گَک امپو آنالیز شد ، اسپرت ترین سدان چینی بازار چگونه است؟
به گزارش هولی، گَک امپو یا GAC Empow یک سدان کامپکت اسپرت ساخت چین است و یک خودروی پر فروش در بازار چین محسوب می گردد. مشخصات فنی و سطح امکانات این خودرو نیز قابل توجه است. جالب اینجاست که این خودرو در بازار مکزیک با نام دوج اتیتود فروخته می گردد. در ادامه گزارش به آزمایش فنی گَک امپوخواهیم پرداخت.

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: شرکت GAC که در ایران با نام گَک هم شناخته می گردد، یک برند میان رده چینی است که از فروش قابل توجهی برخوردار است. این برند پیش تر با شرکت مرتب خودرو و سپس با شرکت الماس داران در کشورمان حضور داشت. اما پس از هشت سال، فعالیت این برند چینی در ایران با شرکت راسا موتور خاورمیانه تداوم یافته است.
طراحی گَک امپو آنقدر خیره کننده است که هنگام تست خودرو چندین خودروی برند گران قیمت درباره این خودرو سوال می پرسیدند. رنگ سبز مات بدنه خودرو (فابریک) نیز مزید بر دلیل شده بود. این خودرو علاوه بر طراحی تند و تیز و خشن بدنه به صورت فابریکی کیت اسپرت بدنه و کیت اگروز دارد.
به هر ترتیب این خودرو آنقدر مجذوب کنندهیت داشته است که در مکزیک با برند دوج و مدل اتیتود فروخته می گردد. گَک امپو نسخه هیربیدی هم دارد که نمونه مورد آنالیز از نوع بنزینی است.
معینات فنی گَک امپو
GAC Empow به یک پیشرانه بنزینی 1.5L توربوشارژر با فناوری GDi مجهز است که قادر به فراوری 167 اسب بخار و 270 نیوتون متر گشتاور است. گیربکس هفت سرعته دو کلاچه تَر نیز توان پیشرانه را به چرخ های جلوی این سدان می رساند. وزن امپو 1400 کیلوگرم است. ظرفیت باک سوخت اما فقط 47 لیتر است که در صورت رانندگی در حالت اسپرت (مصرف سوخت 12 لیتر در هر 100 کیلومتر) پلاس راننده را مجبور به سوخت گیری مکرر خواهد نمود.
ترمزهای گَک امپو در هر دو محور از نوع دیسکی و در جلو از نوع خنک شونده است. سیستم تعلیق خودرو نیز در جلو از نوع مک فرسون مستقل و عقب از نوع مولتی لینک است.
طول، عرض و ارتفاع امپو به ترتیب 4700، 1850 و 1432 میلی متر و فاصله محوری آن 2736 میلی متر است. این خودرو از لحاظ ابعاد و فاصله محوری بزرگتر از آریزو شش و کوچکتر از KMC J7 است. تایرهای خودرو از نوع میشلن و سایز آنها در جلو و عقب برابر 225/45R18 است.
با این توضیحات به سراغ تست خودرو می رویم.
تست و آنالیز گَک امپو
با قرار گرفتن داخل کابین خودرو حسابی در گود فرو می روید و همان حس اسپرت طراحی بیرون خودرو را در ارگونومی کابین هم تجربه خواهید کرد. کنسول وسط خودرو کاملا بالا آمده است تا دستتان را همیشه روی آن تکیه داده و حس اسپرتی را بگیرید.
شتابگیری
از بین حالتهای مختلف رانندگی، حالت شهری را انتخاب می کنم و با قرار دادن دسته دنده الکترونیکی و اسپرت خودرو روی D و فشار پدال گاز، حرکت را شروع می کنم. واکنش خودرو به پدال گاز مناسب است و با حداقل تاخیر راه می افتد. با فشار بیشتر روی پدال گاز خودرو به نرمی و روانی شتاب گرفته و دنده ها نیز به خوبی تعویض می شوند.
با انتخاب حالت اسپرت پلاس، رنگ صفحه کیلومتر تغییر و کیت اگزوز فعال می گردد. در این حالت تاخیر پدال گاز کمتر شده و خودرو شتاب خوبی می گیرد.
شتاب صفر تا 100 این خودرو حدود هفت ثانیه است و شما حس فرو رفتن در صندلی را حس خواهید کرد. صدای مجذوب کننده و اسپرت اگزوز نیز هیجان را دو چندان می نماید. هر چند قدرت گَک امپو 167اسب بخار است اما برنامه ریزی اسپرت کامپیوتر و بعلاوه عملکرد نسبتا مناسب خودرو، حس شتابگیری با یک خودروی 200 اسب بخاری را دارد.
عملکرد ترمز
ترمزهای گَک امپو هر چند کمی سنگین و سفت هستند اما عملکرد خوبی دارند و از پس شتاب و وزن خودرو بر می آیند. البته زیر پا حالت اسفنجی دارند و باید به آن عادت کنید.
هندلینگ و سواری
قبل از هر چیز باید بدانید که سواری گَک امپو کاملا خشک است اما به لطف استفاده از تایرهای میشلن و بعلاوه سیستم تعلیق مولتی لینک خودرو، کوبش های چندان وحشتناکی را تجربه نمی کنید. صدای سیستم تعلیق نیز آزار دهنده نیست. در واقع باید گفت که خواص اسپرتی امپو به سواری خشک آن می چربد.
اما درباره هندلینگ خودرو باید گفت که به دلیل انعطاف کم سیستم تعلیق و وزن پایین خودرو، هنگام روبرو با ناهمواری ها یا پیچ های شدید، با ناپایداری خودرو روبرو می شوید. به طوری که کنترل خودرو تا حدی از دست شما خارج می گردد و حس در رفتن خودرو را تجربه خواهید کرد.
هر چند که تایرهای میشلن و بعلاوه سیستم کنترل پایداری خودرو اجازه انحراف خودرو را نمی دهند. اما شما اعتماد به نفس کافی برای عبور سریع یا لایی کشیدن در سرعتهای بالای 80 کیلومتر بر ساعت را نخواهید داشت. این موضوع در سرعتهای بالا در مسیرهای صاف هم تجربه می گردد و راننده حس بلند شدن خودرو را تجربه خواهد نمود. جالب است که هندلینگ گک GS3 که نسخه کراس اوور امپو به شمار می رود، بهتر از این خودرو است.
اگر تعلیق خودرو کمی بیشتر انعطاف داشت و وزن آن هم اندکی بالاتر بود، این موضوع تا حد زیادی بر طرف می شد. تازه این در حالی است که زیر خودرو تایرهای گران قیمت میشلن قرار داشت. معین نیست اگر این تایرها با نمونه ایرانی جایگزین شوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟
هر چند شتابگیری و ترمزگیری امپو مناسب ارزیابی می گردد اما هندلینگ آن برای یک سدان اسپرت گران قیمت، ضعیف است.
عملکرد گیربکس گَک امپو
گیربکس امپو از نوع هفت سرعته دو کلاچه تَر است که در حالت عادی عملکرد روانی و نرمی دارد. اما هنگام معکوس کشیدن کمی گیج می گردد و معکوس ها حتی در حالت اسپرت هم با تاخیر همراه است.
امپو به شیفتر تعویض دنده پشت فرمان هم مجهز است که عملکرد آنها مانند سایر هم رده هایش با تاخیر و محدودیت (در دور موتور زیر 3000 عمل می نماید) همراه است. با وجود عملکرد بهتر گیربکس گَک نسبت به محصولات چری، جک و… اما هنوز فاصله زیادی تا عملکرد دقیق و با حداقل افت گیربکس خودروهای برند وجود دارد.
گیربکس گَک امپو در ترافیک عملکرد نسبتا خوبی دارد البته به شرط اینکه آن را روی حالت شهری قرار دهید. چرا که با انتخاب حالت اسپرت با تقه و پرش خودرو روبرو می شوید که ذات گیربکس های دو کلاچه است.
ارگونومی و عایق بندی کابین گَک امپو
رانندگی با امپو تقریبا لذت بخش است. دید به جلو اطراف مناسب اما دید عقب ضعیف است که باید به دوربین ها متکی بود. صندلی ها چندان راحت نیستند اما آزاری هم ندارند.
عایق بندی کابین اما چندان مناسب نیست و صدای برخورد باد به بدنه کمی آزار دهنده است. به نظر می رسد فرم تیز سقف خودرو باعث ایجاد این صدا می گردد. در یک کلام باید گفت که خواص اسپرتی امپو بر خواص راحتی آن به ویژه برای سفرهای طولانی می چربد.
فضای صندوق عقب خودرو اما جا دار و مناسب است و کیفیت راحتی سرنشینان عقب هم معمولی ارزیابی می گردد.
کیفیت ساخت گَک امپو
امپو در بیرون اتاق کیفیت ساخت و مونتاژ مناسبی دارد و با وجود کیت اسپرت بدنه، تمام قطعات به خوبی سر جای خود قرار دارند. کیفیت داخل کابین اما چندان چنگی به دل نمی زند. استفاده از رنگ زرد و مشکی به سبک مازراتی برای این خودرو زیاده روی است و بیشتر آن را مقرون به صرفه شده یک برند لوکس نشان می دهد تا اسپرت و دلربا! کیفیت موارد پلاستیکی داشبورد نیز تعریفی ندارند و انتظار بیشتری از این بخش می رفت.
امکانات
گَک امپو از لحاظ سطح امکانات شرایط قابل قبولی دارد. این خودرو به امکانات رفاهی مانند سردکن صندلی های جلو، سانروف پانورامیک مجهز به آفتابگیر الکتریکی، فیلتر مخصوص گردوغبار کابین PM 1.0، سیستم ورود بدون کلید، بسته شدن اتوماتیک شیشه ها و سانروف، صندلی های تاشونده ردیف دوم 60/40، شارژر وایرلس، صندلی برقی راننده و شاگرد برقی، غربیلک فرمان با روکش چرم مجهز به دکمه های کنترلی و… مجهز است.
امکانات ایمنی این خودرو نیز شامل مواردی مانند هشدار برخورد از روبه رو، رادار تابلوخوان، رادار کمکی راننده در ترافیک، نوربالای هوشمند ، رادار نگه دارنده بین خطوط و هشدار خروج از خط، چراغ های اصلی با تکنولوژی LED، سنسور نور، سیستم کنترل پایداری و کشش و… مجهز است.
ارزش خرید
گَک امپو در بازار (بهمن 1403) قیمتی در حدود دو میلیارد و 600 میلیون تومان و خیلی گرانتر از رقبایی مانند KMC J7 و آریزو شش GT است. با این وجود این خودرو از لحاظ فنی بالاتر از رقبایش واقع شده است و عملکرد فنی آن به وضوح بهتر از آنهاست.
اگر امپو را با KMC J7 مقایسه کنیم که حدود یک میلیارد تومان مقرون به صرفه تر و کمی هم بزرگ تر است، باید بگوییم که این اختلاف قیمت توجیهی ندارد و امپو در حد یک میلیارد تومان بهتر از J7 نیست. از طرف دیگر این خودرو به دلیل تیراژ نه چندان بالای واردات و ظاهر منحصر به فرد در بحث بازار فروش دست دوم و بعلاوه خدمات پس از فروش نیز به J7 و آریزو شش نمی رسد.
با همه این تفاسیر مقدار فروش میانگین شش ماهه آخر سال 2023 جی ای سی امپو 4098 دستگاه در هر ماه است. همین آمار فروش خوب در کشور چین موجب شد که جی ای سی امپو اکنون 11.83 درصد از سهم سبد فروش ماهانه محصولات GAC در چین را در اختیار داشته باشد.
علاوه بر این، GAC EMPOW در بین تمام سدان های کامپکت کشور چین، 0.86 درصد از سهم بازار را در دست دارد. جالب است بدانیم که کمترین مقدار فروش این خودرو در کشور چین مربوط به فروردین ماه سال 1402 بود. EMPOW حتی در این ماه هم با فروش 1496 دستگاهی نسبت به سایر رقبای چینی خود، محصولی پرفروش به شمار می رفت. نسخه مورد آنالیز گَک امپو در چین 120 هزار و 800 یوان (حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان) قیمت دارد.
منبع: بیت ران