آلرژی نسبت به روغن بادام

به گزارش هولی، اگرچه گفته می گردد که بادام از میان تمام انواع آجیل، کمترین ضرر را دارد، داشتن حساسیت و یا آلرژی نسبت به روغن بادام به میزان ای که انتظار می رفت، غیر معمول نیست. بچه ها اغلب بیشترین افرادی هستند که تحت تأثیر این

آلرژی نسبت به روغن بادام

مترجم: رزیتا ملکی زاده

اگرچه گفته می شود که بادام از میان تمام انواع آجیل، کمترین ضرر را دارد، داشتن حساسیت و یا آلرژی نسبت به روغن بادام به مقدار ای که انتظار می رفت، غیر معمول نیست. بچه ها اغلب بیشترین افرادی هستند که تحت تأثیر این آلرژی قرار می گیرند....

بادام یک آجیل (میوه مغزدار) درختی است که سالیان زیادی است به وسیله انسان ها، پرندگان، و حیوانات به اسم غذا مورد استفاده قرار می گیرد. این مغز منبعی غنی از پروتئین، کلسیم و مهمیم است. آن را فشرده و روغن بادام بدست می آورند. این روغن در کاهش سطوح کلسترول در بدن مفید می باشد. بعلاوه می تواند جهت درمان بیماری های مختلف پوستی مورد استفاده قرار گیرد، به این علت که دارای عامل مرطوب کنندگی طبیعی در خود است. افرادی که از ریزش مو و مسائل پوست سر رنج می برند هم با استفاده مرتب از روغن بادام از خواص آن بهرمند می شوند. با این حال، با وجود تمام فوائدی که فراهم می سازد، نبایستی فراموش کنید که بادام یک آجیل بوده و ممکن است در معرض آلرژی به روغن بادام قرار داشته باشید. بنابراین، برترین کار این است که از علائم آلرژی نسبت به روغن بادام پیش از استفاده از آن اطلاع یابید.

علائم آلرژی نسبت به روغن بادام

افرادی که نسبت به برخی انواع آجیل حساسیت دارند، بایستی پیش از آغاز به مصرف روغن بادام مراقب باشند. یکی از متداول ترین علائم حساسیت پس از مصرف روغن بادام، تورم لب و صورت است. سندرم آلرژی دهان هم می تواند در اثر واکنش آلرژیک به روغن بادام به وجود آید. واکنش خفیف به روغن بادام ممکن است موجب ایجاد خارش در دهان و زبان شود. احساس طعمی فلزی در دهان هم ممکن است در اثر مصرف روغن بادام بوجود آید.

خارش در سراسر بدن علامت دیگر این حساسیت است. بعلاوه ممکن است قرمزی در سراسر بدن دیده شود. در موارد شدید، کهیر ممکن است در بدن ظاهر شود. افرادی که مستعد ابتلاء به اگزما می باشند هم ممکن است تشدید شدن علائم را پس از مصرف روغن بادام مشاهده کنند.

آلرژی نسبت به روغن ممکن است به سرفه و عطسه های مکرر منجر شود. برخی افراد بعلاوه ممکن است دچار آبریزش بینی و آب آمدن از چشم شوند. گرفتگی بینی بعلاوه ممکن است در اثر این آلرژی بوجود آید. علائم آسم آلرژیک ممکن است در اثر مصرف روغن بادام تشدید شوند. خس خس سینه نشانه دیگری است که می تواند در اثر آلرژی به بادام ایجاد شود. فرد ممکن است پس از تماس با روغن بادام در تنفس دچار مشکل شود.

افرادی که نسبت به آجیل آلرژی دارند، ممکن است دچار اسهال و استفراغ بعد از مصرف روغن بادام شوند. این شرایط ممکن است بلافاصله بعد از مصرف روغن ایجاد شود، و یا حتی ممکن است پس از چند ساعت این واکنش نشان داده شود. گرفتگی و دردهای شکمی هم به مقدار حالت تهوع وجود دارد. روغن بادام ممکن است موجب شود سطوح قند خون به سطوحی در حد غیر طبیعی افت کند. بنابراین، افراد دیابتی بایستی پیش از مصرف این روغن مراقب باشند.

در موارد شدید آلرژی، فرد ممکن است دچار شوک آنافیلاکتیک شود. در این شرایط، فرد ممکن از ضربان قلب سریع رنج ببرد. تورم گلو ممکن است مشاهده شده به طوری که امکان دارد عمل بلع را با مشکل روبرو سازد. رنگ پوست ممکن است در نتیجه این آلرژی به رنگ آبی تغییر کند. فرد امکان دارد دچار مشکل تنفسی شده و هوشیاری خود را از دست دهد. شوک آنافیلاکتیک بعلاوه ممکن است موجب افت سریع در سطوح فشار خون شود. بی حسی در اندام هم امکان دارد در اثر واکنش آلرژیک ایجاد شود. این شرایط می تواند در صورت عدم رسیدگی و درمان به موقع، خطر جانی به همراه داشته باشد.

درمان آلرژی نسبت به روغن بادام

واکنش نسبت به روغن بادام ممکن است طی یک دوره زمانی کوتاه دیده شده و یا امکان دارد تا 24 ساعت طول کشیده تا این واکنش خود را نشان دهد. چنانچه علائم آن خفیف باشند، ممکن است بتوان آنها را با راه کارهای خانگی درمان کرد. با این حال، چنانچه علائم آن به نظر شدید می آیند، برترین کار مشورت و مراجعه به متخصص امر پزشکی بدون فوت وقت است، به این علت که این عارضه ممکن است خطر جانی به همراه داشته باشد. آیا گفته نشده که پیشگیری بهتر از درمان است؟ بنابراین، افرادی که نسبت به انواع آجیل حساسیت دارند، شاید بخواهند در این خصوص با پزشک خود پیش از مصرف بادام به هر شکل و فرمی مشورت کنند. پیش از آنکه هرگونه محصولات مراقبتی پوست و مو و یا محصولات غذایی را خریداری نمایید، همیشه برچسب روی محصولات را خوانده تا مطمئن شوید در آنها از بادام استفاده نشده است. این اقدام احتیاطی یاری بسیار زیادی در جهت دور ماندن از این آلرژی خواهد نمود.

چنانچه نسبت به انواع آجیل حساسیت دارید، در این صورت اقدامات احتیاطی در مقابل بادام را به عمل آورید. توصیه می شود که همیشه پیش از استفاده از روغن بادام، تست و آزمایش حساسیت و آلرژی را انجام دهید. صبر کنید ببینید که آیا برای مدت حداقل 24 ساعت واکنش هایی وجود دارند یا خیر، به این علت که در برخی موارد، ممکن است بدن مدت زمان طولانی تری احتیاج داشته باشد تا واکنش به این روغن را از خود نشان می دهد. چنانچه مبتلا به آلرژی نسبت به آجیل می باشید، در این صورت برترین کار استفاده نکردن از روغن بادام به منظور جلوگیری از هرگونه عارضه و مسائل سلامتی است.

منبع: راسخون
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1854

به "آلرژی نسبت به روغن بادام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلرژی نسبت به روغن بادام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید