آیا مرکل در آینده دیگر حرفی برای گفتن در اروپا ندارد؟

به گزارش هولی، خبرنگاران: یک روزنامه آلمانی با اشاره به اینکه رویکرد ضد مرکل نخست وزیر جدید یونان با استقبال مخفی و آشکار کشورهای بحران زده جنوبی اروپا روبرو شده است، دورانی سخت را پیش روی مرکل در اروپا دانست.

آیا مرکل در آینده دیگر حرفی برای گفتن در اروپا ندارد؟

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه دی ولت در مطلبی با عنوان آیا مرکل به زودی دیگر حرفی برای گفتن در اروپا ندارد، نوشت: موفقیت آلکسیس تسیپراس چپ گرا در انتخابات یونان اتحادیه اروپا را تغییر می دهد. راستگراها و چپ گراهای پوپولیست موفقیت های خود را جشن می گیرند و شانس خود برای سرانجام دادن به سیاست های ریاضتی مد نظر مرکل را محک می زنند.

دی ولت در ادامه از پیروزی آلکسیس تسیپراس چپ گرا در انتخابات یونان و هدف وی برای به سقوط کشاندن سیاست های ریاضتی مد نظر مرکل نوشته و توضیح داد: البته این مرد انقلابی از آتن تنها جنگنده علیه سیاست های ریاضتی در اروپا نیست حتی در صورتی که بروکسل و برلین در حال حاضر این جنگنده را به عنوان یک راننده خطا کار توصیف می نمایند.

رویکرد ضد مرکل تسیپراس با استقبال مخفی و آشکار در کشورهای جنوبی اروپا روبرو شده است. بنابراین باید صدر اعظم آلمان و وزیر دارایی وی از این مسئله بترسند که به وسیله تغییر دولت در آتن و با یاری دیگر کشورهای اروپایی یک تغییر رویکرد در اروپا بتواند شروع گردد.

این احتمال وجود دارد که تسیپراس در سرانجام این سال دیگر تنها وصله ناجور سیاسی در اروپا نباشد که ناگهان خود را در راس قدرت می بیند.

دی ولت در ادامه نوشت: نخست وزیر جدید یونان تسیپراس بر این عقیده است که مردم کشورش به اندازه کافی رنج کشیده اند و این یک احساس رنجی است که بسیاری از پرتغالی ها، اسپانیایی ها و ایتالیایی ها آن را تجربه نموده اند. بحران از سال 2010 بخصوص طبقه متوسط جامعه را تحت تاثیر قرار داده است. بیکاری در یونان به 27 درصد افزایش پیدا نموده است و دستمزدها به تقریبا یک سوم کاهش پیدا نموده است. حتی در زمان رکود بزرگ در سال های 1930 در آمریکا نیز چنین آمارهای فاجعه باری وجود نداشت.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است : تسیپراس امیدوار است که انتخاب وی خیلی بیشتر از تنها یک تغییر قدرت دموکراتیک معنا دهد. وی خواستار یک تغییر سیستم در اتحادیه اروپا است. البته اینکه این تغییر چگونه باید باشد و تامین مالی گردد مسئله ای است که خود وی نیز هنوز نمی داند. تنها یک چیز معین است و آن این است که در اروپای مد نظر تسیپراس خیلی کم مرکلیسم و بیشتر سوسیالیسم وجود خواهد داشت.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب روزگاری سخت را برای مرکل در آینده اتحادیه اروپا ارزیابی نموده و نوشت: یونان از نظر بسیاری از سیاستمداران اروپایی و نه تنها راست گراها و چپ گراهای پوپولیست پاسخ مجسم و قاطع روی سیاست های منفور اتحادیه اروپا و مرکل است.

مارک کارنی رئیس بانک انگلیس هم با اشاره به سیاست های ریاضتی مرکل گفت که اروپا در آستانه یک دهه شکست خورده دیگر قرار خواهد گرفت اگر به زودی چیزی تغییر نکند.

وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در این باره گفته است که موفقیت حزب چپ گرای سیریزا در یونان بالاخره یک فرصت است که ما از این بی تحرکی که اروپا از آن رنج می برد خارج شویم.

مارین لپن رهبر حزب راستگرای افراطی جبهه ملی فرانسه نیز پیروزی تسیپراس در یونان را به عنوان یک سیلی دموکراتیک به ساختار اروپایی ارزیابی کرد.

رهبر جنبش چپ گرای پودموس در اسپانیا نیز ابراز امیدواری نموده است که به زودی وقایع مشابه یونان در اسپانیا نیز تکرار گردد. شانس وقوع چنین رویدادی در اسپانیا بد نیست. روز شنبه حدود صد هزار نفر از هواداران این جنبش در مادرید اسپانیا اعتراض کردند و شعارهایی مبنی بر وقوع تحول در اروپا سر دادند و از دولتمردان جدید یونانی که می خواهند از خود علیه اشغالگری های آلمان دفاع نمایند استقبال کردند.

به این ترتیب موفقیت سیریزا نیروی محرکه ای برای جنبش پودموس در اسپانیا بود و این در حالی است که این دو جنبش از نظر سیاسی روینمودهای متفاوتی دارند. آنچه که این دو جنبش درباره آن تفاهم دارند خشم فوق العاده علیه مرکل و احساس حقارت به دلیل هژمونی آلمان در اروپا است.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب نوشت: مرکل اخیرا به محبوبترین تصویر دشمنی برای پوپولیست های راستگرا و چپ گرای اروپایی تبدیل شده است.

به گفته یکی از نمایندگان بلند پایه ائتلاف دولتی در آلمان برلین به قربانی در اروپا تبدیل شده است.

زمانی که صدر اعظم آلمان در اوایل دسامبر در یک مصاحبه کوشش های اصلاحی در فرانسه و ایتالیا را ناکافی ارزیابی کرد وزیر دارایی انگلیس به این اظهار نظر واکنش کم رنگی نشان داد و تاکید نمود که دولت در پاریس اصلاحات خود را برای فرانسه و نه برای خوشایند این یا هر سیاستمدار دیگر اروپایی انجام می دهد.

دی ولت در ادامه این پرسش را مطرح می نماید که آیا صدر اعظم آلمان به زودی دیگر حرفی برای گفتن در اتحادیه اروپا ندارد؟ در حال حاضر از طرف یونان دیگر درخواستی به آلمان ارائه نشده است. نخست وزیر یونان نیز سفرهایی به بروکسل، لندن، پاریس و به رم و نه به برلین را مد نظر قرار داده است.

نویسنده در ادامه این پرسش را مطرح می نماید که آیا حالا مرکل کنترل وقایع را از دست می دهد و می نویسد: آنچه که نخست وزیر جدید یونان در پیش گرفته است با سوء ظن در برلین دنبال می گردد. از محافل دولتی در آلمان به گوش می رسد که نخست وزیر جدید یونان کوشش می نماید بذر نفاق را در اروپا بپاشد.

البته آلمان بعد از پیروزی حزب سیریزا در یونان با توجه به قدرت مالی اش همچنان قدرتمندترین کشور اتحادیه اروپا محسوب می گردد. اما نفوذ مرکل در اروپا دیگر بدون مرز نیست. حتی از محافل خودی این مسئله به گوش می رسد که وضعیت به گونه ای است که گویا مرکل کنترل وقایع را از دست می دهد. روند ریاضتی در اروپا روز به روز ضعیف تر می گردد.

دی ولت در ادامه به بعضی تصمیمات جدید کمیسیون اروپایی برای مقابله با بحران در کشورهای اروپایی که البته آلمان آن را اضافی دانسته و با آن مخالف است اشاره نموده و در عین حال نوشت که برلین نمی تواند از این اقدامات جلوگیری به عمل آورد.

دی ولت در بخش دیگری از این مطلب نوشت: این احتمال وجود دارد که درباره سیاست های آینده اروپا کم تر در برلین و بیشتر در پاریس تصمیم گیری گردد.

در چهارشنبه آینده رئیس جمهوری فرانسه نخست وزیر جدید یونان را در کاخ الیزه می پذیرد. نتیجه این دیدار برای اروپا بسیار اهمیت دارد و همچنین خیلی بیشتر برای مرکل که در سال 2015 به مرزهای قدرتش نزدیک می گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 27 مهر 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 388

به "آیا مرکل در آینده دیگر حرفی برای گفتن در اروپا ندارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مرکل در آینده دیگر حرفی برای گفتن در اروپا ندارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید