انواع پروژکتور و لامپ حبابی

به گزارش هولی، قیمت پروژکتور به عوامل مختلفی مثل جنس و طول عمر و … بستگی دارد. قطعات این چراغ ها در صورت آسیب به راحتی قابل تعویض هستند و نگهداری از آنها بسیار ساده است. بعلاوه این چراغ ها می توانند سال ها با حداقل مصرف انرژی و برق کار نمایند و عملکرد خوبی را ارائه دهند. نورافکن های LED برترین راه چاره برای ایجاد روشنایی در فضای باز و وسیع هستند. علاوه بر این، این محصولات قابلیت اتصال بسیار بالا با مصرف برق کم را ارائه می دهند. این محصولات به لطف استفاده از آخرین تکنولوژی روز جهان و پوشش آلومینیومی حرارت بسیار کمی فراوری می نمایند. برای روشنایی داخلی ساختمان ها نیز از لامپ حبابی و هالوژن استفاده می گردد که در ادامه به آنها می پردازیم.

انواع پروژکتور و لامپ حبابی

نورافکن ها را می توان وسیله ای برای نورپردازی فضاهای بزرگ و وسیع مانند ورزشگاه های ورزشی، ساختمان های بسیار بزرگ، نمای بیرونی یا داخلی کارخانه ها، تابلوهای تبلیغاتی، تئاتر، استخرها و… نامید.از دیگر کاربردهای نورافکن تزیین نما و فضا است. نورافکن در حال حاضر برای نورپردازی بیرونی ساختمان ها، مغازه ها، ادارات و حتی برای نورپردازی و جلب توجه مغازه های نسبتا کوچک و بعلاوه فضاهای باز مانند پارک ها و مراکز خرید استفاده می شود. پروژکتورها با توجه به نوع لامپ نصب شده در آنها نامگذاری می شوند.

این پروژکتورها از نظر جنس بدنه و ظاهر تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. از نورافکن ها برای نورپردازی ساختمان های با معماری زیبا استفاده می شود به طوری که در شب این سازه ها زیبایی دو چندانی دارند. بعلاوه از این محصولات برای نورپردازی بناهای تاریخی استفاده می شود تا شکوه و عظمت آنها را افزایش دهد. کاربران گرامی اگر قصد خرید پروژکتور یا نورافکن LED یا SMD را دارید و می خواهید با این محصولات بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید. نورافکن های ال ای دی قابلیت کارکرد در تمامی شرایط آب و هوایی اعم از گرما و سرما، برف و باران را دارند و در برابر آسیب های مکانیکی مانند سقوط از ارتفاع، ضربه و … بسیار مقاوم هستند، جنس بدنه این لامپ ها معمولاً مهر و موم شده است.

لامپ هالوژن چیست؟

لامپ هالوژن سقفی ساده نوعی لامپ رشته ای است که از گازهای خنثی و فشرده و میزان کمی از عناصر هالوژن مانند برم و ید استفاده می نماید. این لامپ ها به علت ابعاد کوچک، نور مناسب و رنگ آرامش بخش، در بین روش های نورپردازی کاربردهای زیادی دارند. یک چرخه خاص در این مدل لامپ منجر به رسوب مجدد تنگستن تبخیر شده بر روی رشته های لامپ می شود که باعث افزایش طول عمر چنین لامپ هایی می شود. وجود چرخه یکسان در این لامپ ها باعث می شود که دمای رشته بدون کاهش عمر لامپ نسبت به لامپ های معمولی افزایش یابد. این امر باعث افزایش راندمان این لامپ ها می شود. امروزه با پیشرفت صنعت روشنایی، نمونه های جدیدی از محصولات LED، SMD و COB نیز فراوری می شود.

لامپ هالوژن از گذشته تا امروز :

در سال 1959 اولین سری از این لامپ ها که به وسیله جنرال الکتریک طراحی و فراوری شد وارد بازار شد. در طراحی این لامپ ها از ید استفاده می شد و به آنها کوارتز ید می گفتند. پس از مدت کوتاهی که از ساخت این لامپ ها می گذشت، این شرکت با علم به مزایای عنصر برم، آن را در فراوری لامپ های هالوژنی به کار گرفت. در آن سال ها این لامپ ها کاربردهای ویژه ای مانند نورپردازی استودیویی، لامپ خودرو، پروژکتور و … داشتند که حدود 11 سال پس از فراوری اولین سری لامپ های هالوژن، لامپ های مخصوصی برای این لامپ ها ساخته و ساخته شد که به آنها آلومینو سیلیکا می گفتند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی مورد استفاده در فراوری لامپ های هالوژن، قیمت آنها نسبتاً کمتر، استفاده از آنها بیشتر شده و عمر مفید آنها نیز بیشتر شده است. عملکرد هالوژن در این لامپ ها ایجاد یک چرخه شیمیایی است که در آن تنگستن تبخیر شده مجدداً به وسیله گرما روی سطح رشته رسوب می نماید.

در لامپ های رشته ای معمولی، تنگستن در حال تبخیر روی لامپ لامپ رسوب می نماید و باعث کم نور شدن آن می شود، اما در لامپ های هالوژن این اتفاق نمی افتد. این باعث می شود لامپ تمیز بماند و در نتیجه نور لامپ های هالوژن در تمام طول عمر آنها ثابت می ماند. گاز هالوژن با بخار گاز در قسمت های دمای پایین تر حباب ترکیب می شود. هنگامی که ترکیب این دو عنصر به رشته لامپ که در دمای بالا است می رسد، تجزیه شده و دوباره به گاز هالوژن و بخار تنگستن تبدیل می شود. در نتیجه، تنگستن تبخیر شده به وسیله هالوژن به رشته باز می شود. انجام این واکنش شیمیایی مستلزم مقاومت بالای لامپ در برابر دماهای بالا است، زیرا ترکیب بخارات هالوژن و تنگستن با افزایش دما همراه است.

فراوری لامپ حبابی

در زمان های قدیم، همانطور که اغلب در کتاب ها می خوانیم، شمع ها و چراغ های نفتی وظیفه روشنایی خانه ها را بر عهده داشتند که طبیعتاً خطرات و مسائل زیادی را به همراه داشت. در حدود قرن 18 و 19 بود که محصولی برای جایگزینی لامپ های نفتی و شمع ها و سایر وسایل روشنایی از این قبیل برای روشنایی محیط مورد احتیاج بود. از این رو مخترعین و دانشمندان رشته الکترونیک و مهندسی برق بر آن شدند تا در کنار نور مناسب، محصولی برای روشنایی محیطی به دور از خطرات و مسائل دیگر طراحی و فراوری نمایند. در اواسط قرن هجدهم، ادیسون لامپ حبابی را طراحی و معرفی کرد. امروزه با پیشرفت علم و فناوری، لامپ های حبابی در انواع مختلف و رنگ های مختلف در حال توسعه و فراوری هستند. انواع لامپ های حبابی که امروزه فراوری می شوند عبارتند از لامپ حبابی smd ، لامپ حبابی ال ای دی ، لامپ حبابی دیواری، لامپ حبابی سقفی، لامپ حسگر، لامپ حبابی پایه و غیره.

این روزها حتی تصور اینکه برای چند ساعت بدون برق بمانیم می تواند ما را آزار دهد. زندگی بدون برق و روشنایی می تواند چرخه زندگی یک کشور را مختل کند. بنابراین تامین برق به یکی از احتیاجهای اساسی کشور تبدیل شده است. برق به تنهایی نمی تواند ما را مجبور به برطرف احتیاجهای خود کند، اما وجود تجهیزات الکتریکی و انواع روشنایی می تواند ما را مجبور به استفاده از برق موجود در شهر کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تجهیزات برقی و روشنایی مانند گذشته به تعداد لامپ ها و وسایل محدود نمی شود. بلکه این روزها اگر بخواهیم دسته بندی برای لامپ ها داشته باشیم با مدل های لامپ زیادی روبرو می شویم که هر کدام برای محیط خاصی قابل استفاده هستند. امروزه با توجه به اهمیت نورپردازی در ساختمان ها، روشن است که تجهیزات برقی و روشنایی با طیف وسیع تری از احتیاجهای کاربران روبرو خواهند شد. مجموعه برق نت barghnet.com تنها یک فروشگاه اینترنتی نیست و شما عزیزان می توانید برای خریدهای شخصی نیز به ما مراجعه کنید. گروه ما با ارائه مشاوره آنلاین رایگان و بعلاوه تهیه محصولات و کالاهای مورد احتیاج شما با نازلترین قیمت و در کمترین زمان سعی در تسهیل خرید لوازم برقی ساختمانی و تجهیزات برق صنعتی کرده است.

منبع: اتاق
انتشار: 20 دی 1401 بروزرسانی: 20 دی 1401 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 2206

به "انواع پروژکتور و لامپ حبابی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع پروژکتور و لامپ حبابی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید