سم شایعه در بازار صنایع لبنی

به گزارش هولی، انتشار شایعه وجود سم آفلاتوکسین در شیر باوجود تکذیب از سوی دستگاه های مسئول، علاوه بر کاهش سهم لبنیات از سبد مصرف خانوارها می تواند فراوری و صادرات این محصولات را با چالش روبرو نموده و ارزآوری این صنعت را در شرایط سخت تحریم متوقف کند.

سم شایعه در بازار صنایع لبنی

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت چاپ کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

این نخستین باری نیست که ادعاهایی درباره سلامت صنایع غذایی کشورمان مطرح می گردد؛ در این میان صنایع لبنی که بازار پررونقی را در کشورهای منطقه و حتی اروپایی برای خود فراهم نموده و ارزآوری دارند، بارها مورد هجوم شایعات و ادعاهای متعدد درباره سلامت و کیفیت محصولات قرار گرفته اند. چند سال پیش نیز موضوع استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی خبرساز شده و نزدیک 35 درصد مصرف فرآورده های لبنی را کاهش داد.

روزهای اخیر نیز طرح ادعاهایی در خصوص میزان بالای سم آفلاتوکسین در مواد غذایی و لبنی در یکی از برنامه های صداوسیما، سبب نگرانی های در جامعه شده است. با انتشار این ادعا در صداوسیما و دست به دست شدن آن در شبکه های مجازی، کارخانه ها با کاهش تقاضای شیر و فراورده های لبنی روبرو شده اند که این موضوع نه تنها برای صنعت لبنیات کشور نگران نماینده بوده بلکه تهدیدی برای سلامت مردم و حتی کاهش صادرات به شمار می رود.

هشدار فوری به 84 میلیون ایرانی / تا اطلاع ثانوی از مصرف شیر و سبزیجات جدا خودداری کنید! خیانتی که سال ها در حق ایرانیان می گردد و کسی هم از آن مطلع نیست! افشاگری ها در پخش زنده شبکه سه از پشت پرده لبنیات و سبزیجات موجود در بازار اطلاع داد که هرکسی با شنیدنش پشتش می لرزد... این متن یکی از پیغام های تلگرامی است که در روزهای اخیر در فضای مجازی دست به دست می گردد.

سعید سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران درباره تأثیر این شایعات بر صنعت شیر کشور، گفت: سرانه مصرف شیر و فرآورده های لبنی در کشور ما به 120 کیلوگرم رسیده بود که طی سال های اخیر به دلیل تحریم ها، کاهش توان خرید مردم و انتشار اخبار نادرست و غیر کارشناسی مصرف این محصولات کاهش یافت تا جایی که اکنون به کمتر از 90 کیلوگرم در سال رسیده است.

به گفته وی، کشور با فراوری سالانه بیش از 10 میلیون تن شیر خام و فراورده های لبنی خودکفا است.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر تأمین احتیاج داخلی، سالانه نزدیک یک میلیون تن محصول لبنی به کشورهای هدف ازجمله کانادا، فرانسه و کشورهای همسایه صادر می گردد، گفت: اعلام چنین اخبار غیر کارشناسی می تواند صادرات این محصولات را با مخاطراتی روبرو نموده و ارزآوری به کشور از این صنعت را متوقف کند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران توضیح داد: چنین اقداماتی معین نیست به نفع چه کسانی بوده و با چه هدفی دنبال می گردد اما آنچه معین است این اقدام یک خیانت آشکار به مردم و منافع ملی کشور است.

وی بر این باور است که چنین اخبار غیر کارشناسی می تواند باعث خروج لبنیات از سبد خانوار گردد.

سلطانی مصرف فرآورده های لبنی را ضامن سلامتی جامعه دانست و گفت: بارها از صداوسیما درخواست کردیم که از اهمیت مصرف شیر برنامه هایی تهیه کند اما از ما بابت تهیه آن درخواست پول نموده اند، سپس یک دفعه، افرادی را در برنامه زنده تلویزیونی می آوردند که بدون اینکه بسنجند می گویند شیر و لبنیات، سمی و سرطان زاست.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران افزود: بر اساس استاندارهای بین المللی، آفلاتوکسین در بعضی محصولات وجود دارد اما باید طبق استاندارد دارای حد مشخص شده باشد به طوری که گزارش ها حاکی از آن است که استاندارد ملی مواد غذایی ایران پنج برابر سخت گیرانه تر از استاندارد آمریکا است.

سلطانی گفت: شیر خام در کشور ما در دو مرحله مراکز دامداری (شیردوشی) و تحویل به کارخانه ها (جهت فرآوری) مورد آنالیز و ارزیابی کارشناسان سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت و تأیید کارشناسان کنترل کیفیت قرار می گیرد و در صورت مشاهده هرگونه مشکل (وجود آفلاتوکسین بیش ازحد مشخص شده و بار میکروبی بالا) شیر خام به مرکز دامداری مرجوع می گردد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران با تأکید بر اینکه مردم نگرانی در مصرف شیر و فرآورده های لبنی نداشته باشند، گفت: اکنون به طورقطع مصرف لبنیات کاهش یافته است تا جایی که بعضی کارخانه ها برای جلوگیری از ضرر خود و دامداران شیر خام فراوریی را از محصولات دارای ماندگاری پایین به محصولات با ماندگاری بالا همچون شیر خشک و دوغ تبدیل می نمایند اما ادامه این فرایند می تواند موجب کاهش خرید شیر خام توسط کارخانه ها و در نهایت کاهش فراوری شیر خام گردد.

سلطانی با بیان اینکه معین نیست تخریب صنعت لبنیات کشور در شرایط تحریم ها به نفع چه کسانی است افزود: انتشاردهندگان اخبار کذب باید جوابگو باشند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 9 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 722

به "سم شایعه در بازار صنایع لبنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سم شایعه در بازار صنایع لبنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید