رنگ موکوس یا خلط

به گزارش هولی، هر زمان که بدنمان دچار مشکل می گردد، به گونه ای پیغام مشکل ایجاد شده را به ما مخابره می نماید. یکی از این پیغامها تغییر در رنگ موکوس، خلط یا ترشحات بدن (mucus) است. رنگهای مختلف نشان از مسائل فرق دارد. محتویات این

رنگ موکوس یا خلط

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

هر زمان که بدنمان دچار مشکل می شود، به گونه ای پیغام مشکل ایجاد شده را به ما مخابره می نماید. یکی از این پیغامها تغییر در رنگ موکوس، خلط یا ترشحات بدن (mucus) است. رنگهای مختلف نشان از مسائل فرق دارد. محتویات این مقاله به مطلع ساختن شما در این زمینه تعلق دارد.

آیا می دانستید؟

برخلاف باور ما، موکوس در واقع با ممانعت از ورود میکروبهای مضر، گرد و غبار، گرده گیاهان، خاکستر و سایر ذرات به بینی، گلو، ریه ها، گوشها و لبها به محافظت از بدن یاری می نماید.

به منظور درک رنگهای مختلف خلط یا ترشحات بدن و معنای آنها، بایستی به تمام انواع رنگهای مختلفی که ممکن است مشاهده نموده باشید، فکر کنید. اخطار می کنم، این کار ممکن است مشمئز نماینده باشد، با این حال صحبت از آن، بهتر از تماشا تصویری از این خلط است. بدن ما هر روزه یک لیتر خلط فراوری می نماید. این اخلاط از آب، سلول، نمک و موسین یا ماده بزاقی تشکیل شده اند. بنابراین به زمانی فکر کنید که دچار آبریزش بینی، عفونت گلو و یا سرفه خشک شده بودید. مطمئن هستم واژه هایی مانند خلط بینی یا ترشحات بینی به فکر شما می رسند. بنابراین اجازه دهید دریابیم که موکوس دقیقاً چیست.

موکوس، فضولات یا ترشحات غشاهای مخاطی است که در سوراخهای بینی، گوش ها، لب ها، ناحیه تناسلی و مقعد موجود می باشند. هدف اصلی آن محافظت از بدن در برابر عوامل بیماری زای مضر است. در خانمها بافت موکوس نشان از مراحل مختلف دوره قاعدگی بوده و به منظور معلوم ساختن بیشترین دوره ی باروری و ناباروری در طول این چرخه بکار برده می شود. با نگاه به نمودار رنگ موکوس امکان تشخیص وجود مسئله ای در سلامت امکان پذیر است.

رنگ موکوس نشان از چیست؟

به طور کلی، موکوس می تواند سفید، سبز، قهوه ای یا قرمز، زرد و خاکستری یا سیاه باشد. اجازه دهید ببینیم رنگ هر یک نشان از چیست.

سفید و شفاف

رنگ سفید روشن یا شفاف حاکی از سلامتی بدن است، اما در صورتی که بدن بیش از حد طبیعی، موکوسی فراوری نماید که به رنگ سفید است، آنگاه می تواند نشان از وجود مسئله ای در رابطه با سلامتی باشد.

آبریزش بینی با ترشحات روشن می تواند نشان دهنده عوارضی همانند، آلرژی، بیماری رفلکس یا بازگشت اسید معده و یا تب یونجه باشد.

گرفتگی سینوس هم می تواند به ترشح اخلاط سفید و روشن منجر شود.

مصرف محصولات لبنی می تواند به ترشح موکوس غلیظ سفید هم بیانجامد.

اگر دچار سرماخوردگی شدید و یا عفونت سینوس شده اید، برای مدت زمانی از مصرف هرگونه محصولات لبنی خودداری کنید.

زرد

موکوس زرد نشان می دهد که فرد ممکن است در معرض ویروسی قرار گرفته باشد که بدن در حال مبارزه با آن است.

این اتفاق معمولاً در طول سرماخوردگی و یا عفونت سینوسی رخ می دهد.

خلط زرد تیره در گلو زمانی رخ می دهد که فردی دچار عفونت قفسه سینه مانند ذات الریه، برونشیت و یا غیره شده باشد.

در صورتی که سرماخوردگی، تب، سرفه و سردرد تداوم داشته باشد، در این خصوص با یک پزشک مشورت نمایید.

سبز

رنگ سبز به این معنی است که شخص ممکن است از عفونت باکتریایی در رنج باشد و ترشح سبز مهبلی هم نشان از وجود یک عفونت می باشد.

خلط سبز معمولاً در کسانی دیده می شود که دچار آلرژی باشند، بنابراین مراقب سایر علائم آلرژی باشید.

موکوس هنگامی به رنگ سبز در می آید که گلبول های سفید خون یعنی بخش مهمی از سیستم دفاعی بدن، در اثر مبارزه با باکتریها از بین بروند. در نهایت باکتریها و قارچها آغاز به تکثیر نموده و موجب بروز تورم می شوند. این زمانی است که احتیاج به یاری گرفتن از یک پزشک متخصص را دارید.

قهوه ای یا قرمز

موکوس صورتی مایل به قرمز در افراد مبتلا به آسم معمول بوده و بعلاوه می تواند نشانه ابتلاء به برونشیت باشد. این شرایط زمانی رخ می دهد که بینی داغ و متورم شده و آغاز به خونریزی نماید.

موکوس قهوه ای و یا آغشته به خون نشانه آزردگی گلو است. این شرایط بیشتر در افراد سیگاری متداول است.

مصرف بعضی مواد غذایی و الکل هم موجب قرمز و یا قهوه ای شدن رنگ موکوس می شود.

آلاینده های موجود در هوا، سیگار کشیدن بیش از حد و یا سیگار کشیدن غیر مستقیم (استنشاق دود سیگار افراد سیگاری) بعلاوه موجب خاکستری، قهوه ای و یا سیاه شدن موکوس می شود.

درمان

چنانچه فردی دچار سرماخوردگی و یا آزردگی گلو شده باشد، احتمال ترشح خلط رنگی در او وجود دارد. در ادامه چند اقدامی که می توانید جهت جلوگیری و درمان یک عفونت اتخاذ کنید را نشان می دهیم.

أ. خلط را قورت ندهید. آن را خارج ساخته یا به بیرون تف کنید.

ب. از خوردن یا نوشیدن محصولات لبنی که می توانند موجب فراوری خلط و موکوس در بدن شوند خودداری کنید.

ج. مصرف مایعات گرم که می توانند به تسکین گلو یاری نمایند، را افزایش دهید.

د. مجاری بینی و سینوس خود را تمیز و باز نگاه دارید. به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن از مکملهای سلامتی بخش مصرف کنید.

ه. چنانچه دچار موکوس سبز و یا زرد شده اید جهت مبارزه با عفونت مصرف آنتی بیوتیکهای مناسب را مد نظر قرار دهید. بعلاوه مصرف الکل و کشیدن سیگار را ترک کنید.

و. بعلاوه بسیار لازم است که به منظور تسکین سوزش، با نوشیدن 8 لیوان آب در روز بدن خود را هیدراته نگاه داشته و از کم شدن آب بدن جلوگیری کنید.

ز. از بخار یا بخور درمانی جهت تسکین از تراکم موکوس در ریه ها بهره برید به این علت که به پاک و باز شدن مجاری بینی هم یاری خواهد نمود

بنابراین، مرتبه بعد که متوجه تغییر رنگ موکوس شدید، به خاطر داشته باشید که بر این اساس اقدام مناسب را انجام دهید. به یاد داشته باشید که در صورت دوام آوردن علائم به مدت بیش از 3 تا 4 روز و یا در صورتی که دچار خلط بد بو شده و یا دچار تب، سرفه (مخلوط با بزاق یا خلط) و سردرد شدید، به پزشک مراجعه نمایید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود. مراجعه به پزشک خود بی خطرترین راه تشخیص و درمان هرگونه بیماری است.

منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1856

به "رنگ موکوس یا خلط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگ موکوس یا خلط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید