بچه ها، قربانیان مناقشات حل نشده در اتحادیه اروپا بر سر مسئله تقسیم پناهندگان

به گزارش هولی، در حالی که مناقشات در اتحادیه اروپا بر سر چگونگی حل بحران پناهندگان همچنان ادامه دارد، بچه ها مهاجر در جزایر پرازدحام یونان شرایطی بسیار دردناک را سپری می نمایند.

بچه ها، قربانیان مناقشات حل نشده در اتحادیه اروپا بر سر مسئله تقسیم پناهندگان

در سفر با تور هلند از کشور گلهای لاله دیدن کنید و آسیاب های بادی آمستردام هلند را نظاره گر باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رسانه های آلمانی در آستانه سال جدید میلادی گزارش های زیادی درباره شرایط فاجعه بار پناهندگان در جزایر یونان منتشر می نمایند.

شواهد نشان می دهد که مسئله تقسیم پناهندگان در اتحادیه اروپا همچنان بحرانی حل نشده باقی مانده که بیشترین فشار آن در سایه قاعده دوبلین به کشورهای مرزی اتحادیه اروپا از جمله یونان وارد می گردد.

بر اساس قاعده پناهندگی دوبلین اتحادیه اروپا، پناهندگان باید از همان کشوری که برای اولین بار به آن وارد می شوند درخواست پناهندگی نمایند و مقامات آن کشور ملزم به رسیدگی به این مسئله هستند.

در این اوضاع رئیس جمهور ترکیه هم تهدید نموده است که ده ها هزار پناهنده را که از منطقه بحرانی ادلب سوریه به ترکیه می آیند به سمت اتحادیه اروپا راهنمایی می نماید.

هفته گذشته سازمان دیده بان حقوق بشر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست که بچه ها بدون همراه و نوجوانان را بلافاصله از این جزایر یونان خارج نمایند.

رئیس سازمان پزشکان بدون مرز هم اواخر نوامبر خواهان اقدام سریع اتحادیه اروپا شده و شرایط اردوگاه های پناهندگان در جزایر یونان را فاجعه بار توصیف و گفت که بین بچه ها کوشش برای خودکشی و مسائل روانی زیادی وجود دارد.

به گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR ) در تمام یونان حدود 4 هزار مهاجر کودک بدون همراه زندگی می نمایند که حدود 1800 نفر آن ها در جزایر یونان و در شرایطی فاجعه بار به سر می برند. بر اساس اطلاعات کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، حدود 40 درصد همه مهاجرانی که به یونان می آیند کودک هستند و تنها در این سال حدود 28 هزار کودک و نوجوان بین مهاجران به یونان بودند.

مقامات یونانی در ماه سپتامبر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست کردند که حداقل بچه ها را بپذیرند. آتن انتقاد شدیدی به فقدان هماهنگی بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای پذیرش پناهندگان وارد نموده است.

بالا دریافت مناقشات درباره پناهندگان در اتحادیه اروپا در آستانه سال جدید میلادی

به نوشته نشریه دی سایت آلمان کمیسیون اتحادیه اروپا از آلمان و دیگر کشورهای اروپایی درخواست می نماید که لااقل مهاجران زیر سن قانونی و بدون همراه را از اردوگاه های یونان بپذیرند، حتی اگر بیشتر آن ها کودک نبوده و نوجوان باشند.

کمیسیون اروپایی به شدت نگران شرایط اردوگاه های پناهندگان در جزایر یونان است.

یک سخنگوی کمیسیون اروپایی در این باره گفته است: ما از دیگر کشورهای اروپایی چندین بار خواسته ایم که به صورت داوطلبانه افراد زیر سن قانونی را از جزایر یونان بپذیرند، با این حال تا کنون پاسخی دریافت نشده است.

بر اساس آمارهای رسمی برای حدود 5.276 کودک خردسال در یونان از اواخر ماه نوامبر تنها 2 هزار و 216 محل اقامت مناسب وجود داشته است و در حال حاضر حدود 3 هزار صندلی کم است.

دولت آلمان هم روز دوشنبه اطلاع داد که فعلاً نباید هیچ پناهنده زیر سن قانونی به آلمان آورده گردد.

اولریک دمر، معاون سخنگوی دولت آلمان در سخنانی در برلین گفت: ما برای آینده به دنبال یک راه چاره اروپایی برای این مسئله هستیم. آلمان نمی تواند این کار را به تنهایی انجام دهد.

پیش از آن رابرت هابک، رئیس حزب سبز آلمان از دولت درخواست نموده بود که تا 4 هزار کودک را از جزایر یونان به این کشور بیاورد.

بر اساس اطلاعات اخیر کمیسیون اروپایی در جزایر یونان اخیراً تنها 1.922 پناهنده زیر سن قانونی ثبت نام نموده اند.

به نوشته روزنامه دی سایت آلمان این که راه چاره اروپایی واقعی مدنظر آلمان برای حل این بحران به سرعت محقق گردد بعید به نظر می رسد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا سال هاست که کوششی بی فایده را برای در پیش دریافت یک رویکرد مشترک در سیاست پناهندگان دنبال می نمایند، اما تا به حال به دلیل مخالفت بعضی کشورهای اروپایی از جمله لهستان و مجارستان هیچ سیستمی برای تقسیم عادلانه پناهندگان در اتحادیه اروپا شکل نگرفته است.

بسیاری از کارشناسان غربی اذعان می نمایند که شرایط فاجعه بار پناهندگان در جزایر یونان و به ویژه شرایط بچه ها مهاجر در این منطقه یک رسوایی برای اتحادیه اروپا است.

آتن برای سال 2020 انتظار هجوم حدود 100 هزار پناهنده به جزایر این کشور را دارد. مانوس لوگوتتیس، کمیسر دولت برای پذیرش اولیه پناهندگان این را در تبادل نظر با یک رسانه آلمانی پیش بینی نموده است .

وی تأکید کرد که این بحران جدی و فاجعه بار است. تنها در 6 ماه گذشته یونان حدود 45 هزار پناهنده جدید را پذیرفته است. این مقام دولتی در یونان از بحرانی سخن به میان می آورد که برای یونان بسیار بدتر از بحران سال 2015 است. در آن موقع پناهندگان به دیگر کشورهای اروپایی هم فرستاده می شدند اما این بار آن ها روی این جزایر باقی می مانند .

هنوز تعیین نیست که این بحران تا کجا ادامه خواهد داشت و آیا اتحادیه اروپا باز هم با توافق هایی مشابه توافق پناهندگان با ترکیه کوشش می نماید این معضل را با قربانی کردن مهاجران و اولویت دادن به منافع خود حل نماید.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 652

به "بچه ها، قربانیان مناقشات حل نشده در اتحادیه اروپا بر سر مسئله تقسیم پناهندگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بچه ها، قربانیان مناقشات حل نشده در اتحادیه اروپا بر سر مسئله تقسیم پناهندگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید