سیر تاریخی ترانه سرایی فارسی آنالیز شد

به گزارش هولی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران ، ترانه ها جزیی از ادبیات عامه شمرده می شوند. شعر و موسیقی و در پی آن انواع ترانه و سرود، از قدیم موردتوجه بوده است.

سیر تاریخی ترانه سرایی فارسی آنالیز شد

ترانه ها بخشی از ادبیات عامه شمرده می شوند. فرهنگ عامیانه در زبان فارسی برابر با واژه فولکلور است که به مجموعه باورها، افسانه ها، ترانه ها و ننظایر آن گفته می َگردد که بین مردم رایج است و به آن ادب شفاهی نیز می گویند. این ترانه ها روح آزادی و سادگی مردم را بازتاب می دهند و وصف نماینده جلوه های طبیعت و بیانگر تاریخ، فرهنگ و اندیشه های زنده و گویای مردمی هستند که احساسات خود را به صورت ساده و روشن بیان می نمایند.

قدیمی ترین آثار تدوین شده دوران آریایی ها اوستا و ودا است. ودا شامل چهار کتاب ریگ ودا، ساماودا، یاجورودا و آثار واودا است که از این بین ریگ ودا که به معنی ستایش است بیش از هزار سرود را شامل می گردد.

در نوشته های هرودوت اشاره ای به نیایش های آوازگونه مغ ها بدون همراهی ساز وجود دارد. آواگارس، خنیاگر بزرگ دوره مادها از معین ترین خوانندگان آن موقع است. با پیروی زرتشت، آداب ورسوم و فرهنیگ نو در ایران پدیدآمد. در دین او برترین و زیباترین نیایش ها که نثار اهورامزدا، امشاسپندان، ایزدان و فرشتگان بزرگ می گردد با سرودن همراه هستند:

با سرودی شناخته شده

که از کوش ش های من است

به شما روی می کنم

ای مزدا

با دست های بلندشده

با وجود گستردگی مخاطبان ترانه و تاثیرگذاری انکارناپذیر آن بر فکر و دانش ادبی عامه مردم به صورت جدی و در قالب پژوهش علمی، کمتر به این موضوع پرداخته شده است و تا به امروز به طور فراگیر به انواع ترانه سرایی و طبقه بندی و تحلیل درون مایه های آن از جنبه ساختاری و محتوایی و تأثیر دگرگونی های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی بر آن از شروع تا امروز پرداخته نشده است. پژوهش در این موضوع می تواند سبب شناخت هرچه بهتر ترانه و درون مایه های آن باشد.

در بخش نخست این کتاب به بیان کلیات تحقیق و در بخش دوم به مباحث ترانه و ترانه سرایی و ویژگی های آن از گذشته تا امروز پرداخته شده است. در فصل پایانی، انواع ترانه ها و تصنیف ها از نظر کاربرد و درون مایه به روش تحلیل محتوا، آنالیز و طبقه بندی شده و یافته های پژوهش نشان می دهد که انواع ترانه از نظر درون مایه در 12بخش دسته بندی می گردد و شامل ترانه های عاشقانه، شادی، بچگانه، سوگ، کار، عرفانی، دینی، آداب ورسوم، سیاسی، تفریح، تبلیغاتی و ورزشی هستند.

انتشارات مروارید این اثر را در 369 صفحه و قیمت 250 هزار تومان راهی بازار کتاب نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 18 تیر 1402 بروزرسانی: 18 تیر 1402 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 2282

به "سیر تاریخی ترانه سرایی فارسی آنالیز شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "سیر تاریخی ترانه سرایی فارسی آنالیز شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیر تاریخی ترانه سرایی فارسی آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید