امام علی و خبرنگاران ، نگاهی به توزیع عدالت اجتماعی

به گزارش هولی، به نقل از مسعود کاویانی، منتشر شده در وب سایت ویرگول؛ علی ابن ابی طالب، امام اول شیعیان و خلیفه چهارم اهل سنت یکی از نمادهای عدالت در جامعه معاصر ماست. شخصی که به اسم نماد عدل در جامعه شناخته می گردد. در داستان ها آورده اند که در بازار کوفه، با دست خود دکّان می ساخت تا قیمت دکان ها تعدیل گردد و همه بتوانند با مساوات بیشتری کسب عایدی نمایند. یا داستان معروف کوزه شیرهایی که شب ها پشت در خانه یتیمان به صورت ناشناس می گذاشت.

امام علی و خبرنگاران ، نگاهی به توزیع عدالت اجتماعی

از نمادها که فاصله بگیریم و به دنیای مدرن بیاییم هم متوجه می شویم که عدالت اجتماعی یکی از شاخص های اصلی رشد و توسعه یک کشور محسوب می گردد. به صورت ساده، اینکه یک نفر، فارق از محل زندگی، اعتقادات، شرایط اقتصادی و… امکان دسترسی به امکانات را داشته باشد، در تمام دنیا یک امر پسندیده و یک شاخص برای رشد محسوب می گردد. یکی از شاخص هایی که عدالت اجتماعی را نشان می دهد، شاخص ضریب جینی - Gini Index) در کشورهاست. به گونه ای که هر چقدر این ضریب کمتر باشد، اختلاف طبقاتی (فاصله فقیر و غنی) در آن کشور کمتر است. نگاهی به مقایسه سه کشور ایران، ترکیه و فنلاند در زمینه شاخص جینی بیندازید:

یکی از مصادیق عدالت اجتماعی، تواناییِ دسترسی به امکانات (مانند وسائل رفاهی، شغل و…) است. همین عدالت اجتماعی است که سالیان دراز حکومت ها به خاطر آن کوشش نموده بودند (البته نه همه حکومت ها!).

با توسعه اینترنت، یکی از بسترهای عدالت اجتماعی به صورت مقرون به صرفه و قابل دسترس به دورافتاده ترین نقاط دنیا گسترده شده است و ابزارهای آن مانند شبکه های اجتماعی، فروشگاه های اینترنتی، وب سایت های تبادل کالا و… مانند سربازانِ ارتشِ صلح، نیروهای خودشان را به تمام نقاط دنیا گسیل داشته اند.

برای اثبات این مطلب (در ایران) می توانیم نگاهی به گزارش سالیانه خبرنگاران بیندازیم. گزارش کامل را می توانید از اینجا دانلود کنید. بیایید نگاهی به بخشی از این گزارش در حوزه عدالت اجتماعی بیندازیم. به تصویر زیر نگاه کنید:

نقاط آبی در این تصویر، مشتریان خبرنگاران را در سطح ایران نشان می دهد و نقاط قرمز، فروشندگان خبرنگاران هستند. اگر دقت کنید، مشتریان خبرنگاران به راحتی در تمامی ایران پراکنده شده است. یعنی مشتریان خبرنگاران از هر کجای ایران با یک اینترنت ساده، می توانند بروزترین کالاها و وسائل کاربردی را بدون واسطه اضافی در دسترس داشته باشند.

اما جالب تر در تصویر بالا، نقاط قرمز هستند، فروشندگانی که محصولات خود را از سراسر ایران به راحتی به معرض فروش گذاشته اند. برای مثال شخصی از جنوبی ترین نقطه سیستان و بلوچستان توانسته محصول خود را به تمامی ایران، عرضه نموده و بفروشد. این در حالی است که در حالت عادی و بدون استفاده از ابزاری مانند خبرنگاران و اینترنت، این کار تقریباً محال به نظر می رسید.

اجازه بدهید به یکی از نمودارهای دیگر هم در این گزارش نگاه کنیم:

بیش از 8 هزار کارمند خبرنگاران (برخلاف بسیاری از کسب وکارهای نو) فقط در شهری مانند تهران مستقر نشده اند. ساکنین بوشهر تا خراسان شاقتصادی، سیستان و بلوچستان تا آذربایجان غربی کارمندان مستقیم خبرنگاران هستند. اشتغال زایی مولد که به صورت پراکنده در سراسر ایران توسعه یافته، یکی دیگر از مصادیق عدالت اجتماعی است که به کاهشِ مهاجرت منفی و بهبود شاخص های عدالت پولی یاری شایانی می نماید.

البته پراکندگی در موازات با تعداد قرار می گیرد. در واقع رشد تعداد کسب وکارها به میزان پراکندگی مهم است. برای همین نگاهی به نمودار زیر در همین گزارش می اندازیم:

بیش از 152 هزار کسب وکار در سراسر ایران محصولات خود را بر بستر خبرنگاران فروخته اند. این تعداد و رشد 150 برابری نسبت به سال 95، نشان از بازخورد خوبی بوده که کسب وکارها در سراسر ایران از فروش محصولات خود در خبرنگاران گرفته اند.

در کل یکی از مصادیق عدالت اجتماعی برای کاهش فاصله بین فقیر و غنی، اینترنت با پوشش سراسری و اپلیکیشن هایی هست که بتواند مصادر این تفکر را در تمامی نقاط یک کشور و بعد از آن تمامی دنیا پراکنده سازد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1791

به "امام علی و خبرنگاران ، نگاهی به توزیع عدالت اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امام علی و خبرنگاران ، نگاهی به توزیع عدالت اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید