رای الیوم: ادامه جنگ یمن به تضعیف شورای همکاری منجر می گردد

به گزارش هولی، یک روزنامه فرامنطقه ای با اشاره به حمله جنگنده های ائتلاف متجاوز به منزل سفیر عمان در صنعا و همچنین خودداری کویت از اعزام نیروی زمینی به این کشور جنگ زده، نوشت ادامه جنگ یمن می تواند به از هم گسیختگی شورای همکاری خلیج فارس منجر گردد.

رای الیوم: ادامه جنگ یمن به تضعیف شورای همکاری منجر می گردد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در پی حمله روز شنبه جنگنده های ائتلاف متجاوز عربی به منزل سفیر عمان در صنعا، سفیر عربستان در مسقط به وزارت خارجه فراخوانده شد.

روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود در این باره نوشت: اقدام وزیر خارجه عمان در احضار عید محمد الثقفی، سفیر سعودی (در مسقط) به مقر وزارت خارجه و ارائه یادداشت اعتراض به حمله جنگنده های ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به منزل سفیر عمان در صنعا، پایتخت یمن که به تخریب آن منجر شد، اقدامی بی سابقه در تاریخ شورای همکاری خلیج فارس است که این دو کشور زیر چتر آن هستند.

دولت عربستان سعودی به وسیله کانال های سیاسی رسمی خود درباره این (اقدام) بی سابقه هیچ اظهارنظری ننموده بلکه این امر را به ژنرال احمد عسیری سخنگوی نیروهای ائتلاف موکول کرد که به نیابت از آن این ماموریت را انجام دهد در حالی که این امر، در روابط دیپلماتیک بین کشورها به ویژه بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس غیر معمول است. رایج است که با مشابه چنین مسائل بحث برانگیزی مسائل به دور از سر و صدا برخورد می گردد تا به تشدید تنش منجر نگردد. از جمله روش کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس عذرخواهی است که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

روابط بین عربستان سعودی و عمان در سال های اخیر بر وفق مراد نبوده است و مبالغه نمی کنیم اگر بگوییم این روابط در حال سپری کردن بحرانی خاموش است. این بحران زمانی علنی شد که آقای یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان، 2 سال پیش (طرح) تبدیل شورای همکاری به اتحاد را رد کرد. وزیر خارجه عمان این اعتراض را در همایش دوحه در پاسخ به همتای سعودی خود بیان نمود. وخامت روابط زمانی شروع شد که مسقط از مذاکرات سری و مستقیم آمریکا و ایران که به توافق هسته ای منجر شد، میزبانی کرد. این تنش زمانی به اوج رسید که دولت عمان بی طرفی درخصوص بحران یمن، اجتناب از مداخله در این بحران و عدم پیوستن به عملیات موسوم به طوفان قاطعیت را ترجیح داد.

ژنرال عسیری در گفت وگویی مطبوعاتی ضمن تکذیب بمباران منزل سفیر عمان توسط جنگنده های ائتلاف، اعلام نمود این حملات هوایی مقر وزارت کشور یمن را هدف قرار دادند نه مقر سفیر را. وی همچنین پا را فراتر گذاشت و انصارالله را به شلیک خمپاره مورتر به منزل سفیر متهم کرد و خواهان تحقیق در این خصوص شد. او با این اظهارات زخم های دیپلماتیک عمان را عمیق تر کرد.

درخواست برای تحقیق (درخصوص حمله به منزل سفیر) کوشش برای شانه خالی کردن از این مسئولیت حداقل در این برهه زمانی است. همزمان این سوال مهم مطرح می گردد که چرا خمپاره های مورتر انصارالله مقر مثلا سفرای آمریکا، فرانسه، عربستان سعودی، امارات و قطر را هدف قرار ندادند؟ چرا منزل سفیر عمان نه کسی دیگر؟

شاید مداخله نظامی به تقسیم و فروپاشی یمن و بازگشت این کشور به دوران سلطنت های قبل از استقلال جنوب در سال 1967 منجر نگردد بلکه به تقسیم احتمالی شورای همکاری خلیج فارس یا به ویژه به تضعیف انسجام آن منتهی گردد. روشن است که در آن، کشورهایی مانند کویت با مخالفت خود در ارسال نیروهای زمینی به عنوان بخشی از ائتلاف عربی- سعودی برای مشارکت در جنگ یمن، موجبات خشم دولت سعودی را برانگیخته است به گونه ای که این کشور با حملات رسانه ای شدید دو فعال سعودی نزدیک به دولت روبرو شد که در این حملات نقش برجسته عربستان سعودی در آزادسازی کویت برجسته شده است.

تداوم حملات هوایی جنگنده های ائتلاف به یمن با نتایج معکوسی که رو به افزایش است، همراه شده است. چرا که این وضعیت نگرانی کشورها و نهادهای حقوق بشر غربی و عربی را به دلیل افزایش تلفات انسانی در میان غیرنظامیان، برانگیخته است. با توجه به اینکه با گذشت 6 ماه از شروع جنگ، (تحقق) اهداف (جنگ) کم رنگ و به مرز صفر نزدیک شده است، این بمباران، کورکورانه شده است. شنبه در صنعا خانوارهایی به طور کامل در اثر موشک های جنگنده های ائتلاف در یکی از بمباران به طور کامل نابود شدند و همچنین در اثر بمباران یکی از مراکز امنیتی در شهر القاعده در مرکز یمن 300 زندانی فرار نموده و 11 نفر نیز کشته و 50 نفر زخمی شدند که بیشتر آنها غیرنظامی و زندانی بودند. اینها علاوه بر بمباران انبارهای آب و وزرشگاه ها و موارد زیاد دیگری هستند.

مداخله نظامی عربستان سعودی، چه بسا در به دست آوردن یمن و تسلیم شدن ارتش و نیروهای مردمی یمن پیروز نگردد ولی در عین حال اگر به نابودی و فروپاشی کامل آن نیانجامد اما می تواند به تضعیف و از هم گسیختگی شورای همکاری خلیج فارس منتهی گردد. شاید شکل کنونی اش از هم فرو بپاشد یا به دو گروه تقسیم نگردد، مگر آن که معجزه ای رخ دهد و به وسیله فرصت دادن به راه چاره های سیاسی، بحران متوقف و تلفات کمتر گردد. ولی این وضعیت چگونه می تواند در سایه بمباران سفیر یک کشور بی طرف که میزبان مذاکرات بین طرف های درگیر است، رخ دهد؟ -فرقی هم نمی کند کدام طرف مسئول این بمباران است.-

ر

منبع: تسنیم
انتشار: 2 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 552

به "رای الیوم: ادامه جنگ یمن به تضعیف شورای همکاری منجر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رای الیوم: ادامه جنگ یمن به تضعیف شورای همکاری منجر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید