خصوصی شدن یا دولتی ماندن؛ کدام یک می تواند به افزایش فراوری خودرو یاری نمایند؟

به گزارش هولی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در مورد اثرات خصوصی یا دولتی شدن شرکت های خودروسازی توضیحاتی داد.

خصوصی شدن یا دولتی ماندن؛ کدام یک می تواند به افزایش فراوری خودرو یاری نمایند؟

ابوالفضل خلخالی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه شرکت های خودروسازی، باید دولتی باشند یا خصوصی تا شاهد افزایش فراوری و ارتقاء محصولات باشیم، گفت: اکنون تعیین نیست که شرکت های خودروسازی در کشور خصوصی هستند یا دولتی چرا که مدیران این شرکت ها اکنون دولتی هستند.

او با تاکید بر اینکه باید ساز و کار هایی وجود داشته باشد تا بخش خصوصی وارد صنعت خودرو گردد، گفت: شرکت های خودروسازی مانند ایران خودرو و سایپا از حمایت های دولتی بسیار قوی برخوردار هستند و باعث می گردد سایر شرکت های خصوصی نتوانند با آن ها رقابت نمایند به طور مثال اکنون شرکت های خودروسازی دولتی در رنج قیمتی 150 تا 300 میلیون تومان خودرو فراوری می نمایند اما شرکت ها خصوصی اجازه فراوری در این بخش را ندارد و خودروهای بالای 600 میلیون فراوری دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: اگر شرکت خودروسازی خصوصی بخواهد در این رنج قیمتی خودرو فراوری کند با یک رقیبت قوی روبرو می گردد که در نتیجه به این رنج قیمتی نمی تواند ورود کند. برای برطرف انحصار در بازار خودرو باید فراوری خودرو در این رنج قیمتی را آزاد کنیم.

او ادامه داد: با برطرف انحصار بخش خصوصی می تواند به بخش خودروسازی کشور وارد گردد و انحصار از بین خواهد رفت.

خلخالی گفت: باید گفت شرکت های خودروسازی یا خصوصی یا دولتی هستند اما با توجه به اینکه چالش های مختلفی بر سر راه خصوصی شدن وجود دارد، پیشنهاد این است که شرکت های خودروسازی تبدیل به یک بنگاه کاملا دولتی شوند، یعنی دولت واقعا مدیریت را به دست بگیرد و در قبال تمام موضوعات جوابگو باشد، در این صورت می توان به فراوری یک میلیون و 500 هزار دستگاه در سال رسید.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه باید برای خصوصی سازی یا دولتی شدن شرکت های خودروسازی تصمیم گرفته گردد، گفت: شرکت های خودروسازی احتیاج به این دارند که بر اساس نظام هزینه و فایده مدیریت گرددن تا فراوریاتشان افزایش یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1803

به "خصوصی شدن یا دولتی ماندن؛ کدام یک می تواند به افزایش فراوری خودرو یاری نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خصوصی شدن یا دولتی ماندن؛ کدام یک می تواند به افزایش فراوری خودرو یاری نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید