ارائه توضیحاتی پیرامون شرایط سیکاپل مازندران

به گزارش هولی، ایرنا/ براساس گزارشات منتشر گشته، ارائه توضیحاتی پیرامون شرایط سیکاپل مازندران صورت پذیرفت.

ارائه توضیحاتی پیرامون شرایط سیکاپل مازندران

سیکاپل بنای تاریخی در جویبار است و به گفته مسئولان امر در حوزه میراث فرهنگی مازندران قدمت آن به دوره قاجاریه بر می شود که در سالهای گذشته براثر سیلاب دچار آسیب شد و بازسازی آن در دستور کار قرار گرفته است.

اخیرا موضوعی در رسانه های استان مازندران با عنوان سیکاپل جویبار از تخریب تا تعمیر با احتمال تخریب این بنای تاریخی منتشر شده که در فضای مجازی بازتاب قابل توجهی داشت و در این خبرها آمد که در سالیان گذشته به علت بازسازی ناشیانه این پل تاریخی و تزریق بتن که هیچگونه سنخیتی با مصالحی مانند آجر و گل ندارد و همدیگر را رها می نمایند موجب تخریب بیشتر این پل شده است.

سیکاپل که با قدمت 300 ساله روی رودخانه سیاهرود ساخته شده بود، براثر بی توجهی در نگهداری و تحت فشار عبور خودروهای سنگین انتها براثر بارندگی در بهمن سال 1390 فرو ریخت و سبب شد تا مسیر 2 کیلومتری به مرکز شهرستان جویبار برای روستاییان همجوار به 15 کیلومتر افزایش یابد.

سیکاپل علاوه بر اینکه جزء بناهای تاریخی مازندران به شمار می رود به علت موقعیت مکانی محل تردد اهالی روستاهای همجوارش بود و حدود 10 هزار نفر از ساکنان این روستاها که در 2 بخش مرکزی و گیلخواران زندگی می نمایند پیش از بهمن سال 1390 برای آمد و شدشان به شهر جویبار از روی پل تاریخی عبور می کردند، پلی که راهشان را به مقصد کوتاهتر میکرد.

البته در همان سالها برای حل مشکل تردد اهالی این روستاها ساخت پل تازه در نزدیکی پل تاریخی سیکاپل از سال 1391 به وسیله مجری طرح راه و شهرسازی شروع شد و در سال 1400 این پل جایگزین سیکاپل به بهره برداری رسید.

پس از آن اصلی عملیات در این بخش یعنی بازسازی بنای تاریخی سیکاپل طی این سالها در گیر و دار موضوع کمبود و نبود اعتبار قرار داشت و طی این سالها اخباری مبنی بر اینکه اتمام این طرح به اعتبار احتیاج دارد از سوی رسانه ها مخابره شد.

اکنون بنا به اطلاعاتی که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در اختیار خبرگزاری قرار داده، عملیات بازسازی این پل تاریخی زیر نظر یکی از معتبرترین پیمانکاران بازسازی بناهای تاریخی استان زیر نظر کارشناسان فنی و ناظر این اداره کل در حال اجرا است و شائبه ها درخصوص نامناسب بودن مصالح در برهه کنونی صحت ندارد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این خصوص روز پنجشنبه گفت: طی سالهای قبل براثر سیلاب بخشی از این پل تاریخی تخریب شد.

محسن باستانی درباره ارائه توضیحاتی پیرامون شرایط سیکاپل مازندران اضافه کرد: در آن سالها به علت کمبود و نبود اعتبار اجرای عملیات بازسازی بنا با تاخیر انجام شد و پس از آن با تزریق اعتبار بازسازی شروع شد.

وی ادامه داد: در این سالها با درخواست بودجه ملی برای ادامه روند بازسازی کار، پیمانکار فعالیت خود را ادامه داد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: در حال حاضر 10 میلیارد ریال اعتبار ملی برای بازسازی این بنا اختصاص یافته که البته این مقدار اعتبار جوابگوی اتمام کار نیست و تقاضای 10 میلیارد ریال اعتبار ملی دیگر ارسال شد.

باستانی تاکید نمود: تمام مراحل بازسازی این بنا در زمان حاضر به وسیله یکی از پیمانکاران حوزه بازسازی بناهای تاریخی و زیر نظر کارشناسان فنی این اداره کل در حال اجرا است و پیمانکار مورد نظر از مصالح مورد تایید کارشناسان میراث فرهنگی استفاده می نماید.

وی با اشاره به تخصصی بودن اقدامات مربوط به بازسازی بناهای تاریخی گفت: در مازندران حدود هفت پیمانکار در این حوزه فعالیت می نمایند که در طرح بازسازی سیکاپل یکی از باسابقه دارترین پیمانکاران این عرصه فعالیت دارد.

به گفته سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، تمامی مراحل بازسازی این بنای تاریخی دوره قاجاریه با نظر و صلاحدید کارشناسان فنی این اداره و نظارت کارشناسان ناظر آن در حال اجرا است که با تخصیص اعتبار لازم این طرح به اتمام خواهد رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 16 آذر 1402 بروزرسانی: 16 آذر 1402 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 2317

به "ارائه توضیحاتی پیرامون شرایط سیکاپل مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه توضیحاتی پیرامون شرایط سیکاپل مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید