که در ساعات آینده شاید گشایشی در حل بحران حاشیه خلیج فارس ایجاد گردد.

این مسؤولان که خواستند نامشان محفوظ بماند، اعلام کردند که تحرک و مذاکراتی در این حین جریان دارد که احتمالا به نتایج مهمی ختم گردد.

پیش از این، الجزیره گزارش داده بود که کوشنر در روزهای انتهای دولت ترامپ به خلیج فارس سفر نموده تا به دنبال کسب پیروزی های نهایی در سیاست خاورمیانه آمریکا از جمله انتها دادن به محاصره قطر به رهبری عربستان باشد.

وی اضافه نمود، کوشنر هفته گذشته در کاخ سفید با وزیر خارجه کویت ملاقات کرد. کویت یکی از ارکان اصلی تلاش‌ها برای حل بحران سه ساله میان قطر و سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.

عربستان، بحرین، امارات و مصر از 5 ژوئن 2017 (15 خرداد 96) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی را هم به روی دوحه بستند.

این کشورها برای از سرگیری روابط 13 شرط معین کردند اما قطر با بیان اینکه شروط معین شده ناقض حق حاکمیت این کشور است تا به امروز به آن تن نداده است. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 آذر 1399 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1325

به "فشار آمریکا به عربستان برای گشودن حریم هوایی به روی قطر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فشار آمریکا به عربستان برای گشودن حریم هوایی به روی قطر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید