گاردین: بادگیرهای باستانی ایران الهام بخش معماران معاصر

به گزارش هولی، روزنامه گاردین در گزارشی بادگیر های باستانی در ایران را الهام بخش برای خنک سازی ساختمان های نو توصیف نموده است.

گاردین: بادگیرهای باستانی ایران الهام بخش معماران معاصر

به گزارش خبرنگاران، گاردین در ادامه نوشت: مصرف برق با افزایش دما افزایش می یابد، زیرا مردم در تابستان کولر گازی را روشن می نمایند. اما بسیاری از خانه ها در ایران هنوز با یک وسیله خنک نماینده ساده، اما مؤثر به نام بادگیر ساخته می شوند که نیازی به برق ندارد و قدمت آن به قرن ها قبل می رسد.

بادگیر شبیه یک دودکش بلند و تزئینی است که معمولاً دو یا چند طرف باز دارد. نسیمی را که بسیار بالاتر از سطح زمین می وزد می گیرد و آن را به پایین و داخل خانه راهنمایی می نماید. این امر باعث جابجایی هوای گرمی می گردد که از طرف مقابل بادگیر خارج می گردد.

در بعضی از طرح ها، هوای ورودی روی آب می وزد و خنک سازی بیشتری را فراهم می نماید. مطالعات نشان می دهد که این طراحی ساده می تواند دمای داخل ساختمان را بین 8 تا 12 درجه سانتی گراد کاهش دهد.

حتی در غیاب کامل باد، بادگیر به عنوان یک دودکش خورشیدی عمل می نماید: هوای گرم به وسیله آن بالا می رود و هوای خنک تر را از طرف دیگر به داخل ساختمان می کشد.

هیچ کس نمی داند بادگیر ها چقدر قدمت دارند. در آثار هنری مصر باستان آنچه را ممکن است بادگیر های متعلق به سه هزار سال پیش باشد، نشان می دهند، اما بعضی پژوهشگران بر آن هستند که ساختار های یافت شده در بقایای یک معبد ایرانی قدیمی ترین بادگیر های واقعی هستند.

اکنون معماران نگاهی دیگر به بادگیر ها دارند و آن ها را با ابزار های کامپیوتری برای حداکثر سرمایش و تهویه سازگار با محیط زیست طراحی مجدد می نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 28 تیر 1402 بروزرسانی: 28 تیر 1402 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 2286

به "گاردین: بادگیرهای باستانی ایران الهام بخش معماران معاصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گاردین: بادگیرهای باستانی ایران الهام بخش معماران معاصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید