کلید حل مسائل جامعه به دست علوم انسانی است

به گزارش هولی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: کلید حل بیشتر مسائل جامعه به دست حوزه علوم انسانی است.

کلید حل مسائل جامعه به دست علوم انسانی است

رضا نقی زاده مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در گفت و گو با خبرنگار ، درباره ارتباط آموزش و پژوهش اظهار کرد: همگرایی بین اجازی دانشگاه ها در حوزه کاری مدیران تازه و آموزش عالی در جهان نقش زیادی دارد.

او اضافه کرد: یک همگرایی معنی دار در قالب یک مدل بین آموزش، پژوهش، امور فرهنگی، امور مدیریتی و امور منابع انسانی دانشگاه ها نقش دارد.

نقی زاده توضیح داد: دیگر همچون سابق مرز های آموزش و پژوهش قابل تفکیک نخواهد بود، در حال حاضر برای داشتن پژوهش های خوب باید آموزش های خوبی داشته باشیم و بعلاوه برعکس آن عمل کنیم.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ادامه داد: نگاه مقوله آموزش و پژوهش باید به سمت و سوی برطرف احتیاج باشد. برای توسعه احتیاجمند رکن های اصلی هستیم که یکی از آن ها آینده نگری ماست که پژوهش به ما این امکان را می دهد تا نسبت به آینده هایی که لزوما احتیاج الان نیست، ولی احتیاجآفرین در آینده خواهند بود، توجه کنیم.

نقی زاده گفت: اگر فقط به احتیاج های فعلی صنعت نگاه کنیم شاید اصلا خیلی احتیاجی به فناوری هایی که الان روی آن ها کار می گردد و بعدا مورد استفاده قرار می گیرد، نداشته باشیم.

او با بیان اینکه پژوهش باید آینده نگر باشد، تاکید نمود: باید بتوانیم در توسعه پژوهش به احتیاج های گوناگون پاسخ دهیم و پژوهش باید به تقویت اجزای مختلف در دانشگاه منجر گردد، باید یک فرهنگ رفتار بر اساس پژوهش و علم را داشته باشیم که موضوع بسیار مهمی است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به صندلی پژوهش در حوزه علوم انسانی گفت: حوزه علوم انسانی یکی از حوزه های بسیار مهم بحث پژوهش در کشور است و باید باور کنیم که پژوهش در حوزه علوم انسانی به شدت احتیاجمحور باشد که این احتیاج از جامعه تامین می گردد و متقاضی آن می تواند دولت، اقتصاد و بخش های مختلف باشند که تقاضا را در حوزه علوم انسانی فراوری خواهند کرد.

نقی زاده بیان نمود: در حال حاضر اگر به مسائل اصلی مالی و جامعه در کشور نگاه کنیم درمی یابیم که کلید عمده مسائل به دست حوزه علوم انسانی است تا حوزه علوم فنی! برای مثال وقتی می گوییم که بهره بری نسبت به کشور های دیگر پایین است باید برای حل و برطرف آن به سمت و سوی حوزه علوم انسانی برویم.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری تاکید نمود: برای حل مسائل جامعه احتیاجمند یاری علوم انسانی و یافته های پژوهشی آن هستیم؛ بنابراین پژوهش حوزه علوم انسانی باید احتیاج محور باشد و تقاضا از سمت و سوی حاکمیت، بخش خصوصی و ... شکل می گیرد پس چاره ای جز بکارگیری پژوهش در حوزه علوم انسانی نداریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: huli.ir شناسه مطلب: 1792

به "کلید حل مسائل جامعه به دست علوم انسانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلید حل مسائل جامعه به دست علوم انسانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید