سالانه 2 میلیارد دلار ارزش اقتصادی معاملات پسماند گم می شود

به گزارش هولی، نایب رئیس اتحادیه صنایع بازیافت ایران گفت: به دلیل نبود شفافیت و حضور دلالان در مدیریت پسماند، سالانه حدود دو میلیارد دلار ارزش اقتصادی حاصل از معاملات پسماند، عملا گم می شود و کسی ردی از آن پیدا نمی کند.

سالانه 2 میلیارد دلار ارزش اقتصادی معاملات پسماند گم می شود

به گزارش ایسنا، اشکان معمارزاده، نایب رئیس اتحادیه صنایع بازیافت ایران از صادرات بخشی از مواد اولیه مورد نیاز صنایع بازیافت کشور خبر داد و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه همکاری و تلاش کرده صادرات بخشی از مواد اولیه صنایع بازیافت که نیاز صنایع بازیافت کشور است را متوقف و از خام فروشی جلوگیری کند، اما این راهکار کوتاه مدت است و برای حل مسائل مواد اولیه این صنعت کافی نیست، چراکه رشد صنعت بازیافت کشور در گروی حمایت های قانونی برای رقابت پذیری است.

به گفته وی، مواد اولیه بازیافت معمولا به اسم مواد دیگر از کشور صادر می شوند و در این زمینه وزارت صمت باید اعلام کند که صادرات این مواد با چه کدهایی انجام می شود.

نایب رییس اتحادیه صنایع بازیافت ایران در ادامه کشورهای همسایه همچون پاکستان و مشتری های کلان همچون چین را از جمله مهم ترین خریداران مواد اولیه بازیافت از ایران مطرح نمود و گفت که به دلیل نبود شفافیت در بازار پسماند کشور، عدد دقیقی از میزان صادرات این مواد در دسترس نیست.

  • هزینه هنگفت مدیریت نشدن پسماند

همچنین به گفته معمارزاده، محاسبات نشان می دهد که به دلیل نبود شفافیت و حضور دلالان در مدیریت پسماند، سالانه حدود دو میلیارد دلار ارزش اقتصادی ناشی از معاملات پسماند، عملا گم می شود و کسی ردی از آن پیدا نمی کند.

وی نبود ساماندهی در زمینه مبادلات پسماند را علت دیگر مسائل مربوط به تامین مواد اولیه صنایع بازیافت مطرح نمود و گفت: اگر دست اندرکاران خرید و فروش پسماند در یک سامانه مشخصی همچون بورس، شناسنامه دار شوند و دست دلالان از این بخش کوتاه شود، بخشی از مسائل حل خواهد شد.

نایب رئیس اتحادیه صنایع بازیافت ایران با بیان اینکه بازار پسماند در حال حاضر در انحصار شهرداری ها است، شرح داد: چارچوب این سامانه نیز از سوی اتحادیه صنایع بازیافت در حال طراحی است و در نهایت مدیریت این سامانه باید بر عهده یک نهاد غیر ذی نفع و بی طرف گذاشته شود.

امین صدرنژاد، دبیر اتحادیه صنایع بازیافت ایران، اسفندماه سال گذشته از تعطیلی برخی کارخانه های بازیافت به دلیل کمبود مواد اولیه و افزایش قیمت این مواد خبر داده بود و علت آن حضور مافیا در بازار پسماند عنوان شده بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 551

به "سالانه 2 میلیارد دلار ارزش اقتصادی معاملات پسماند گم می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالانه 2 میلیارد دلار ارزش اقتصادی معاملات پسماند گم می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید