عرضه 30 طرح دانشگاهی به بخش های صنعتی

به گزارش هولی، مهندس اکبر قنبرپور ، توسعه بازار را از اهداف فن بازار ملی ایران دانست و اضافه کرد: برای این منظور یکسری رویدادها و برنامه هایی در نظر گرفته می گردد که برای اجرای آن زیر ساخت هایی در نظر گرفته شده است.

عرضه 30 طرح دانشگاهی به بخش های صنعتی

وی راه اندازی سامانه های فن بازار را از جمله این زیر ساخت ها نام برد و ادامه داد: در این سامانه اطلاعات تمام محصولات دانش بنیان و شرکت های فناور در آن درج شده، ضمن آنکه شبکه فن بازار راه اندازی شده است و به صورت منطقه ای و تخصصی در حال گسترش است.

قنبرپور واسط های نوآوری را از دیگر زیر ساخت های فن بازار عنوان نمود و یادآور شد: بیش از 40 واسط نوآوری با فن بازار همکاری دارند تا با این اقدام 3 اتفاق بازاریابی محصولات، انتقال فناوری و جذب سرمایه برای نوآوری رخ دهد.

رییس مرکز فن بازار ملی ایران با اشاره به دستاوردهای کسب شده با راه اندازی این فن بازار، اظهار داشت: از دو سال گذشته تا به امروز پیروز به معرفی 20 اختراع به بخش های صنعتی شدیم.

به گفته وی، این تعداد اختراعات به ارزش 17 میلیارد تومان به بخش های صنعتی به فروش رسیده است.

قنبرپور جذب 8 میلیارد تومانی سرمایه برای طرح ها و استارتاپ ها را از دیگر دستاوردهای فن بازار ملی ایران عنوان نمود و اظهار کرد: علاوه بر آن در حوزه بازاریابی طرح جدیدی را شروع کردیم تا بتوانیم از این طریق طرح های دانش بنیان را به بازار عرضه کنیم.

رییس مرکز فن بازار ملی ایران با اشاره به فرایند جذب طرح های تحقیقاتی در این فن بازار، با بیان اینکه ایده ها به وسیله برگزاری رویدادها شناسایی می شوند، شرح داد: همزمان با برگزاری هر رویدادی فراخوانی منتشر می گردد و معمولا از سوی صاحبان ایده مشارکت خوبی دارند.

جذب 14 فناوری در بخش صنعت

قنبرپور با بیان اینکه فناوری های برتر های تک در رویداد اینوتکس و همچنین سایر برنامه های بین المللی عرضه می گردد، خاطر نشان کرد: بخش دیگری از فعالیت های ما توجه به فناوری های مرز دانش و فناوری هایی است که توسط مخترعان به نتیجه رسیده و در مرحله جذب سرمایه گذاران و صاحبان صنعت قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در دانشگاه های کشور فناوری هایی فراوری شده است که علی رغم صرف سرمایه گذاری های بزرگ تجاری سازی، به صنعت عرضه نشده است، افزود: دانشگاه ها برای تجاری سازی این فناوری ها دو راه در پیش رو دارند؛ یا باید دانشگاه ها در حوزه تجاری سازی محصولات دانش بنیان وارد شوند که به اعتقاد ما ماموریت دانشگاه ها تجاری سازی و فراوری محصول نیست و یا با مشارکت نهادهای تخصصی محصول فراوری شده را به مشتریان ارائه دهند.

رییس مرکز فن بازار ملی ایران با تاکید بر اینکه ما در این زمینه با دانشگاه ها وارد مذاکره شدیم، یادآور شد: در این زمینه با اعلام فراخوانی 30 فناوری فراوری شده در دانشگاه ها را انتخاب کردیم.

وی افزود: از این تعداد 14 مورد آن را تا 3 هفته قبل به صنایع ارائه کردیم و امیدواریم با ادامه این فعالیت ها بتوانیم برای تعداد قابل توجهی از این فناوری ها، جذب سرمایه داشته باشیم.

قنبرپور تاکید نمود: این راستا از جمله راستاهایی است که یاری می نماید دانشگاه ها نتایج تحقیقات خود را به صنعت واگذار نمایند.

فاصله زیاد میان تحقیقات دانشگاهی با آنچه در صنعت می گذرد

رییس مرکز فن بازار ملی ایران با تاکید بر اینکه فناوری های فراوری شده در دانشگاه ها در مرزهای دانش قرار گرفته است و با فعالیت های اجرا شده در بخش صنعت فاصله زیادی دارد، ادامه داد: این امر به گونه ای است که ما از میان 300 فناوری فراوری شده در دانشگاه ها تنها 30 طرح قابل تجاری سازی را توانستیم انتخاب و به بازار عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه این طرح ها لزوما های تک نبودند، ولی نیازی از کشور را برطرف می کردند، اظهار کرد: در حال حاضر فناوری های لبه تکنولوژی در کشور قابل تجاری سازی نیست؛ چرا که بازار حوزه مرز دانش در کشور نداریم.

اختراعاتی که پیروز به تجاری سازی شدند

قنبرپور با اشاره به نمونه های پیروز تجاری سازی دستاوردهای علمی، افزود: در حوزه اختراعات نیز 20 طرح به ما ارائه شد که از آن جمله می توان به طراحی و ساخت ماشین ظرفشویی اشاره نمود که مصرف میزان آب و برق را بسیار کاهش می داد.

رییس مرکز فن بازار ملی ایران فراوری فیکساتوری برای معلولان را از دیگر دستاوردهای محققان دانشگاهی ذکر کرد و ادامه داد: با استفاده از این ابزار معلول می تواند به تدریج راه برود و تحرک داشته باشد.

قنبرپور نمونه دیگر را ساخت شلنگ های انتقال بنزین دانست و گفت: در صنعت خودروسازی فراوری این نوع شلنگ ها مساله مهمی است، به گونه ای که این قطعه وارداتی است، ولی این قطعه از سوی یکی از دانشگاه های کشور فراوری شده است و ما آن را به صنعت خودروسازی کشور ارائه کردیم.

منبع: ویکی گرام
انتشار: 10 دی 1399 بروزرسانی: 10 دی 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1368

به "عرضه 30 طرح دانشگاهی به بخش های صنعتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه 30 طرح دانشگاهی به بخش های صنعتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید