افشای نقش عربستان و آمریکا در تجهیز تروریست ها به سلاح در یمن

به گزارش هولی، دلانا گینانجیوا، روزنامه نگار تحقیقاتی بلغارستان از اسنادی پرده می بردارد که جزئیات حامیان تسحلیاتی گروه های مسلح در یمن از جمله داعش را فاش می نمایند. او همچنین شواهدی درباره ارتباط عملیات انتقال تسلیحات به آمریکا، عربستان و پدر نخست وزیر صربستان را رو کرد. در سومین بخش از تحقیقات تحت عنوان پرونده های صربستان گینانجیوا تصاویری از گذرنامه های درز پیدا نموده تاجران اسلحه را منتشر کرد که نشان می دهند چه کسانی تروریست ها را در یمن مسلح می نمایند.

افشای نقش عربستان و آمریکا در تجهیز تروریست ها به سلاح در یمن

به گزارش خبرنگاران، به نقل از سایت شبکه المیادین، گینانجیوا در این باره می گوید: اخیرا اسناد مهمی از شرکت تسلیحاتی دولتی صربستان موسوم به کروسیک دریافت نموده ام که شامل ایمیل ها، یادداشت های داخلی، قراردادها، عکس ها، برنامه های تحویل و مقررات بسته بندی تجهیزات نظامی هستند و بسیاری از ارقام مربوط به این تسلیحات و طرف هایی که آنها را خریداری نموده اند را شامل می شوند. این اسناد برای نخستین بار پرده از شبکه قاچاقچیان جهانی سلاح که تروریست ها در یمن از جمله داعش را مسلح می نمایند، برمی دارد. من از میان اسناد درز پیدا نموده، کپی گذرنامه های اسکن شده را به دست آورده ام که متعلق به تاجران اسلحه و مسؤولان دولتی آمریکا، عربستان و امارات است. آنها از کارخانه های فراوری تسلیحات صربستان بازدید کردند تا تسلیحاتی مانند خمپاره و موشک هایی برای دولت آمریکا، وزارت دفاع عربستان و ارتش امارات خریداری نمایند اما بعضی از این تسلیحات توسط تروریست های یمن مورد استفاده قرار گرفته اند.

اغلب می توان خمپاره های ساخت شرکت کروسیک صربستان را در دستان تروریست های داعش در فایل های ویدئویی تبلیغاتی آنها در یمن مشاهده کرد. من خمپاره های بسیاری که نوع آنها کاملا آشکار است را ردیابی کردم و با یاری اسنادی که از شرکت کروسیک به دست آوردم، به شناسایی کسی که این مقدار تسلیحات را درخواست داده و خریداری نموده، پرداختم. در این تصویر که از یکی از ویدئوهای داعش در یمن گرفتم، خمپاره 82 ملم یا 74 اچ ای کی وی لوت 04/18 ساخت کروسیک صربستان در کنار خمپاره های ساخت بوسنی و هرزگوین دیده می گردد. دو حرف KV مخفف Krusik و Valjevo است، Valjevo شهری است که کارخانه فراوری تسلیحات در آن قرار گرفته است اما کد 04/18 به این معنی است که خمپاره ها از نوع 04 بوده و در سال 2018 فراوری شده اند.

نحوه بسته بندی 10 هزار و 500 قطعه خمپاره 82 ملم یا 74 اچ ای کی وی 04/18 نشان می دهد فرستنده اش شرکت تسلیحاتی صربستان Jugoimport SDPR و گیرنده آن شرکت آمریکایی Alliant Techsystems LLC است.

براساس اسناد مذکور، این خمپاره هایی که در فیلم ویدئویی داعش در یمن دیده می شوند، شرکت آمریکایی مذکور که کاملا متعلق به شرکت ATK Orbital است برای دولت آمریکا این خمپاره ها را خریداری نموده است تا به دست ارتش افغانستان برسد اما این تسلیحات در میان نیروهای داعش در یمن دیده شده اند.

این فیلم ویدئویی که داعش آن را در تاریخ هشتم اوت 2019 منتشر کرد، خمپاره 81 ملم M72 HE KV از نوع 01/18 در منطقه زعج در البیضا را نشان می دهد و طبق کدهای موجود روی آنها ساخت کروسیک صربستان هستند.

طبق اسناد شرکت کروسیک، وزارت دفاع عربستان این خمپاره ها را خریداری کرد اما صادر نماینده شرکت خصوصی GIM صربستان است که برانکو استفانوویچ، پدر نبویشا استفانوویچ، وزیر کشور و معاون رئیس جمهوری صربستان نمایندگی آن را در اختیار دارد.

یکم ژوئن 2018، شرکت کروسیک 11 هزار و 880 قطعه خمپاره 81 ملم مذکور را فراوری نموده که در فیلم داعش در یمن دیده می گردد اما طرفی که این خمپاره ها را خریداری نموده است، شرکت تسلیحاتی GIM صربستان است. 15 هزار قطعه از خمپاره هایی که GIM صربستان از کروسیک خریداری نموده را در سال 2018 به عربستان صادر نموده است.

واسطه معاملات فروش سلاح به عربستان پدر معاون رئیس جمهوری صربستان بود. چرا که نامه ای مستند در تاریخ 27 آوریل 2017 به کروسیک لیست اسامی سه تن از نمایندگان شرکت GIM و سه کارمند شرکت ریناد الجزیره را نشان می دهد که از کارخانه فراوری تسلیحات با هدف آنالیز و موافقت با درخواست های خرید دیدن کردند. از میان نمایندگان کروسیک، برانکو استفانوویچ حضور داشت اما از مسؤولان سعودی محمد عبدالکریم الحسن (تبعه عربستان)، شادی شعرانی (تبعه لبنان و دارنده گذرنامه کانادا) و زید حیدر عبدالرحمن ماضی (تبعه اردن) از این کارخانه دیدن کردند و گذرنامه های آنها با نامه شرکت GIM به کروسیک همراه بود تا اجازه بازدید از کارخانه فراوری تسلیحات را به آنها بدهد.

براساس ایمیل درز یافته شرکت GIM به کروسیک، این شرکت از طریق شرکت فرامرزی ثبت شده در جزایر ویرجین انگلیس موسوم به Larkmont Holdings LTD ، تسلیحات ساخت کروسیک را به وزارت دفاع عربستان فروخت.

طبق برچسب های همراه با صندوق های حاوی خمپاره در این ایمیل ها، بعضی از تسلیحاتی را که شرکت GIM صادر نموده، عربستان از طریق شرکت مذکور در جزایر ویرجین وارد نموده است.

شرکت GIM در نوامبر 2018، 845 تن تسلیحات به عربستان صادر نموده است.

اطلاعاتی درباره مالک شرکت Larkmont Holdings LTD در جزایر ویرجین انگلیس وجود ندارد اما ارتباطات غیرمستقیم این شرکت نشان می دهد که شرکتی عربستانی است. چرا که سوابق تجاری قبرس نشان می دهند که شرکت مذکور یکی از سهامداران شرکت داخلی میلواردز در کنار شهروند سعودی به نام یوسف العتیبی است و خدمات امنیتی، کالاهای عمومی و سایر خدمات را تامین می نماید.

شرکت GIM تسلیحات را از شرکت کروسیک به قیمتی خیلی ارزانتر از مشتری های دیگر این شرکت صربستانی خریداری کرد و این اقدام این سوال را مطرح می نماید که آیا این شرکت دولتی در این معاملات فریب خورده است یا خیر. چرا که طبق اسناد درز یافته، این تسلیحات نه تنها به دست داعش در یمن رسیده است، بلکه شرکت GIM هم به قیمتی ارزان تر از قیمت پیشنهادی آنها را خریداری نموده است.

در ابتدا، کروسیک خرید تسلیحات را به قیمت هایی که سود شرکت دولتی را تضمین می نماید، به شرکت GIM پیشنهاد کرد اما با این وجود در قراردادهای نهایی، سود این شرکت دولتی از قیمتی که شرکت GIM از آن سود برده است، تعیین شده است. علاوه بر آن، پولی که شرکت GIM برای خرید یک خمپاره پرداخت نموده است، کمتر از قیمتی است که شرکت دولتی دیگر صربستان یعنی Jugoimport SDPR پرداخته است چرا که به نظر می رسد شرکت خصوصی امتیاز خرید سلاح از این کشور را با تخفیف در اختیار دارد.

بنابراین براساس اسناد درز یافته، شرکت کروسیک به عمد صدها هزار دلار به نفع شرکت GIM ضرر نموده است.

صادرات این تسلیحات از شرکت GIM به عربستان از طریق شرکت هواپیمایی راه ابریشم یا از طریق دریا از بندر بورگاس بلغارستان به جده اجرا شده است. شرکت هواپیمایی جاده ابریشم که وزارت دفاع سعودی آن را برای انتقال سلاح از طریق پروازهای دیپلماتیک مکلف نموده است، یک شرکت دولتی وابسته به جمهوری آذربایجان است.

اسناد دیپلماتیک که در سال 2017 به دست من رسید، نشان می دهند که شرکت هواپیمایی مذکور 350 سفر دیپلماتیک به همراه اسلحه به تروریست ها در سوریه، افغانستان، یمن و آفریقا انجام داده است. این پروازهای چارتر از سوی پنتاگون، عربستان و امارات بود. قابل ذکر است که این پروازها از بازرسی و هزینه های هواپیمایی مستثنا بودند. همچنین شرکتی که پنتاگون برای انتقال خمپاره ها به افغانستان در مه 2018 اجاره نموده بود و این تسلیحات که به افغانستان منتقل شدند، در فیلم ویدئویی جدید داعش در یمن دیده می شوند.

10 مارس 2019 شرکت GIM مجددا از طریق بندر بورگاس از طریق کشتی باری BOW - DIAMOND با پرچم جبل طارق به عربستان تسلیحات صادر کرد.

در ماه ژوئن 2019 نیز کشتی باری سوئیسی ThorcoBacilisk از بندر بورگاس به سمت جده به حرکت درآمد که حامل 21 کانتینر حاوی 43 هزار خمپاره ساخت صربستان بود.

همچنین شرکت GIM در ژوئن 2019، 62 هزار و 500 خمپاره به عربستان صادر کرد.

اسناد درز یافته مذکور نشان می دهند که وزارت ددفاع عربستان با شرکت های خصوصی آمریکا و امارات برای خرید و انتقال تسلیحات صربستان قرارداد بسته است. غالبا چنین شرکت هایی در چارچوب عملیات محرمانه در مورد فعالیت های غیرقانونی در خارج از کشور توسط دستگاه های اطلاعاتی مورد استفاده قرار می گیرند.

طبق این اسناد، این شرکت های خصوصی وظیفه داشتند، 20 هزار موشک گراد از صربستان به عربستان در سال های 2017، 2018 و 2019 منتقل نمایند. اما کاربر نهایی این سلاح ها در بطن این قراردادها تعیین نمی شوند و نکته دیگر آنکه ارتش سعودی از چنین موشکی استفاده نمی نماید.

در سال 2016، شرکت کروپنیک صربستان قراردادی به ارزش 69.72 میلیون دلار با شرکت تسلیحاتی کروسیک امضا کرد تا دو هزار موشک گراد 122 ملم به عربستان تحویل دهد. این دو شرکت سه قرارداد دیگر برای تحویل 9 هزار خمپاره 120 ملمILL M87P2 و7600 خمپاره 82 ملم M74P1 حاوی فسفر سفید و 85 هزار خمپاره 82 ملم M74 HE به عربستان امضا کردند.

هیچ نامی از شرکت های خصوصی در هیچ یک از اسناد پیرامون این بارهای نظامی صادر شده وجود ندارد اما ایمیل های درز یافته شرکت کروپنیک به کروسیک نشان می دهد که این موشک ها و خمپاره ها از جمله خمپاره های فسفری از کارخانه ها توسط شرکت های پیمانکاری خصوصی گرفته شده اند. همچنین گذرنامه های درز یافته هویت اشخاصی که در این موضوع دست دارند را فاش می نمایند. نقش دقیق این اشخاص که طرف قرارداد هستند، در هیچ یک از این اسناد تعیین نیست تنها تابعیت سعودی، آمریکایی، بلغارستانی و رومانی آنها تعیین است و احتمال می رود که آنها در حال اجرا یک عملیات بین المللی مشترک باشند.

17 آوریل 2017 نمایندگان شرکت کروپنیک صربستان طی یک سفری برای آنالیز نهایی تسلیحات مورد نظر به همراه هشت خارجی از کارخانه فراوری تسلیحات دیدن کردند که دو تن از آنها از وزارت دفاع عربستان، سه تن آمریکایی و یک تن بلغارستانی و دو تن دیگر اهل رومانی و نماینده Tradewinds Logistics Group, USA بودند.

10 و 11 دسامبر 2018 این افراد خارجی بار دیگر از کروسیک دیدن کردند تا ما بقی تسلیحات مورد نظر را خریداری نمایند اما این بار چهار مسؤول سعودی از وزارت دفاع این کشور برای تحویل و خریداری حضور داشتند.

پل مک کئون میلر اِوانس آمریکایی که برای آنالیز تسلیحاتی که عربستان به عنوان نماینده Armytrans آمریکا در سال 2017 آنها را خریداری نموده بود، از شرکت کروسیک دیدن کرد، او در دومین بازدید خود در سال 2018 به عنوان مدیر پروژه های Heptagon Global Trading امارات معرفی گردید.

یک آمریکایی دیگر هلمت جی مرتز است که به عنوان مدیر Heptagon Global Trading امارات از کروسیک بازدید کرد، ظاهرا او در معاملات در بالکان به مدت 10 سال دست داشته است. تصاویر منتشره در فیس بوک در سال 2019 نیز او را در کنار یکی از هواپیماهای وابسته به شرکت هواپیمایی جاده ابریشم در فرودگاه پلودیو بلغارستان نشان می دهد.

شرکت های آمریکایی و اماراتی که کارمندانشان برای آنالیز و پذیرش درخواست های تسلیحاتی از کروسیک دیدن کردند، بخشی از هیچ یک از قراردادها با این شرکت صربستان نیستند. اما این شرکت ها تسلیحات را پذیرفته و آن را از صربستان منتقل نموده اند. عامل مشترک میان این شرکت ها کارمندان آمریکایی آنها هستند. نکته دیگر هم آنکه Heptagon Global Trading امارات و شرکتاTradewinds Logistics مستقیما با آمریکا در ارتباط هستند. زیرا Heptagon Global Trading شاخه ای از تگزاس است که مدیریتش را جاستن هارگروف برعهده دارد. همان فردی که به عنوان مدیر Tradewinds Logistics در فلوریدا دیده می گردد. هر دو شرکت در داشتن آدرس ایالات متحده 10687 Gaskins Way ، Suite 105 ، Manassas 20109VA مشترک هستند اما با این وجود هیچ سابقه رسمی از مالکان آنها در دست نیست.

طبق سایت اینترنتی شرکت Tradewinds Logistics، این شرکت خدمات حمل و نقل ایمن و اسکورت را ارائه می دهد و بیشتر کارمندان آن دارای مجوز امنیتی ایالات متحده هستند و این به این معنی است که آنها در راستای منافع دولت آمریکا فعالیت می نمایند. این شرکت همچنین واردات برای وزارت دفاع عربستان را مدیریت می نماید و به دنبال جذب یک مدیر برنامه برای منطقه خلیج فارس است.

براساس اسناد درز یافته، طرف های آمریکایی قرارداد، 11 هزار موشک گراد از صربستان در سال های 2017 و 2018 و 9 هزار موشک دیگر نیز از همین نوع در سال 2019 منتقل نموده اند. این تسلیحات از طریق بندر بورگاس منتقل و از طریق دریا وارد جده شدند.

همچنین 2000 موشک گراد ساخت صربستان در 16 سپتامبر 2019 توسط کشتی باری حامل پرچم آنتیگوا و باربودا (Antigua & Barbuda) جزایری در شرق دریای کارائیب از بورگاس وارد جده شد.

عربستان از سال 2017 تاکنون در مجموع یک میلیون و 286 هزار و 462 مهمات از شرکت تسلیحاتی کروسیک صربستان خریداری نموده است و این صادرات تنها بخش کوچکی از شبکه بین المللی محرمانه نقل و انتقال تسلیحات به نیروهای مسلح در خاورمیانه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 479

به "افشای نقش عربستان و آمریکا در تجهیز تروریست ها به سلاح در یمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشای نقش عربستان و آمریکا در تجهیز تروریست ها به سلاح در یمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید