حناچی: نگاه جنسیتی به استفاده از دوچرخه نداریم

به گزارش هولی، خبرنگاران آنلاین:شهردار تهران گفت: آمارها حاکی از این است در تهران مشکلاتی همچون چاقی، فشار خون، دیابت و افزایش ذرات معلق آلوده در هوا رو به افزایش است، بنابراین نگاه ما به حمل ونقل با دوچرخه برای حفظ سلامت است و نگاه جنسیتی در این باره مطرح نیست.

حناچی: نگاه جنسیتی به استفاده از دوچرخه نداریم

به گزارش ایسنا، پیروز حناچی، شهردار تهران ادامه داد: میزان حمل ونقل با دوچرخه زیر یک درصد است و ما در تهران برای فرهنگ دوچرخه سواری یک اپلیکیشن را طراحی نموده ایم که فرآیند دسترسی و تحویل دوچرخه را برای مردم بسیار راحت و آسان نموده است و افراد در هر مکان می توانند دوچرخه را تحویل داده و نحوه پرداخت نیز آسان تر شده است.

حناچی بیان نمود: برای حل مشکل استفاده زنان از دوچرخه طرح هایی همچون دوچرخه سواری خانوادگی، اسکوتر برقی و افزایش سرویس دهی به پارک های مخصوص بانوان طراحی شده است که امیدواریم حساسیت های مربوطه را کاهش دهد.

پیروز حناچی در نشستی با موضوع شهرداریِ یک معمار اظهار کرد: در دوره ای که به عنوان شهرداری تهران انتخاب شدم چندین وعده دادم؛ یکی از شعارهای بنده تحت عنوان تهران، شهری برای همه است. در مفاهیم امروزی شهردار پیروز کسی است که شهروندان آن شهر بتوانند به طور عادلانه از امکانات استفاده نمایند.

او با طرح این سوال که شما از کدام قسمت از خدمات شهر می توانید به طور عادلانه بهره ببرید؟ اضافه نمود: عموما در بخشی که به حوزه قلمرو عمومی مربوط می گردد زیرا در بخش خصوصی نمی توان به صورت عادلانه از خدمات بهره برد و ممکن است بعضی از فضاهای بخش خصوصی بزرگ باشد و جمع کثیری از مردم از آن استفاده نمایند ولی نمی توان آن را به تمام مردم اطلاق کرد.

شهردار تهران بیان نمود: بزرگ ترین ثروت شهرهای جهان به قلمرو عمومی مربوط می گردد، جایی که همه مردم بتوانند به صورت عادلانه از امکانات آن استفاده نمایند. تفاوت مهم شهرهای پیروز جهان با شهرهای عقب مانده تر در همین موضوع هست. یکی از علت های استقبال مردم از شهر پاریس این است که بخش زیادی از خدمات شهر به صورت عادلانه در اختیار مردم است.

حناچی گفت: ما در شرایط بسیار سخت مالی در تهران مشغول به کار هستیم و شهرداری بیش از 50 هزار میلیارد تومان بدهی دارد البته بدهی اهمیتی ندارد زیرا قابل تحمل است ولی بر روی منابع جدید تاثیرگذار است.

نداشتن پول به معنای عدم توانایی برای انجام کار در شهرداری نیست

او افزود: نداشتن پول به معنای عدم توانایی برای انجام کار در شهرداری نیست. نمونه هایی از کارهای بسیار کم هزینه و پربازده از کارهایی که با رنگ در جهان رخ داده وجود دارد که چگونه رنگ سرنوشت یک منطقه از شهر را تغییر داده است. ما نیز به دنبال آن در حال پیگیری برای اجرای چنین تجربیاتی در شهر تهران هستیم.

شهردار تهران در مورد انسجام بخشی به سازمان فضایی- اجتماعی شهر به وسیله سازماندهی قلمرو عمومی با استناد به نمونه هایی از شهرهای انگلیس توضیح داد: سازمان فضایی- اجتماعی شهر، تلقی واقع گرایانه از مفهوم و محتوای شهر است و در صدد آن است که به وسیله نیروهای اصلی و موثر بر فرآیند شکل گیری و تغییر شهر، آن را شرح دهد.

حناچی مطرح نمود: عوامل موثر بر شکل گیری و فضای ساخته شده شهر شامل؛ نیروهای مالی، اجتماعی و سیاسی است. زمانی که نیروی مالی و سیاسی با یکدیگر تصمیم بگیرند و نیروهای اجتماعی را حذف نمایند شما با پروژه های ناهنجار روبرو می شوید و بخشی که در مشهد و شهرهای دیگر با آن روبرو هستیم و عدم نارضایتی را به دنبال دارد به واسطه این اتفاق است.

او ادامه داد: قلمرو عمومی به آن بخش از فضای شهر که عموم مردم در آن حضور داشته باشند اطلاق می گردد. همچنین ارتقای کمی و کیفی قلمرو عمومی منجر به انسجام فضای شهری می گردد زیرا شهر به وسیله قلمرو عمومی به صورت بلافصل درک می گردد و قلمرو عمومی به مثابه شبکه پیوند دهنده کلیه عناصر منفرد شهر است همچنین فعالیت های اصلی زندگی شهری همچون کار، گذراندن اوقات فراغت و گردهمایی های اجتماعی در قلمرو عمومی رخ می دهد.

شهردار تهران مطرح نمود: ارتقای کمی و کیفی حوزه قلمرو عمومی مستلزم درک و شناخت مولفه های کیفیت بخشی به قلمرو عمومی و مکانیزم های اجرای آن است. مولفه های کیفیت بخشی شامل؛ دسترسی، خوانایی، امنیت، هویت، تعامل اجتماعی، پایداری محیطی، انطباق پذیری، مقیاس، خلاقیت و جذابیت است. همچنین مکانیزم های اجرایی شامل سازماندهی و مدیریت منسجم، مشارکت مردم، مشارکت بخش خصوصی، قواعد راهنما، ضوابط و استانداردها، منابع و نظارت و کنترل است.

حناچی در مورد مولفه کیفیت بخشی دسترسی گفت: تامین دسترسی برای همه افراد اعم از سواره و پیاده مطرح است و تسهیل در حرکت در قلمرو عمومی برای کیله افراد و امکان افزایش نفوذ برای حرکت در فضا از جهت بصری و فیزیکی از اصول دسترسی است. این نگاه مفهوم معلولیت را نیز تغییر داده است و با مفهوم امروزی، معلول کسی نیست که روی ویلچر قرار بگیرد بلکه کسی است که در عرصه های عمومی نتواند حضور پیدا کند. با این نگاه، جمعیت محدود 3 تا 5 درصدی معلولین به مجموعه 35 درصدی یعنی تمام کسانی که نیازمند مناسب سازی فضای شهری هستند، تبدیل می گردد.

او اضافه نمود: خوانایی به معنای پالایش فضای شهری از آلودگی های بصری، تجهیز فضای شهری به عناصر راهنما و نشانه های شهری و تامین و تاکید بر سلسه مراتب فضاهای شهری است. همچنین امنیت به معنای توجه به زندگی روز و شب، پرهیز از ایجاد و یا تقویت نقاط جرم خیز و به کارگیری ابزارهای کنترل و تقلیل دهنده جرایم شهری همچون نورپردازی و دوربین مداربسته است.

شهردار تهران اظهار کرد: به همان اندازه که شهر در روز زندگی می نماید در شب نیز به حیات خود ادامه می دهد و در حال حاضر بحث حیات شبانه در تهران مطرح است به این معنا که شهر در شب نیز باید همچون روز زیبایی های خود را داشته باشد، مثلا فروشگاه شهروند در خیابان آرژانتین تهران به دلیل فعالیت شبانه روزی شبی 200 میلیون تومان کارکرد دارد.

او افزود: تعامل اجتماعی به منظور ایجاد مکان است و توجه به شاخص های کیفی حضور مردم در فضا به وسیله ایجاد کاربری مختلط در فضا همچون خرید و فروش و گفت وگو، گذران اوقات فراغت و مراسم مذهبی و اعیاد است. همچنین باید امکانات و فضا برای حضور کیفی مردم تامین و محورهای پیاده شهری تقویت گردد.

شهردار تهران توضیح داد: علاوه بر آن، توجه به شاخص های کمی حضور مردم در فضا به وسیله تامین فضای پیاده همچون میدان، پارک و محور پیاده، ایجاد کاربری های مختلط برای حضور اقشار مختلف مردم و توجه به خواست شهروندان و تامین نیازهای مورد نظر آنان در قلمرو عمومی محقق می گردد.

حناچی مطرح نمود: پایداری محیطی به معنای توجه به حفظ و توسعه فضای سبز و طبیعی موجود و یا قابل ایجاد در قلمرو عمومی، توجه به کاهش آلودگی های محیطی همچون صوتی، هوایی و فاضلاب، توجه به اطلاع رسانی و مطلع نمودن مردم در نحوه استفاده از فضا و نگهداری از آن، استفاده از امکانات، مصالح و تکنولوژی های بومی هر منطقه و به حداقل رساندن استفاده از انرژی فسیلی و تمایل به استفاده از انرژی های پایدار است.

او ادامه داد: همچنین رعایت تناسبات و اندازه های فضا و عناصر متشکله آن برای گروه های مختلف استفاده نماینده و توجه به مقیاس تناسبات فضا برای سواره و پیاده با اشکال مختلف حضور و یا عبور از فضا از ویژگی های مولفه مقیاس است. متاسفانه در ایران به دلیل مسائل فرهنگی اجرای این مولفه کار سختی است در صورتی که در اروپا به راحتی یک کلیسا را تغییر کاربری می دهند و به فضای عمومی تبدیل می گردد.

شهردار تهران مطرح نمود: خلاقیت به وسیله ارائه روش های خلاق در ایجاد و تجهیز فضای شهری، به کارگیری تکنولوژی های مناسب با شرایط زمان و مکان در ساخت و کنترل فضا و استفاده از ایده ها و نوآوری های جدید به ویژه دانشجویان به وسیله مسابقات محقق می گردد.

حناچی گفت: همچنین جذابیت به وسیله ایجاد و توسعه کاربری ها و فعالیت های جذاب یا جاذبه های کارکردی، ایجاد و توسعه مراکز و نقاط دیدنی یا جاذبه های بصری و توجه به جاذبه های فرهنگی و اجتماعی فضا و تقویت و تعمیم آن ها ایجاد می گردد.

او با بیان این که 40 درصد حمل ونقل تهران سهم خودروهای شخصی است، اظهار کرد: چون هم قول و هم شعار حل ترافیک را در تهران به عنوان شهردار این شهر داده ایم، برای رسیدن به این هدف تصمیم گرفتیم حجم ورود خودروهای شخصی به مرکز شهر را کاهش دهیم. پروژه پیروز در این زمینه میدان هفت تیر تهران است که در کاهش ترافیک پیروز عمل نموده به طوری که بخش اعظمی از این میدان را به فضاهای پیاده در جهت عبور و مرور پیاده محور قرار داده ایم.

شهردار تهران بیان نمود: متأسفانه مردم و مدیران شهری گاهی حساسیت های لازم در بحث مسائل شهری را ندارند به عنوان مثال ما در میدان هفت تیر این فضا را با 5 میلیارد تومان ایجاد نموده ایم و توانسته ایم میزان بالای رضایت مندی شهروندان را از اجرای این پروژه کسب کنیم.

حناچی گفت: همچنین پل طبیعت نیز یکی دیگر از نمونه های پیروز است که با طراحی فضای خاص و افزایش جذابیت چهره آن منطقه علاوه بر افزایش امنیت آن منطقه، هم اکنون به عنوان 10جاذبه اول شهر تهران تبدیل شده است. از جمله پروژه های پیروز دیگر می توان به پروژه میدان پانزده خرداد و پادگان ارتش اشاره نمود.

برای پیش برد پروژه های بزرگ چاره ای جز گفت وگو و تعامل وجود ندارد

حناچی اضافه نمود: ما باید از تجربیات گذشته و کشورهای دیگر درس بگیریم زیرا در پروژه های بزرگ مقیاس مؤلفه های تصمیم گیری بسیار پیچیده هستند و در تصمیم گیری و اجرای پروژه ممکن است با مشکلاتی روبرو شویم. در حال حاضر میدان هفت تیر، میدان بهارستان، میدان امام خمینی(ره) و میدان حسن آباد در دستور کار شهرداری است و برای پیش برد پروژه های بزرگ چاره ای جز گفت وگو و تعامل وجود ندارد.

شهردار تهران توضیح داد: یکی از علت های معطل ماندن بسیاری از پروژه های شهر مشهد و دیگر شهرها این است که در این شهرها هیچ گفت وگو و اجتماعی میان بخش ها و حوزه های مختلف صورت نگرفته است.

حناچی با اشاره به طرح حریم حرم مطهر رضوی گفت: وقتی می خواهیم کاری را در مقیاس محلی انجام دهیم باید یک اجماع بین مسؤولان ملی و محلی صورت بگیرد و در صورت فراهم آوردن شرایط گفت وگو نتایج خوبی کسب خواهد شد.

او افزود: نباید تصمیمات بزرگ را پشت درهای بسته بگیریم، ماده پنج شورای عالی شهرسازی گفت وگو میان نمایندگان محلی و دولت را فراهم می نماید اما در قوانین جایی برای گفت وگو مردم و مسؤولان دیده نشده است. در جایی که بسیاری از مسائل از بالا به پایین تکلیف می گردد و همه چیز بر مبنای تمرکزگرایی است و در مفهوم دیگری هنگامی که نسبت به دولت های محلی اعتماد وجود ندارد، نمی توانیم شاهد وقوع اتفاقات مثبت باشیم.

شهردار تهران مطرح نمود: 70 درصد بودجه شهرداری تهران به حمل ونقل عمومی اختصاص دارد و سیاست توسعه خطوط ریلی، ناوگان حمل ونقل عمومی و راستاهای دوچرخه سواری در جهت کاهش آلودگی هوا در شهرداری تهران دنبال می گردد.

حناچی با اشاره به مذاکره با شرکت هلندی در راستای افزایش راستا ویژه دوچرخه سواری در تهران گفت: این شرکت به ما این موضوع را متذکر شده است که از روش آن ها تقلید نکنیم بلکه طرح هایی برنامه ریزی گردد که با شرایط فرهنگی کشور انطباق داشته باشد.

وی اضافه نمود: همچنین از دیگر برنامه های ما اصلاح طرح تفصیلی منطقه 22 و جلوگیری از تخریب باغات و تبدیل آن به برج و ساختمان هستیم.

شهردار تهران در مورد نظام شورایی شهر و احزاب گفت: ما هنوز در ابتدای این راه هستیم و نقطه مقابل این روش، تصمیم گیری فردی است. احزاب باید برای زندگی بهتر مردم برنامه بدهند و نتیجه رقابت احزاب این است تصمیماتی را برای بهبود شرایط زندگی مردم ارائه دهند و آن را اجرایی نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 288

به "حناچی: نگاه جنسیتی به استفاده از دوچرخه نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حناچی: نگاه جنسیتی به استفاده از دوچرخه نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید